2020-11-15, 12:26
Medlem
För en vecka sedan fick jag sy 4 stygn i ena handen. De sa efteråt att jag behövde gå till en mottagning efter 10 dagar för att ta bort dem.

Detta måste jag väl kunna göra själv? Det är väl bara att nysta upp knuten och dra ut respektive tråd.

Någon som gjort detta själv?
Citera
2020-11-15, 12:35
Medlem
Svarar på mig själv direkt att det var busenkelt, med en pincett tog det inte många minuter. Gjorde lite ont när man drog igenom bara.

Så svaret är att man kan, och sparade en massa tid och säkert ett par hundralappar i avgift.
Citera
2020-11-15, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
För en vecka sedan fick jag sy 4 stygn i ena handen. De sa efteråt att jag behövde gå till en mottagning efter 10 dagar för att ta bort dem.

Detta måste jag väl kunna göra själv? Det är väl bara att nysta upp knuten och dra ut respektive tråd.

Det finns en länk här

https://www.wikihow.com/Remove-Stitches

Men ja.. alltså det är nog inte så jävla lätt att göra det där på sig själv om stygnen är på handen.
För att vara fullständigt ärlig så tror jag detta kan gå åt helvete som gör att du måste gå till läkaren efteråt för andra problem.
Det beror på hur duktig du är och vad du har gör grejer
Beror väl på lite vad det är för typ av stygn med, vissa är väl lite mer såna man pillar bort än klipper.
Citera
2020-11-15, 13:14
Medlem
Det där grejar du själv. Tvätta av en nagelsax och klipp rätt över tråden bredvid knuten. Dra sen i knuten med en pincett om du inte får grepp med naglarna.
Citera
2020-11-16, 15:39
Medlem
Viktigast är att klippa ena sidan tätt mot skinnet, å sedan dra ut från andra sidan så man inte drar en skitig tråd genom hålet. Desivon på skinn, sax och pincett först är klokt. Annars är det busenkelt och bara kittlar lite
Citera
2020-11-16, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Viktigast är att klippa ena sidan tätt mot skinnet, å sedan dra ut från andra sidan så man inte drar en skitig tråd genom hålet. Desivon på skinn, sax och pincett först är klokt. Annars är det busenkelt och bara kittlar lite

Skippa desivon.
Ljummet vatten och tvål.
Ev. sprit men det svider.
Citera
2020-11-16, 19:13
Medlem
Citat:

Är nog bäst att dom gör det istället.
Citera
2020-11-16, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Är nog bäst att dom gör det istället.

Det var inga problem. En pincett gjorde susen, lite ont när man drog ut. Ett läkarbesök mindre.
Citera
2020-11-16, 21:56
Medlem
Citat:
Det var inga problem. En pincett gjorde susen, lite ont när man drog ut. Ett läkarbesök mindre.
Skönt att det gick bra. Man kanske kan göra det själv men jag hade nog aldrig vågat det. Tänk om man drar upp det, eller något. Fast då är det väl inte läkt iofs.
Citera
2020-11-17, 03:42
Medlem
Trådarna växer ut av sig själv till slut så oftast behöver man inte ta bort dom. Lite beroende var dom sitter så klart, men har haft ett par i armen som har självläkt, så gå till doktorn är bara onödigt för alla inblandande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in