Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Jag gav just exempel på skillnader mellan Vita huset och Kongressen där maskanvändandet verkar ha en effekt. Väldigt få utbrott man har hört ske i någon av de båda kamrarna.
Du drar också iväg i halmgubberi med märkliga exempel. Det är väl ganska klart att man inte ska delta i större privata tillställningar i slutna rum. Du får gärna göra det naturligtvis.
Munskydd är ämnat i offentliga sammanhang där du och omgivning inte har något val att låta bli att träffas nära varandra. Som i affärer och kollektivtrafik. Man kan också vid stor samhällssmitta ha krav även i skolklasser och självklart i Sveriges riksdag.
Det är ingen halmgubbe.
Händelsen i Vita huset var en privat fest, där bristen på munskydd bara var ett av en lång rad problem. Gamla, överviktiga män som träffas, kramas, skakar hand och viskar saker till varandra på nära håll, mot bättre vetande, mitt i en pandemi. Inga regler i världen biter på dem.
Samtidigt sker inga dokumenterade superspridar-event i mataffärer, skolor eller i kollektivtrafiken, med eller utan munskydd. För man träffar inte människor på samma sätt där.
Så argumentet att munskydd skulle vara för att stoppa superspridar-event tycker jag är tunt. Det händer typiskt inte i de offentliga miljöer där munskyddsreglerna upprätthålls.