2020-11-15, 20:53
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u02sda
Börsen var nyligen på toppnivå trots corona, stök i förhandlingarna i Brexit och stor osäkerhet i det amerikanska valet. Jag har länge förutspått att ekonomin kommer att gå tillbaka men min hobbygissningar har lika länge slagit fel. Trots det tror jag fortfarande att vi kommer att få ekonomisk tillbakagång inom en ganska snar framtid.

Hoppas verkligen inte du just precis lyfte upp börsen som ett exempel huruvida vår nationsekonomi mår bra eller ej?
Citera
2020-11-15, 20:54
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Ah, den årliga tråden där undergångsvurmare på Flashback får säga sitt.

Klassikern är: "Det kommer, men ingen vet när". Snacka om att helgardera sig.

En sak är säker, det är att när väl Coronan släpper sitt grepp så kommer det konsumeras och resas mer än någonsin. Det kommer ge en gigantisk skjuts. Sedan visar det sig att marknaden vill tillbaka, företag återanställer så fort ljusningar sker. Q3 i USA visade det, bland annat.

Personligen så tror jag att 2021 och 2022 kommer bli en fantastisk period på börsen och att ländernas ekonomier återhämtar sig med en rasande fart.

Idiot.
Citera
2020-11-15, 21:04
Medlem
gustaf.frigolits avatar
AI styr ekonomin idag. Titta på random tillverkningsindustri, fler tjänstemän mindre arbetare. Ändå plussar företagen miljarder. Vi behöver inte oroa oss för en krasch. Vi blir alla tjänstemän så småningom 😉 du kan tryggt luta dig tillbaks och jobba hemifrån. 😂
Citera
2020-11-15, 21:32
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Jag kan bara instämma. Av det enkla faktum att World Economic Forum kör med helt öppna kort, på sin hemsida och sin YouTube-kanal. "The Great Reset", som Klaus Schwab lanserade i juni, för 5 månader sedan, är i själva verket det nya namnet på NWO - New World Order. WEF's YT-kanal presenterar allt dom har för avsikt att genomdriva. Inga hemligheter alls.

Klaus Schwab släppte boken "Covid 19: The Great Reset" i juni 2020, där det framgår med all önskvärd tydlighet att såväl denna agenda, som den pågående "pandemin" är en extremt välplanerad och välorganiserad operation (sedan 100 + år tillbaka!) vars syfte är att omstöpa och transformera hela samhällsordningen, inklusive ekonomin och varje människa. Även vartenda djur ska transformeras. Hur då?

Jo, allt (ja, ALLT. Rubbet.) ska kopplas ihop och sammansmältas i ett AI web interface. Biologiskt, fysiologiskt och teknologiskt ska vi sammankopplas med alla apparater och institutioner, med hjälp av den senaste "DNA Nano Teknologin". 5G spelar en viktig roll i detta gigantiska nätverk.

Den nuvarande världsekonomin ska bytas ut mot något helt nytt. Glöm pengar, kort, swish, fonder och aktier. Tänk "social credits" som nu testas i Kina. Därför kraschar man nu, och utplånar, alla företag och industrier som inte har någon plats i den nya världsordningen. Människor ska inte äga någonting, över huvud taget. Det vi behöver får vi låna. Om vi uppfyller vilkoren, vill säga.

Resultatet ska bli en central teknokratisk världsregering (FN) som ska kontrollera oss alla, hela tiden, med algoritmer. Alla detaljer redovisas i Klaus Schwabs förra bok "4th Industrial Revolution" från 2017.

Med tanke på att Klaus Schwab är bästis med FN's Antonio Guterres, och att samtliga världsledare och oligarker lydigt infinner sig till Davos-mötena varje år, så har vi ingen anledning att inbilla oss att detta bara är fria fantasier eller "konspirationsteorier".

Ingen konspirationsteori, detta, utan en verklig konspiration. Nämligen den största konspirationen mot mänskligheten. Även känd som Agenda 21.

Hörde Alex Jones prata om Klaus Schwab och The Great Reset, oh eftersom Jones är en egendomligt mix av Journalist, Konspirationsteoretiker och Underhållare så kan det innebära allt från sanning, till fantasier till rent drama. Mänsklighetens natur säger dock att om Schwab och hans olycksmoln har någon substans då finns det även starka grupper i världen som kämpar emot dessa. Vilka är det? Och litar du på dem?
Citera
2020-11-15, 21:37
Medlem
Nej vi är inte på väg till en ekonomisk krasch, Sverige har en bra ekonomi men tyvärr dålig regering, ser lika ut i andra länder och industrin går bra i hela Europa, vaccinet är snart här och då kommer det bli en mycket brant kurva uppåt
Citera
2020-11-15, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u02sda
Börsen var nyligen på toppnivå trots corona, stök i förhandlingarna i Brexit och stor osäkerhet i det amerikanska valet. Jag har länge förutspått att ekonomin kommer att gå tillbaka men min hobbygissningar har lika länge slagit fel. Trots det tror jag fortfarande att vi kommer att få ekonomisk tillbakagång inom en ganska snar framtid.

in i börsen och ekonomin pumpas stimuleringspengar. därför fortsätter börsmarknaden att ändå gå upp som med ekonomin och bostad
Citera
2020-11-15, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Att båda i ett hushålls skulle bli arbetslösa samtidigt och i så stor del av befolkningen att det påverkar bostadsmarknaden ser jag inte som så troligt.

