2020-11-14, 20:07
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Läs vad du länkar till. Bloomberg pratar om data från vaccintester, inte ett vaccin. Tyvärr.

Läs på vad som gäller för distribution av vaccin inom EU (så slipper du framstå som dum/troll).

Det är du som kommer framstå som patetisk när Spanien och vissa andra EU-länder börjar vaccinera i januari och Sverige dröjer som vanligt.
Citera
2020-11-14, 20:09
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Sverige kommer naturligtvis börja vaccinera efter vissa andra EU-länder, typ Spanien. Vad tror ni? Är ni så naiva att ni tror att Sverige kommer att börja vaccinera samtidigt?

Varför inte? Skåne har redan sprutor på plats, vi väntar bara på vaccinet.
Citera
2020-11-14, 20:10
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Det är du som kommer framstå som patetisk när Spanien och vissa andra EU-länder börjar vaccinera i januari och Sverige dröjer som vanligt.

Källa på dina idiotiska påståenden?
Citera
2020-11-14, 20:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Gissningsvis om ca ett halvår, men exakt när är ju svårt att säga.

Tror det kan bero lite på när en ev. 3:e våg inträffar (om den nu gör det) men gissar också på maj/juni.
Citera
2020-11-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag gav just exempel på skillnader mellan Vita huset och Kongressen där maskanvändandet verkar ha en effekt. Väldigt få utbrott man har hört ske i någon av de båda kamrarna.

Du drar också iväg i halmgubberi med märkliga exempel. Det är väl ganska klart att man inte ska delta i större privata tillställningar i slutna rum. Du får gärna göra det naturligtvis.

Munskydd är ämnat i offentliga sammanhang där du och omgivning inte har något val att låta bli att träffas nära varandra. Som i affärer och kollektivtrafik. Man kan också vid stor samhällssmitta ha krav även i skolklasser och självklart i Sveriges riksdag.
Det är ingen halmgubbe.

Händelsen i Vita huset var en privat fest, där bristen på munskydd bara var ett av en lång rad problem. Gamla, överviktiga män som träffas, kramas, skakar hand och viskar saker till varandra på nära håll, mot bättre vetande, mitt i en pandemi. Inga regler i världen biter på dem.

Samtidigt sker inga dokumenterade superspridar-event i mataffärer, skolor eller i kollektivtrafiken, med eller utan munskydd. För man träffar inte människor på samma sätt där.

Så argumentet att munskydd skulle vara för att stoppa superspridar-event tycker jag är tunt. Det händer typiskt inte i de offentliga miljöer där munskyddsreglerna upprätthålls.
Citera
2020-11-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Helt normalt? Som det var förra året, alltså? Så alla våra statsministrar, kronprinsessor, premiärministrar och presidenter svamlar i nattmössan när dom i sina tal, till sina befolkningar, pratar om "Det nya normala", "... det som vi hade kommer inte tillbaka", "Build back better", "The Great Reset".... etc etc. Och allihopa läser dom från samma manus. Identiskt innehåll i samtliga världsledares tal, faktiskt. Hur kan detta komma sig, tror du?

Om ett år kommer det vara till 98% normalt vill jag säga.
Citera
2020-11-14, 20:14
Medlem
Citat:
Sverige kommer naturligtvis börja vaccinera efter vissa andra EU-länder, typ Spanien. Vad tror ni? Är ni så naiva att ni tror att Sverige kommer att börja vaccinera samtidigt?

Har du några uppgifter som säger det? Sedan kommer vaccinationen ske mer efter riskgrupp än efter land. Personer som inte är i riskgrupp kommer knappast vaccineras under första halvåret 2021 i något land.
Citera
2020-11-14, 20:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad säger du? Har de sysslat med forskningsmygel? Väldigt allvarligt och du får nog redovisa hur de tänker. Har de inte hittat några viruspartiklar?
Definiera viruspartiklar! De har detekterat DNA-rester, men det bevisar inte att de hittat virus, viabla, hela, som kan infektera. Var ser du att de hittat intakta, viabla virus?
Citera
2020-11-14, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag håller med. Men det är omöjligt att inte ta upp det nu efter allt man läste här i våras. Jag har inte viljestyrkan att låta bli.

Jo, jag förstår, lägger inte den skulden på dig, utan på de som satte igång landskampsspandet i våras.
Citera
2020-11-14, 20:17
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Läs gärna på själv avseende vett och etikett i största allmänhet. Du behöver inte dumförklara personer som har en avvikande åsikt.

Tack. Har dock inte dumförklarat någon pga av en avvikande åsikt. Däremot tipsat någon om att ha koll på fakta (inte åsikter). Detta då i alla fall jag anser åsikter bör baseras på fakta, och att påståenden i strid med kända fakta gör att man kanske kan riskera att uppfattas som någon som vill förleda, eller någon som inte fattar vad man läser.
Citera
2020-11-14, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
De som får vaccin först är ju riskgrupper. Tror inte de uppträder som odödliga. Eller så kommer landets störningsjourer uppleva ett fenomen, många larm om festande grannar. Och till skillnad mot det normala är det inte ungdomar som har festerna, utan Beatles-generationen som äntligen fått vaccin..

Tror din teori kommer att ändras. Tror blåljuspersonal, sjukhuspersonal o äldreboendepersonal får vaccin. De äldre har redan förstått detta med avstånd. Skolpersonal o riksdagsmän o kommunpersonal står sedan på tur !
Citera
2020-11-14, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hoppsan, där trillade Sverige ned till plats 20 över dödlighet/miljon invånare. Inom en dag eller två kommer Sverige inte ens vara med på topp-20 längre. Måste kännas tråkigt för alla som hoppades på att Sverige skulle vara värst drabbat av alla?

Det hade jag inte haft något emot, men vår höst-topp har precis börjat, andra ligger lite före. Herren ger och herren tar. Lär väl komma en topp framåt senvintern också. Vi får nog vänta och se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in