2020-11-17, 11:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men samma sak gäller ju även för vaccinet. Vem kan säga med säkerhet hur länge vaccinet skyddar en?

Ja så är det ju. En lämplig lösning är ju, som TAD2 är inne på, att ha ett tidsbegränsat intyg på vaccin eller antikroppar.
Citera
2020-11-17, 11:13
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Fast patienterna på SöS MIVA är väl inte givet intermediärvårdspatienter. Har för mig från tidigare diskussioner att SöS IVA är uppdelad i allmän IVA och medicinsk IVA (MIVA).

Ja då blir jag osäker. Ni får fortsätta leta svaret så ändrar jag mitt inlägg. Tack.
Citera
2020-11-17, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ja så är det ju. En lämplig lösning är ju, som TAD2 är inne på, att ha ett tidsbegränsat intyg på vaccin eller antikroppar.

Och för att inte slösa på vaccinet i onödan vore det bättre att erbjuda antikroppstester för sådana som redan vet sig ha haft Coronan istället för att tvinga dem att vaccinera sig i onödan..

Vissa personer har ju visat antikroppar 17 år efter att ha haft SARS..

P.S. tror det var på 1177 jag läste att antikropparna ger skydd "upp till ett halvt år". Nu tycks det råda någon sorts enighet om åtminstone 4 månader.
När en vän kunde visa ett färskt antikroppsintyg vid finska gränsen var det bara "välkommen" istället för en sticka i näsan/svaljet. Så visst tillämpas detta redan - åtminstone inofficiellt.
Senast redigerad av sno 2020-11-17 kl. 11:19.
Citera
2020-11-17, 11:19
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Fast patienterna på SöS MIVA är väl inte givet intermediärvårdspatienter. Har för mig från tidigare diskussioner att SöS IVA är uppdelad i allmän IVA och medicinsk IVA (MIVA).
Stämmer. IVA och MIVA är separata avdelningar.
Citera
2020-11-17, 11:20
Medlem
Citat:
Jag anser fortfarande att det inte kan uteslutas att smitta sker i kollektivtrafik. Så länge det finns en risk så borde man sätta in en åtgärd där med munskydd eftersom det är relativt enkelt att göra så än t.ex. i hemmet eller på restaurang. Det är ju inte heller så ansträngande att ha på sig en mask under en tunnelbanefärd. Studierna du nämner i all ära men Sveriges smittspårning och testkapacitet är väl inte i världsklass för tillfället.

Crush Covid noterar att <5 % sker i kollektivtrafiken. De flesta verkar tro sig bli smittade på krog, fest, hem eller arbetsplats.

För att då minska de övriga 95 % smittspridning hos allmänheten:

1. Gå inte på krog, restaurang eller fest. Inte heller gym eller andra fritidsaktiviteter, eller ströshoppa.
2. Arbeta hemma om du kan.
3. Bjud inte till hemmafest.
4. Träffa bara de inom hushållet, eller ett fåtal av de du normalt umgås med (om du bor ensam).

En soft lockdown.
Citera
2020-11-17, 11:21
Medlem
Oj, 167 på IVA (SVT grafik).

Jag med flera här inne hade alltså rätt i att det fortsätter att ticka stadigt uppåt...

Tillsammans med alla "vanliga" sjukhusplatser belagda av covid så lär det börja bli hyfsat ansträngt inom vården. Undrar hur mycket de orkar med och hur många platser det kan skakas fram... Vi är inte ens inne i december ännu.

Vad händer om det blir totalt smockfullt, utlyser de något slags nödläge? Triage? Ta hjälp av andra länder?
Citera
2020-11-17, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Sannolikheten är låg och bidraget lågt. Kontakttiderna är långt ifrån de som man har exempelvis i hemmet, på arbetsplatser, fester, krogar där >95 % av smittan ändå sker enligt gängse smittspårningar som gjorts.
Jag är tyvärr rädd för att det ser ut på det sättet eftersom det är den smittspårning man faktiskt kan lyckas med.

