2020-11-15, 11:51
Medlem
crisscrosss avatar
Intressant studie om de olika mutationerna och de problem det kan leda till:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.11.11.20229765v1.full.pdf
Man drar också slutsatsen att vissa mutationer kan förklara den höga dödligheten i Europa jämfört med Afrika:
Our preliminary structural analysis of the European strain main mutations, D614G located in the spike gene and P314L located in the RdRp gene, showed that the first mutation will render the FURIN cleavage site more accessible while the latter would increase protein stability. 73% of the European samples have both mutations segregating together; while in Africa only 11% of the sequenced viral samples have them. This is probably the reason behind the elevated mortality rates in Europe.
Senast redigerad av crisscross 2020-11-15 kl. 11:54.
Citera
2020-11-15, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Har för mig att det rörde sig om KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom).

Ja, är det en sjukdomsfaktor är det säkerligen KOL, som inte är nån liten faktor heller. Omkring en halv miljon svenskar har KOL.

När Tegnell orerar om virusets allmänna mesighet (influensa och övergångsställen osv) beter han sig totalt oseriöst, oproffsigt.

Riskfaktorerna - KOL fetma osv - är utsmetade över hela befolkningen, från norr till söder.

Det är bara unga och kärnfriska människor som kan vara lugna för egen del, även om ett fåtal blir svårt sjuka.
Citera
2020-11-15, 11:55
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Den 6 april 2020 satt Tom Britton, matematikprofessor vid Stockholms universitet, i SVT:s morgonstudio och sa att halva Sveriges befolkning kommer att vara smittade innan månadens slut. Två veckor senare stod han i Aktuellts studio och visade med en graf att Stockholm kommer att nå flockimmunitet i mitten på maj.

Den 9 mai sa Britton att nya matematiska beräkningar visar att Stockholm kan uppnå flockimmunitet mot coronaviruset redan i mitten av juni.

Flockimmunitet uppnås när en tillräckligt stor del av befolkningen är immun. Tidigare har det antagits att det var när 60 procent var immuna, men enligt Tom Brittons nya beräkningar sker det redan när 40-45 procent är immuna.

Den 23 augusti sa Britton att några dagars ökning av R-talet, ett mått på smittspridning, är inget att oroa sig för, Hans nya prognos vad gäller antalet döda i covid-19 är dessutom betydligt ljusare än tidigare.

– Jag tror att vi nått ungefär 6 000 dödsfall vid nyår, säger han.

....

En intressant fråga enligt mig är om det finns någon etablerad expert som gjort övervägande korrekta framtidsbedömningar om detta virus ?
Citera
2020-11-15, 11:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Sommaren 2021 kommer vara samma som sommaren 2020 men delvis bättre. Flera länder kommer få tillgång till vaccin innan nästa sommar. Det finns nu två bra vacciner som är i slutfasen och princip redo att ges till allmänheten, ett från USA (från företaget Pfizer, vaccinnamn: BNT162b2) och ett från Ryssland (vaccinnamn: Sputnik V).

Sputnik V ges i två doser med 21 dagars mellanrum, och är ett mer traditionell vaccin som innehåller en del av covid-19 viruset insatt i vanliga förkylningsvirus. Detta för att ge en naturlig immunrespons från kroppen mot viruset.

BNT162b2 är ett nytt sort mRNA virus som säger åt kroppens cellar att skapa en immunrespons mot covid-19 viruset baserat på mRNA-molekylens sekvens i vaccinet. Det vaccinet kräver också två doser med tre veckors mellanrum.

källor:
https://www.aljazeera.com/news/2020/11/11/russia-says-sputnik-v-covid-19-vaccine-is-92-percent-effective
https://www.businessinsider.com/pfizer-coronavirus-vaccine-2-shots-2020-11?r=US&IR=T
https://sputnikvaccine.com/about-vaccine/
Ta gärna med det kinesiska från Sinovac. CoronaVac som är ett mer traditionellt vaccin. Då har vi tre kandidater med tre olika tekniker som nästan är klara.

https://en.wikipedia.org/wiki/CoronaVac
Citera
2020-11-15, 12:04
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Skånes siffror idag, de rapporterar numera även lörd-sönd, föredömligt tycker jag. Tyvärr är ju testningen begränsad fortfarande och där jag är, en av de största städerna, finns inga tider.

