2020-11-16, 17:45
Medlem
TrotylHasses avatar
Har väldigt svårt att tro att någon av dessa två dårar klarar sig undan livstidsstraff. I sånt fall måste antagligen hovrätten slå knut på sig själv för att bortförklara varför inte förövarna till detta vidriga dubbelmord inte förtjänar lagens strängaste straff.
Citera
2020-11-16, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnabyhimself
Även med restriktioner kan du nog få prövat vissa saker , en av dem hade fixat en fullmakt för sitt bankkonto , tror det var VK. Det ramlade ju in avier på lånet han hade. Så CÖ´s brev från april klarade då censuren och släpptes igenom gissningsvis.

Han Borde försättas i konkurs. Kan ju vara så att vk betalar dom med offrets pengar.

CÖ brände pengar på en hora i Barca som han trodde var hans flickvän
Framgår det vad vk brände pengarna på.
Citera
2020-11-16, 17:52
Medlem
CottageQueens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
Tror att CÖ dödat båda och Viktor var så skraj i förhören att allt han svarade under dom första månaderna var”ingen kommentar” fram till dess att poliserna berättade att CÖ skyller allt dödande på V.
Då plötsligt börjar Viktor prata och drar upp en lång historia om händelsen som jag uppfattar som trovärdig.
Men men..

Jag håller helt med dig. Kan rekommendera alla att läsa alla förhör med VK. Han är livrädd för hotet mot sin familj och först när polisen gradvis får honom att förstå att hoten inte finns, att alla personer och organisationen som CÖ målat upp inte finns, då börjar han berätta.

Han säger ju också något i stil med att "jag bryr mig inte om pengarna, men 3 år av mitt liv är alltså bara lögner, all tid med CÖ som jag hade kunnat vara med Ida och min familj" etc.
Citera
2020-11-16, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jepp, rak överföring till Christoffers konto.

Inte så smart om man vill komma undan kan tyckas.
Men finnas kanske i och för sig inget alternativ. Målet var väl att plocka alla 14 milj, (vilket inte gick)
och sen gå under jorden utomlands för gott.

Nån som vet om dom var påtända under själva rånet?
Citera
2020-11-16, 18:16
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är vad vi tycker, men vad säger lagen?

Om man nu skulle veta hur det låg till (hypotetiskt), att den ena är oskyldig och den andra skyldig, då hamnar man ju där; att de båda kommer att skylla på varandra.

Här har åklagaren valt att åtala de båda för att "tillsammans och i samförstånd" mördat paret.
Om jag fattar det rätt är åtalspunkten viktig, och att man kan bevisa just den. Och det tror åklagaren i det här fallet.

Det verkar ju också som att de två mgm tagit med sig plastfolien och handfängsel, vilket tyder på att våld inte är uteslutet. Särskilt plastfolien, som absolut inte är det mest effektiva att använda om man vill bara tysta någon, utan tankarna går direkt till att hota/tvinga/skrämma/tortera och även döda om det behövs. Den tanken måste vilken oskyldig som helst förstå.

"I Lindomefallet hade dock inte åklagaren valt att åtala männen för att ha begått gärningen "tillsammans och i samråd", utan pekade ut den ene som mördaren och den andre som medhjälpare.

I det nu aktuella fallet i Vallentuna hävdar åklagaren Jenny Karlsson att dubbelmordet skett "tillsammans och i samförstånd". Detta bland annat med hänvisning till att det förekommit en noggrann förberedelse och att gärningsmännen varit inställda på våld då de tänkt att de skulle beväpna sig.

– Man har också med sig plastfolie för att kunna använda sig av tortyr och har med sig handfängsel, så man är inställd på våld, säger Jenny Karlsson.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eKPP6a/mordatalade-skyller-pa-varandra--kan-de-frias