På gymnasieskolan i Göteborg som jag tidigare nämnt där smittan spreds mellan klasserna (troligen i korridorerna) så verkar det misstänkt att smittan spriddes vid skåpen (många som hade skåp nära varandra smittades, men det fanns även smittspridning till andra), men där fanns inga längre stunder där smittan kunde överföras (klasserna hade egna tidluckor i restaurangen, man satt klassvis, inga köer till maten osv). Däremot kan man tänka sig att det var högre koncentrationer just vid skåpen (lite luftombyte just där) och skåpen var i bokstavsordning, inte klassordning, för att minska risken för smitta inom klasserna.

På denna skolan kom man aldrig fram till hur smittspridningen hade skett annat än att det var på skolan. Det är eleverna som misstänker att det skett vid skåpen baserat på att de flesta av de smittade eleverna hade samma första bokstav i namnet. Men då eleverna har olika tider för lektionerna har det sällan varit trångt där heller.

Det kan ju ha räckt med en enda superspridare bland eleverna också.

Efter detta så infördes munskyddskrav på skolan om man inte sitter i lektionssalarna. Sedan glesade de ut antalet elever på skolan samtidigt ytterligare (från 67% till 50%). De har haft enstaka Covid-fall bland eleverna efter detta, men ingen spridning på skolan (men det säger ju ingenting egentligen).

Jag tar detta exempel för att sätta saker i perspektiv.
Citera
2020-11-17, 11:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Region Skåne sänder sin PK en dag tidigare, dvs idag istället för imorgon.

”Region Skåne har tidigarelagt sin presskonferens om det aktuella covid-19-läget i Skåne till idag tisdag klockan 15.30.

Alf Jönsson, regiondirektör, Anneli Hulthén, landshövding, Länsstyrelsen Skåne, Pia Lundbom, hälso- och sjukvårdsdirektör samt Eva Melander, smittskyddsläkare, kommer att medverka.

SVT Nyheter Skåne sänder direkt från pressträffen.”

svt.se
Citera
2020-11-17, 11:27
Medlem
Citat:
Jag anser fortfarande att det inte kan uteslutas att smitta sker i kollektivtrafik. Så länge det finns en risk så borde man sätta in en åtgärd där med munskydd eftersom det är relativt enkelt att göra så än t.ex. i hemmet eller på restaurang. Det är ju inte heller så ansträngande att ha på sig en mask under en tunnelbanefärd. Studierna du nämner i all ära men Sveriges smittspårning och testkapacitet är väl inte i världsklass för tillfället.

Men varför ska man sätta in en åtgärd just där den inte gör någon större nytta - kollektivtrafiken - men inte där den skulle göra nytta - hemmet?

Det låter ungefär som att vi letar efter nyckeln under lyktstolpen för det är lättast där i ljuset istället för där nyckeln de facto ligger..

Nu råder det dessutom inte brist på maskar så var så god: alla som är oroliga i kollektivtrafiken är hjärtligt välkomna att bära mask av kalibern F2-F3. Då behöver dessa personer inte vara rädda.

De som inte är rädda eller som redan har haft Corona slipper.
Citera
2020-11-17, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fattar verkligen inte varför dessa individer inte nöjer sig med att bära mask själva? F2-F3 och då slipper de ha ångest..

Bättre att vi lyssnar på dig, sno, istället för världens experter och WHO. WHO, vetenskapen och alla experter har fel. Tegnell och sno har rätt.

*ironi*
Citera
2020-11-17, 11:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som nämnt tidigare så har man smittspårat en hel del och majoriteten av kontakterna och index har kunnat spårats till hem, arbetsplats, fest, krog m fl. "trånga" ställen med längre kontakttider.

Svårt spåra smitta i kollektivtrafiken så förståeligt att det är svårt spåra dit. Hittade denna case study där man kunde analysera risken.

Dock verkar det vara relativt säkert med ansiktsmask enligt amerikanerna.

100 minuter bussåkning tur och retur gav ökad risk för covid-19 när en smittad person var på bussen

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2770172
Citera
2020-11-17, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Oj, 167 på IVA (SVT grafik).

Jag med flera här inne hade alltså rätt i att det fortsätter att ticka stadigt uppåt... :

Förnekarna är patetiska.

Vi kommer få se otroliga ökningar de kommande veckorna. Att förnekarna fortsätter förneka siffrorna och fakta gör dem bara ännu mer patetiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in