”• Totalt antal personer med konstaterad covid-19 i Skåne (15 nov): 17 801 (+67 sedan 14 nov)

• Antal patienter med konstaterad covid-19 som vårdas på vårdavdelning (14 nov): 134 (+4 sedan 14 nov)

• Antal patienter med konstaterad covid-19 som vårdas på intensivvårdsavdelning (15 nov): 14 (+1 sedan 14 nov)

• Totalt antal personer med konstaterad covid-19 som avlidit (till och med den 15 nov): 326 (+-0 sedan 13 nov)

• Totalt antal provtagna i Skåne t.o.m vecka 45: 312 357 (+31 470 sedan vecka 44)”
Citera
2020-11-15, 12:06
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Man drar också slutsatsen att vissa mutationer kan förklara den höga dödligheten i Europa jämfört med Afrika:
This is probably the reason behind the elevated mortality rates in Europe.

Den höga dödligheten i Europa jämfört med Afrika beror nog på att Europa för trovärdig statistik medan länderna i Afrika för det mesta inte har någon nationell statistikenhet överhuvudtaget. Över nittio procent är inte läs och skrivkunniga så kanske man inte ska tro på statistik som kommer därifrån?

Sydafrika som är det enda civiliserade landet i afrika har en dödlighet som är högre än EU genomsnittet.
Citera
2020-11-15, 12:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu var jag ju inte ute i affärer, men reagerade bara över hur mycket folk som var i rörelse. Det var inget beklagande utan mer ett konstaterande och en undran om någon upplever samma sak.
Människor tycks ej förstå att det är fullt möjligt att röra sig ute utan att gå i affärer eller bidra till smittspridningen. Naturligtvis går det att få en bild av hur det är ändå.
Citera
2020-11-15, 12:08
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Skånes siffror idag, de rapporterar numera även lörd-sönd, föredömligt tycker jag. Tyvärr är ju testningen begränsad fortfarande och där jag är, en av de största städerna, finns inga tider.

”• Totalt antal personer med konstaterad covid-19 i Skåne (15 nov): 17 801 (+67 sedan 14 nov)

• Antal patienter med konstaterad covid-19 som vårdas på vårdavdelning (14 nov): 134 (+4 sedan 14 nov)

• Antal patienter med konstaterad covid-19 som vårdas på intensivvårdsavdelning (15 nov): 14 (+1 sedan 14 nov)

• Totalt antal personer med konstaterad covid-19 som avlidit (till och med den 15 nov): 326 (+-0 sedan 13 nov)

• Totalt antal provtagna i Skåne t.o.m vecka 45: 312 357 (+31 470 sedan vecka 44)”

Vi kämpar på! Vi har nu 90% av våra 350 medarbetare som jobbar hemifrån i Skåne.
Citera
2020-11-15, 12:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Människor tycks ej förstå att det är fullt möjligt att röra sig ute utan att gå i affärer eller bidra till smittspridningen. Naturligtvis går det att få en bild av hur det är ändå.

Det är klart att man ska vara ute, det är bara nyttigt. Blev bara lite förvånad över den mängden trafik. Antar att jag är ute för lite.
Citera
2020-11-15, 12:10
Medlem
borttaget
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-11-15 kl. 12:14.
Citera
2020-11-15, 12:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har inte hört något om fältsjukhusen. Frågan är om de bygger upp dem igen, det var ju mest potemkinkulisser. Kanske enklare att konvertera befintliga avdelningar till covid-avdelningar?
Jag tror inte stt de kommer att uppföra dem igen, personal saknas ju bland annat.
Citera
2020-11-15, 12:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Skönt att dödsfallen håller sig på en låg nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in