2020-11-16, 15:13
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Naturligtvis kan man bli immun. Till en viss grad om inte annat.
Sedan är dock ett vaccin oftast bäst anpassat till att maximera denna immuniteten.

Om man inte kan bli immun, så är alla vaccin meningslösa.

Pfizer som ligger långt framme säger att deras tester visar 90% procentig immunitet samt att vaccinet ger ett bättre skydd än genomgången smitta
Citera
2020-11-16, 15:14
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Stockholm rapporterar idag (sedan i fredags)
4346 nya fall
10 nya dödsfall

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/11/16-november-dagslage-covid-19/
49 IVA. Har för mig det var 38 i fredags. Då borde IVA snart stiga till 160+
Citera
2020-11-16, 15:17
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Sjukvårdsdirektören i Sthlm kommenterar idag:

Vi ser nu en förväntad, men mycket oroväckande, ökning av patienter som är i behov av intensivvård. Först har vi sett en ökning av antalet patienter smittade med covid-19, sedan ökade antalet patienter i behov av sjukhusvård och nu ser vi dessvärre även en ökning av antalet patienter med covid-19 i behov av intensivvård.

Intressant att både i Uppsala och Sthlm är sjukvårdsdirektörerna nu väldigt oroade. Får se hur det blir närmsta tiden, känns ju inte betryggande dock.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Ökat till 49 från 38 i fredags i Stockholm.
Citera
2020-11-16, 15:21
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
49 IVA. Har för mig det var 38 i fredags. Då borde IVA snart stiga till 160+

Varför då? Stockholm har ju 47 på intensivvårdsregistret. Skåne har en mindre än vad iva säger.
Runt 150 blir nog dagssiffran idag. Att det blir 160 snart, kanske redan imorgon är väl en självklarhet
Citera
2020-11-16, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Sjukvårdsdirektören i Sthlm kommenterar idag:

Vi ser nu en förväntad, men mycket oroväckande, ökning av patienter som är i behov av intensivvård. Först har vi sett en ökning av antalet patienter smittade med covid-19, sedan ökade antalet patienter i behov av sjukhusvård och nu ser vi dessvärre även en ökning av antalet patienter med covid-19 i behov av intensivvård.

Intressant att både i Uppsala och Sthlm är sjukvårdsdirektörerna nu väldigt oroade. Får se hur det blir närmsta tiden, känns ju inte betryggande dock.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Björn Eriksson förmedlade oro även i Augusti. Teatraliskt uppförande är lite av hans grej, så jag vet inte riktigt hur man ska uppfatta hans oro. Han är inte lika dramatisk som i våras iallafall.
Citera
2020-11-16, 15:23
Avslutad
På en vecka har antalet patienter på IVA ökat med 30st. Om man jämför med veckan innan var ökningen 45st. Nu skrivs det väl förmodligen ut fler än tidigare men nog börjar vi närma oss den nivån som får ses som peak?
Citera
2020-11-16, 15:23
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Många förespråkar munskydd. I verkligheten används de av ett fåtal. Jag är en av dessa.

Samma här, det positiva är att folk undviker mig.

Var tvungen att uppsöka akuten för en månad sen ungefär. Alla i väntrummet och även när man fått ett rum anvisat var tvungna att använda munskydd hela tiden. Men kanske fungerar bara munskydd på sjukhus
Citera
2020-11-16, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ökat till 49 från 38 i fredags i Stockholm.

Nu vet jag inte om siffrorna laggar men de verkar vara snabba på att rapportera om man kollar på deras andra graf som mäter totalt antal på ICU.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart

NYA vårdtillfällen på ICU sjunker.

11:e +23
12:e +17
13:e +25
14:e +19
15:e +10
16:e +7
Citera
2020-11-16, 15:29
Moderator
Tinuviels avatar
Politiska och samhällsekonomiska beslut diskuteras här:
(FB) Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga

Tråden låses tillfälligt och inlägg kommer rensas/flyttas dit.

// mod
Citera
2020-11-16, 15:47
Moderator
Tinuviels avatar
Tråden öppnas.

Diskussionen om regeringens senaste utspel flyttade till den covidtråd som handlar om politik/samhällsutveckling.
(FB) Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga

Den här ska fokusera på medicin/sjukvård och vetenskap.

// mod
Citera
2020-11-16, 15:55
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Samma här, det positiva är att folk undviker mig.

Var tvungen att uppsöka akuten för en månad sen ungefär. Alla i väntrummet och även när man fått ett rum anvisat var tvungna att använda munskydd hela tiden. Men kanske fungerar bara munskydd på sjukhus

I Sverige?

Jag var också på akuten samma tid, och den enda skillanden var att jag var tvungen genomgå en korkad covid-kontroll i ett trångt tält, med samma sköterska som alla andra som inte hade några skydd på sig, inte ens handskar och satt jättenära mig. det enda hon frågade var om jag hade feber eller hosta.
Citera
2020-11-16, 15:55
Medlem
Sudan
Somalia
Yemen

Och Sverige

Sverige är i "gott" sällskap när det gäller icke-krav på munskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in