2020-11-17, 16:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Verkar som att dödsfallen mestadels fortsatt sker i 60+. När man ser den överrepresentationen kan man fortsatt fundera på angående borttagandet av de specifika råden för äldre personer. Denna grupp tycks börja dyka upp mer och mer inom IVA dessutom (lägre tröskel?).

https://covidstatistik.se/aldersfordelning

Lite oklart vilken tråd det är som gäller men kan saxa från annan tråd:

Man tackar!

Man har sina olika källor för att hämta olika nyckeltal och din sammanställning har blivit en utav dom.
Citera
2020-11-17, 16:30
Medlem
Samuel332s avatar
Nu skall det ljugas om vaccindoser . Får hoppas att biverkningarna blir rejäla på idioterna som tar vaccinet
Citera
2020-11-17, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
10 miljoner vaccindoser till Sverige,säger Löfvén.

What could possibly go wrong?
Pfizers vaccin kräver dubbla doser...
Citera
2020-11-17, 16:32
Medlem
sannes avatar
Även säsongsvaccinet verkar vara slut på vissa platser (?).

Citat:
Vaccinering i Stockholms län
Har du ökad risk att bli allvarligt sjuk av en influensainfektion? Då får du vaccinera dig kostnadsfritt i Stockholms län från den 3 november till och med den 28 februari 2021. Under november månad har dessa personer förtur till vaccinering.

Om du inte tillhör någon av grupperna som riskerar att bli allvarligt sjuka, men ändå vill vaccinera dig får du vänta till 1 december och betala själv. Priset varierar, så kontakta den vaccinationsmottagning du vill gå till för att få veta vad det kostar.

I år är det stor efterfrågan på vaccin mot säsongsinfluensan och hittills (12 november) har mer än 65 000 personer vaccinerats. Det finns fortfarande många vaccindoser kvar hos de flesta vaccinatörer, men hos enskilda mottagningar är vaccinet slut. I slutet av november kommer mer vaccin från Region Stockholms distributörer men fram till dess kan du få gå till en annan mottagning än den du hade tänkt.

https://www.1177.se/Stockholm/behandling--hjalpmedel/vaccinationer/vaccination-mot-influensa/
Citera
2020-11-17, 16:33
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Anders Tegnell, statsepidemiolog, har pekat på att vissa länder, som Spanien, har hög smittspridning trots munskyddskrav som indikation på att det inte fungerar.
Spanien har lägre smittspridning än Sverige.

Det går inte att plocka ut det som passar hela tiden som Tegnell gör. Han påstår att svenskar är mycket bättre än alla på att följa råd och rekommendationer. Då borde också munskyddspåbud fungera mycket bättre än i Spanien. För där är man inte bra att följa direktiv från staten kan jag berätta. I Norden är man bättre att följa myndigheter än i sydeuropa, varför skulle munskydd vara ett undantag?
Citera
2020-11-17, 16:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Pfizers vaccin kräver dubbla doser...

Fast sa Hallengren 10 miljoner doser? Jag har för mig att hon sade att dom säkrat vaccin som skall räcka till 10 miljoner invånare? Går ju inte att spola tillbaka på dessa sändningar!
Citera
2020-11-17, 16:34
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag är så osäker på detta då han ofta säger omvaccinet blir godkänt?

Vi i Sverige är samordnare för EU och i denna grupp verkar iallafall det inte vara lika positiva tongångar som det som kommunicerar ut. Vad får ni för tanke om detta?

https://sverigesradio.se/artikel/7599627

Nu sa dessutom Löfven på PK om om det godkänns. Och det är långt kvar.

Den här PK är mer lugnande för folket - vilket jag tycker blir spretig information till befolkning.

Förstår inte riktigt vad du undrar över, men att de säger ”Om” det godkänns.
Innebär helt enkelt att EUs experter vill dra egna slutsatser av studierna. Att man inte helt förlitar sig på ”säljarens” slutsatser.
Citera
2020-11-17, 16:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag är så osäker på detta då han ofta säger omvaccinet blir godkänt?

Vi i Sverige är samordnare för EU och i denna grupp verkar iallafall det inte vara lika positiva tongångar som det som kommunicerar ut. Vad får ni för tanke om detta?

https://sverigesradio.se/artikel/7599627

Nu sa dessutom Löfven på PK om om det godkänns. Och det är långt kvar.

Den här PK är mer lugnande för folket - vilket jag tycker blir spretig information till befolkning.

Jag tror att alla ledare vill tona ner vaccinet för att folk inte ska tro att det är över.. Kommer ju ta tid att vaccinera så ingen snabb lösning o då vill man att folk ska fortsätta fokusera på andra åtgärder.

Men att de inte skulle bli godkända är väl väldigt osannolikt. Biverkningar av vaccin kan knappast mäta sig med en levande infektion av covid-19. Måste ju va hundratusentals som vaccinerats av de olika vaccinerna som tas fram redan o preliminär data är väldigt positiv.

Fauci snackade ner förväntningarna ordentligt med allt över 50% effektivitet är bra men tror han egentligen förväntade sig mycket mer.

"managing expectations"
Citera
2020-11-17, 16:36
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Förstår inte riktigt vad du undrar över, men att de säger ”Om” det godkänns.
Innebär helt enkelt att EUs experter vill dra egna slutsatser av studierna. Att man inte helt förlitar sig på ”säljarens” slutsatser.

Tack för input. Det var det jag också befarade, att ska Sverige vara samordnare så verkar Rickard vara väldigt positiv men gräver man lite djupare verkar processen vara mycket längre och krångligare än så. Det var min tanke - men du - jag hoppas jag har fel.
Citera
2020-11-17, 16:38
Bannlyst
Jaha nu gäller tydligen 8 igen? Alltså konserter, teatrar osv är det 8 som gäller? Otroligt förvirrande.
Citera
Medlem
Vaccinfiasko - vem tror? Hand upp!
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Former scientific advisor from Pfizer Dr Mike Yeadon claims 50% of UK was already immune by June

https://www.youtube.com/watch?v=DZjtiqujql8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in