2020-11-17, 17:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Vaccinfiasko - vem tror? Hand upp!

Det hoppas jag verkligen inte, det vore rena katastrofen på alla plan. Då lär ekonomin rasa ihop som ett korthus. Här tycker jag verkligen att forskningen gått all-in i alla länder och det ska vara tacksamma för.
Citera
2020-11-17, 17:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är det någon som har en uppgift på vad sjukhusbeläggningen är i Stockholm idag?

Igår var den 519 (470 + 49).
598 (Lägesrapport har nyss kommit.)

En ökning med 15% bara sedan igår!!!
Citera
2020-11-17, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
598 (Lägesrapport har nyss kommit.)

En ökning med 15% bara sedan igår!!!

Vad krävs för att den ska gå i taket?
Citera
2020-11-17, 17:23
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag hoppas att antivaxxers blir uteslutna från stora event, barer och restauranger, köpcentra osv. Resor utomlands lär vara tvärnit för dem, vem vill släppa in en potentiell coronazombie i sitt smittfria land? Det blir nog att dom öppnar en coop som antivaxxers kan handla i. De blir den nya parian i samhället. Det kanske blir aktuellt med medborgarslant till dem så de inte svälter. Kanske t.o.m. blir svårt att få jobb i framtiden när frågan kommer: "Är du vaccinerad?" eller det står i annonsen "Icke vaccinerade göre sig icke besvär". Tänk så dumt det kan bli.
Ja du bekräftar ju alarmisternas auktoritära ådra. Det skulle inte förvåna mig om det blir så dystopiskt. Tydligen finns det tillräckligt med dårar av ert slag som vill ha det så. Ni kan väl bygga koncentrationsläger för oss som inte vill ta vaccinet. Du kan jobba som vakt
Citera
2020-11-17, 17:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Kalle Anka (Carlsson) själv snackar om att det kommer ligga kvar åtgärder till höst 2020 och kanske in på 2021

Så kommer det nog att bli. Om inte tillräckligt många ställer upp och tar vaccinet så kommer viruset att fortsätta härja och sätta press på vården och allt annat. Det är ju dessutom en ganska stor logistikapparat som ska fungera i hela kedjan. Pfizers vaccin behöver ju exempelvis förvaras i minst -70 grader, vilket är minst sagt problematiskt.
Citera
2020-11-17, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
I nästa intervju?:
"Anders Tegnell, statsepidemiolog, har pekat på att vissa länder, som Spanien, har hög smittspridning trots krav på social distansering som indikation på att det inte fungerar."

Så samma befolkning som förväntas vara så kloka att de ska stoppa smittspridningen (nästan) utan statens inblandning är för korkade för att kunna använda ett munskydd korrekt?!
Hur lång kurs behöver man gå? Det låter som att några veckors intensivutbildning behövs för att använda ett munskydd?! Idioti.

Som jag skrev redan: att hålla avstånd är inget man behöver lära särskilt för svenskarna (eller finnarna). Man håller avstånd naturligt - bara man ges möjlighet till det. Vi nordbor föredrar avstånd istället för närhet. Så att inte sätta sig bredvid någon i bussen är naturligt så länge det finns plats att välja att undvika andra passagerare.

Vi kramas inte heller med främmande på ett naturligt sätt. Vi hälsar inte genom kindpussar (om man inte låtsas tillhöra övfre klassen..).

Vi är inte så många så trängseln är inte ett vardagsfaktum som det är i många länder.

Men som vi såg i tv kunde inte ens professor Lötvall - som själv förespråkar munskydd - använda det på ett korrekt sätt. Trots att han visste sig vara iakttagen och filmad.
Citera
2020-11-17, 17:27
Bannlyst
Nej man håller inte avstånd naturligt, åtminstone inte i Stockholm eftersom det inte går vilket reportagen från trängseln vittnar om.
Citera
2020-11-17, 17:29
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
I nästa intervju?:
"Anders Tegnell, statsepidemiolog, har pekat på att vissa länder, som Spanien, har hög smittspridning trots krav på social distansering som indikation på att det inte fungerar."

Så samma befolkning som förväntas vara så kloka att de ska stoppa smittspridningen (nästan) utan statens inblandning är för korkade för att kunna använda ett munskydd korrekt?!
Hur lång kurs behöver man gå? Det låter som att några veckors intensivutbildning behövs för att använda ett munskydd?! Idioti.
Det handlar inte om svårighet att utbilda, det går att trycka upp på mjölkpaket, Instagramreklam etc. Asiater klarar det galant.

Det handlar snarare om regelefterlydnad och att ändå hålla avstånd. Något alla som besökt Spanien förstår att de får svårt med, de har ett helt annat socialt liv än vad vi svenskar har.
Citera
2020-11-17, 17:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ja du bekräftar ju alarmisternas auktoritära ådra. Det skulle inte förvåna mig om det blir så dystopiskt. Tydligen finns det tillräckligt med dårar av ert slag som vill ha det så. Ni kan väl bygga koncentrationsläger för oss som inte vill ta vaccinet. Du kan jobba som vakt

Behövs inga koncentrationsläger om vi vaccinerar oss. Vad får dig att tro att jag vill ha det så? Hade jag fått bestämma hade vi inte haft något virus alls och Sverige hade stått lika stolt som i fornstora dagar. Men nu står vi istället här med byxorna nere. Kanske inte helt fel då folk får lära sig att livet är inte bara glamour och glans, det tar emot ibland också.
Citera
2020-11-17, 17:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Bra fråga.

Om jag tolkar platz.se rätt så var beläggningen i Stockholm 1300 (inkl IVA) när den var som högst i våras.

Om 15% ökning per dag skulle hålla i sig så är vi på 1300 i Stockholm om 6 dagar.
Citera
2020-11-17, 17:33
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
I våras var toppnoteringen 1098.
Citera
2020-11-17, 17:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Att se till att den som fått dos 1 av vaccin också får dos 2 = GANSKA KOMPLICERAD LOGISTIK - Johan Carlson FHM

Det har han iofs rätt i. Jag har skrivit program för just sådant och det är väldigt trixigt att hålla reda vem som fått spruta och när den ska ha nästa osv. Ja kanske inte för en eller två patienter då, men om du har tusentals patienter som kommer omlott olika dagar så blir det snabbt ohanterligt, och nu pratar vi miljoner patienter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in