2020-11-14, 15:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misslyckatforum
Har det kommit fram varför det heter just covid-19? Vad betyder covid och varför 19? Har det kommit 18 st före?

corona novel virus disease 2019
Citera
2020-11-14, 15:40
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Man måste vara intellektuellt handikappad om man inte förstod att denna kinahostan skulle spridas mer under vinterhalvåret. Nåväl, jag anser inte detta vara en andra våg - snarare fortsättning som förstärkts av säsongens klimat. Enligt mig har han rätt, det blir ingen andra våg.
Jag tror inte att t ex Österrike håller med.
Faktum är att det är svårt att hitta något annat land än USA som stämmer med din beskrivning.
Citera
2020-11-14, 15:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misslyckatforum
Men det började 2020(?).

Man studerade viruset i Wuhan då det började på deras War Games 2019 på hösten.
Citera
2020-11-14, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Jag tror inte att t ex Österrike håller med.
Faktum är att det är svårt att hitta något annat land än USA som stämmer med din beskrivning.

Bara för att man lyfter restriktioner och det börjar sprida sig mer igen tycker jag inte att man skall kalla det för en andra våg.
Citera
2020-11-14, 15:44
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Frågan är ju hur effektiva dom restriktionerna är i utanförskapsområden, har en känsla av att det mest är andelen immuna som är orsaken till att antal fall börjar minska i ett sånt område.

Så vore intressant med data där man skiljer på såna områden och andra.
Det finns data på FHM per stadsdel och kommun.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/

Rapportera gärna vad du kommer fram till.
Citera
2020-11-14, 15:44
Medlem
Oavsett om FHM säger att immuniteten i befolkningen stiger och att det bromsar antal nya fall så kommer immuniteten att bli ännu bättre om antal nya fall trycks tillbaka med åtgärder tex obligatoriskt med munskydd.
Citera
2020-11-14, 15:45
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Jag känner till det. För någon dag sedan registrerades typ 6000 smittade. Egentligen kanske det är det dubbla ? Av dessa 12 000 kanske det är 40 som avlider. Så de som överlever är i en betryggande majoritet. Det skall vi vara glada för. Vi ser nu att smittspridningen går ner i Belgien. Man kan undra om det är en noggrannare handtvätt som ligger bakom de framstegen ?
Nej, du kanske kan fråga invånarna i Bergamo hur glada dom är över sina höga immunitetsnivåer ifrån i våras?

Mer än 3% av befolkningen dog.
Citera
2020-11-14, 15:47
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Bara för att man lyfter restriktioner och det börjar sprida sig mer igen tycker jag inte att man skall kalla det för en andra våg.
Att du vill vara speciell och ha egna namn på saker och ting handlar troligen inte så mycket om trådämnet.
Citera
2020-11-14, 15:47
Medlem
Citat:
Nej, du kanske kan fråga invånarna i Bergamo hur glada dom är över sina höga immunitetsnivåer ifrån i våras?

De har åtminstone minnesceller från i våras, bara bra om det rensas ut fler åldringar. Naturen kräver ibland tillbaka de svaga för att folkstammen skall hålla sig stark.
Citera
2020-11-14, 15:50
Medlem
Citat:

Källa till mer än 3%? Hur stor är befolkningen och hur många dog?
Citera
2020-11-14, 15:51
Medlem
Citat:
Att du vill vara speciell och ha egna namn på saker och ting handlar troligen inte så mycket om trådämnet.

Det är inte jag som försöker vara speciell, utan det är ni alarmister. En andra våg har alltid kännetecknats (pre-covid) med att det muterat till en dödligare variant ocg återkommit, men på grund av alla panikslagna människor och 'experter' så skall helt plötsligt en andra våg definieras som ökad smittkurva. Jag är originell, inte speciell. Det är en säsongspåverkad smittkurva, inte någon andra våg.
Citera
2020-11-14, 15:53
Medlem
Robocraps avatar
Så nu kommer det inte att gå att testa i större skala i Stockholm igen.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/11/hardare-ransonering-av-tester--patienter-och-boende-pa-sabo-maste-ga-fore/
Tillbaka till våren igen då...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in