Det är kanske dags att uppdatera våra lagtexter. Många lagar som används idag är enligt min mening väldigt förlegad. Brottsligheten tar nya vägar år för år och då måste lagen följa efter. Den lagtext som fungerade på 70-80-90 talet fungerar uppenbarligen inte idag. Detta fall anser jag är ett solklart fall där bägge bör dömas för mord. Bägge dessa juveler planerar att råna ett par i deras hem, Dom tar med sej plastfolie och handfängsel till brottsplatsen väl där så blir paret mördat och när dessa tomtar halas in av lagens långa arm så skyller dom på varandra, klassiskt beteende av dessa avarter. Dom gick dit för att råna och hade med sej utrustning som tyder på att bägge visste att våld skulle förekomma. Det ska inte spela någon roll vem av dom som mördade paret, bägge var på plats och bör därför dömas lika. Annika Östberg blev dömd för mord på en polisman även fast det var pojkvännen som sköt, visserligen hände det här i USA men där är lagen tydlig är du på plats när ett mord begås så är du lika skyldig som den som faktiskt hanterar mordvapnet. Kanske skulle vara något för Sverige att kopiera.
Citera
2020-11-16, 18:49
Medlem
C påstår att V dödade båda två medans C stod utanför ytterdörren ,C var den ende som hade telefonen med sig så dens GPS borde väl visa att han stått där och väntat i så fall?

Funderade på det vapnet som fanns i huset, fanns det i närheten av toaletten där den fläkten snurrade som mannen fick lov att stänga av?
Citera
2020-11-16, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Inte så smart om man vill komma undan kan tyckas.
Men finnas kanske i och för sig inget alternativ. Målet var väl att plocka alla 14 milj, (vilket inte gick)
och sen gå under jorden utomlands för gott.

Nån som vet om dom var påtända under själva rånet?

Enligt FUP hade CÖ’s håranalys så högt värde för kokain att tabellvärdet överskreds X 3. Och för typ tre månader i tid. VK säger i förhör att CÖ tar kokain flera ggr
när de sitter i bilen före rånmorden. Men VK har inga spår enligt analyser.
Citera
2020-11-16, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Han Borde försättas i konkurs. Kan ju vara så att vk betalar dom med offrets pengar.

CÖ brände pengar på en hora i Barca som han trodde var hans flickvän
Framgår det vad vk brände pengarna på.

Fick V pengar överhuvudtaget?
Normalt var väl att C maffiapolare tog han om dem?(C:låtsaspolare)
Citera
2020-11-16, 19:02
Medlem
TrotylHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
Fick V pengar överhuvudtaget?
Normalt var väl att C maffiapolare tog han om dem?(C:låtsaspolare)

Nej, men han var lovad 4 miljoner enligt ett meddelande från C innan rånen och morden.

Spliten
T:3mil
Jag: 4mil
Du: 4mil
Security: 2mil
Resterande in i kassan
Citera
2020-11-16, 19:31
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnabyhimself
Enligt FUP hade CÖ’s håranalys så högt värde för kokain att tabellvärdet överskreds X 3. Och för typ tre månader i tid. VK säger i förhör att CÖ tar kokain flera ggr
när de sitter i bilen före rånmorden. Men VK har inga spår enligt analyser.

Med tanke på hur mycket pengar CÖ mjölkade VK på så förstår jag att han hade råd att snorta upp ett par tusen per dag.
Citera
2020-11-16, 19:49
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Om båda går fria (vilket gud förbjude) borde man vid ett eventuellt överklagande kanske kasta in ”grovt skyddande av brottsling”. Båda vet (enligt egen utsago) att den andre är en mördare, men har ej anmält detta till polisen.
Kan bli 4 år.

Kanske borde man i alla liknande fall med flera samverkande GM ha det som alternativ gärningsbeskrivning redan från början? Så att man åtminstone slipper att alla kan komma undan genom att helt sonika skylla på varann.

Nu är det ju också mer ”poppis” än någonsin att GM förekommer i par/gäng.

Fram till dess att lagen - eftersläpande som alltid - kommit ifatt tror jag att det kan vara en framkomlig väg.

Jag tror också att domstolarna kan vara benägna att ta till högsta straffet när det är uppenbart att båda/alla är inblandade i gärningen, men att man har som taktik att konsekvent skylla på varann.

(Förväntar mej mothugg, till exempel att det inte kommer att funka i praktiken. Samt att jag är osäker på om man får ändra/lägga till vid överklagande.)

Edit: tillägg om att ändra vid överklagande.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-11-16 kl. 19:59.
Citera
2020-11-16, 20:40
Medlem
Finns bild på GM? Orkar inte gå igenom 400 sidor.
Senast redigerad av E.R. 2020-11-16 kl. 20:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in