2020-11-15, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Fler patienter än någonsin vårdas för covid–19 på skånska sjukhus.

Totalt vårdas 148 personer på sjukhus i Skåne, den förra toppnoteringen var i fredags, med 147 inlagda. 14 av patienterna vårdas på IVA.

Men sa inte Tegnell att smittan var TIO GÅNGER HÖGRE i våras?!?!
Har han uttalat sig om Skåne i dessa ordalag? Länka gärna.
Citera
2020-11-15, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Har han uttalat sig om Skåne i dessa ordalag? Länka gärna.

Nej överlag över hela Sverige, syftar du då på att det inte kan appliceras på Skåne?
Citera
2020-11-15, 14:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Människor tycks ej förstå att det är fullt möjligt att röra sig ute utan att gå i affärer eller bidra till smittspridningen. Naturligtvis går det att få en bild av hur det är ändå.

Vad menar du? Att man planlöst kör runt med sin bil och tittar på folk? Eller att man väljer att gå ut och promenera där det är som mest folk? Låter rätt korkat vilket som.
Citera
2020-11-15, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det påverkar inte döda/miljon. Så nej, det har inte den effekt man vill uppnå.

Du får säga till Nya Zeeland att ändra strategi till Sveriges, du ser hur det gick för Tjeckien.
Citera
2020-11-15, 14:31
Medlem
Citat:
Nej överlag över hela Sverige, syftar du då på att det inte kan appliceras på Skåne?
Absolut. Detta då Skåne kom extremt lindrigt undan under våren. Att Skåne har fler inlagda än tidigare innebär inte att Tegnell har fel kring hur mycket smitta som cirkulerar nationellt. Det är fortsatt möjligt att vi i början av April hade 10x fler smittade än i vi har i dagsläget. Jag tror inte det stämmer dock.
Citera
2020-11-15, 14:34
Avslutad
Citat:

Det är väl ingen nyhet att just Skåne klarade sig väldigt bra i våras jämfört med andra stora regioner?
Citera
2020-11-15, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är väl ingen nyhet att just Skåne klarade sig väldigt bra i våras jämfört med andra stora regioner?

Det är möjligt men det ni snackar om går inte att mäta.

Pekar man på att det var 10 GÅNGER FLER FALL och sedan är Skåne på rekordnivå i antal inlagda, då är det något som inte riktigt stämmer. Speciellt när man också pekade på att varför så många var inlagda och dog var att det kommit in på äldreboende, vilket inte stämmer heller när yngre står för 70% av smittan.

Ni kan heller inte attackera mig, det är Tegnell som pratar om Sverige överlag inte specifika "store "regioner".
Så knip käft.
Citera
2020-11-15, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Absolut. Detta då Skåne kom extremt lindrigt undan under våren. Att Skåne har fler inlagda än tidigare innebär inte att Tegnell har fel kring hur mycket smitta som cirkulerar nationellt. Det är fortsatt möjligt att vi i början av April hade 10x fler smittade än i vi har i dagsläget. Jag tror inte det stämmer dock.

Jasså så nu ska du få handplocka det som passar inte bäst i DITT argument?
Men jag ska inte få göra densamma?

Nja det är inte möjligt.
I så fall hade vi haft 12.000 inlagda på sjukhus i detta nu.
Citera
2020-11-15, 14:41
Avslutad
Citat:
Det är möjligt men det ni snackar om går inte att mäta.

Pekar man på att det var 10 GÅNGER FLER FALL och sedan är Skåne på rekordnivå i antal inlagda, då är det något som inte riktigt stämmer. Speciellt när man också pekade på att varför så många var inlagda och dog var att det kommit in på äldreboende, vilket inte stämmer heller när yngre står för 70% av smittan.

Ni kan heller inte attackera mig, det är Tegnell som pratar om Sverige överlag inte specifika "store "regioner".
Så knip käft.

Men du erkänner ju själv att Tegnell pratade om Sverige som helhet? Då kan du inte dra upp enskilda regioner för att anmärka på hans ord? Direkt pinsamt.
Citera
2020-11-15, 14:42
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Igår 121. Idag 131:

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Det verkar som att det går spikrakt uppåt nu.

Jag antar att det inte dröjer länge till innan vi passerar 150?

Just nu är det 149 på IVA. (källa)

Jag antar att vi passerar 150 imorgon? Eller kanske ikväll?

Hur som helst. En otäck utveckling. Det ser inte bra ut detta.
Citera
2020-11-15, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Men du erkänner ju själv att Tegnell pratade om Sverige som helhet? Då kan du inte dra upp enskilda regioner för att anmärka på hans ord? Direkt pinsamt.

Det är klart man kan göra det?
Hur ska man annars kunna applicera argumentet?
Citera
2020-11-15, 14:45
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du har rätt, jag såg inte ditt andra inlägg.

1,760 per dag i snitt låter mycket mer realistiskt.

5,000 per dag är ett långskott, jag vet. Men trenden är så otroligt dålig för USA just nu.

Redan nu har USA 184,000 fall per dag. Deras löpande CFR har legat ganska konstant runt 1.8% under lång tid. Antalet fall som vi ser idag indikerar hela 3,300 döda per dag när dödsfallen kommer ikapp, och även fallkurvan pekar spikrakt uppåt.

Länder som Tjeckien har dessutom peakat väsentligt högre än motsvarande 5,000 döda i USA. Snarare runt 7,000 döda per dag.
Hur beräknar du CFR i USA till 1.8%?

Här är en bra länk för de som vill följa utvecklingen i USA:

https://covidtracking.com/data

T ex kan man se att "Hospitalizations" nu är på ett all time high på 70 000
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-15 kl. 14:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in