Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Men en anmälning kommer väl aldrig till en domstol utan bevis?
Om jag påstår att kungen våldtagit mig HELT utan bevis kommer ju den anmälan gå i papperskorgen direkt.
Vad hände med alla dessa bevis som folk snackade om för en vecka sen? Det fanns ju på film till och med! Var det bara ljug eller?
Det beror ofta på att bevisprövningen ser annorlunda ut i amerikanska domstolar. Domstolen kan betrakta bevisning som
admissable eller
unadmissable. Det här betyder att otillräcklig, olagligt åtkommen eller i väldigt speciella fall, förbjuden bevisningI kan avfärdas tidigt i processen. I våra rättegångar råder fri bevisprövning - allt kan föras fram. Så icke i Amerikat.
Sedan handlar stora delar av processerna om uppgifter som olika personer har intygat. Till exempel kan man tänka sig påståendet att valmaskinerna är lätta att hacka och att det finns bakdörrar och möjligheter till fusk. Det kan vara hur sant som helts, men man måste också visa att fusk har skett eller att felen är av en sådan art att felräkningar uppstår med automatik.
Det jag tycker mig se är att Trumpnissarna försöker att bromsa processen, stoppa den där det går och styra presidentutnämningen till representanthus och senat. (Då skulle Trump ha en chans, med dagens valresultat har han det givetvis inte).
Då sker den processen på två nivåer: Populärt och opinionsmässigt måste man skapa en uppfattning att valet förfuskats (annars blir alltför många väljare generellt förbannade för att Trump (med flera) försöker koppla bort folkets val), juridiskt måste man stoppa certifieringen från staterna genom att få domstolarna att besluta om detta.
Det förra har fungerat till viss del (fast Flashback och sk "fria media" är ingen vidare bra indikator vad folk i allmänhet tycker) och det juridiska verkar gå "sådär". En av anledningarna är att domstolarna verkligen inte vill uppfattas som politikernas (i detta fall Trumps) lydiga verktyg. En annan anledning verkar vara att det man har att komma med är spekulativt och i många fall inte håller alls vid granskning.