Räcker nog att en blir det så blir det jobbigt att betala 10 mill villan, trots att man har 1.1 i ränta.

Vi har tre högprofilerade storkuks säljare som ryker nu pga. dom får ej till kundmöten pga av Corona.

En av dom har byggt en slottsliknande bostad 2 mil utanför Uppsala.
Senast redigerad av TveksamOmMittLand 2020-11-15 kl. 22:09.
Citera
2020-11-15, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Var länge sedan vi hade "fracitional reserve banking".

I övrigt så tillförde ditt inlägg precis noll till diskussionen. Du konstaterade att det finns minst två sidor i debatten som har olika uppfattning och olika nivåer av kunskap i ämnet. Bravo!!!!

Då du är av åsikten att alla andra är så okunniga så kan du väl upplysa oss istället, eller?

Nej jag skrev just att domedagsprofeterna vill ha det till att det bara skulle finns två sidor, så här ger du ju mig rätt.

Jag skrev att när man hamnar i en diskussion med en sådan profet så tillskrivs man ofta positionen att man tror att börsen självklart ska gå till himlen, eller vad profeten i frågas katastroftema är.

Jag vill nog också mena att jag med det inlägget tillförde mer än den fradga du tuggade i min generella riktning.
Citera
2020-11-15, 22:34
Medlem
Christopher.s avatar
Se hur världen löser sin finansieringen, mindre produktion och mer finansiella stimulanser. Trump ökade statsskulden med 40% under 4 år. Världens stater kommer låta sedelpressarna fortsätta brumma på med ökad skuldsättning och ökade tillgångspriser. Frågan är om det är hållbart att låta sedelpressarna gå på högvarv, vad är en rimlig skuldsättning i moderna världen, 10 000% av BNP? Så länge vi har 0-ränta och folk har förtroende för värdet på deras sedellappar så kan vi skuldsätta oss till månen, men någonting säger mig att risken blir att hela det finansiella system urholkas.
Citera
2020-11-15, 22:36
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Räcker nog att en blir det så blir det jobbigt att betala 10 mill villan, trots att man har 1.1 i ränta.

Kan vara så..
men 1,1% ränta på typ 10 miljoner är 110000 kr per år /12 månader är 9100kr/månad. plus lite andra avgifter.
lär man ju klara om bara en jobbar en period. man kan ju nu under corona söka för amorteringsfritt.

och då är väl 10 miljoner ganska högt för de flesta.
men klart lär väl svida efter ett tag..

men jag är mer orolig för andra saker. Typ en globalhärdsmälta i ekonomin än en isolerad bostadskrash i Sverige för vi alla plötsligt kommit på hur sjuka belopp det är allt kostar... För det visste vi redan. Och som sagt vart ska du bo om inte i din bostad och betala slavdrivarna varje månad (banken)?
Ska du bo under en bro? eller på landet? fet chans.. folk betalar nog så snällt ändå tillslut..
Finns inga andra boenden att välja på. Finns inga billiga lediga hus där folk vill bo. Finns ingen hyresmarknad (utsålt).
Citera
2020-11-15, 22:46
Medlem
Kommer ihåg när vi var i världens högkonjuktur för ett par år sedan och folk pratade om en bostadsbubbla som skulle spränga hela börsen osv. Same shit different name, det spekuleras varje år men inget händer.
Citera
2020-11-15, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Hörde Alex Jones prata om Klaus Schwab och The Great Reset, oh eftersom Jones är en egendomligt mix av Journalist, Konspirationsteoretiker och Underhållare så kan det innebära allt från sanning, till fantasier till rent drama. Mänsklighetens natur säger dock att om Schwab och hans olycksmoln har någon substans då finns det även starka grupper i världen som kämpar emot dessa. Vilka är det? Och litar du på dem?

Någon substans? Jag föreslår att du besöker hemsidorna och Youtube-kanalerna till World Economic Forum, UN och WHO för att skingra dina tvivel. Om samtliga statsministrar, premiärministrar, presidenter, oligarker och superstjärnor samfälligt sluter upp bakom Klaus Schwabs' "substans" så kan du nog känna dig säker på "substansen". Vilka som kämpar emot detta? Det är du och jag, kompis. Och alla vi känner, så klart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in