2020-11-14, 13:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Tittade precis på Österrikes utveckling, de klarade sig bra i våras men nu ser det ut som de har använt den svenska strategin, vänta för länge, även fast de nu kör lockdown vilket knappast kommer att ske i vårt land.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/austria/

Vad gjorde att de klarade sig såpass bra i våras, Österrike anklagades väl av FHM som skyldiga till många av våra fall i början ?

De gjorde lockdown direkt när de insåg vidden av problemet. Det stod historier i tidningarna om svenskar som flydde med buss och tåg precis innan, de hostade sig hela vägen hem.
Citera
2020-11-14, 13:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Såg den också nu, men artikeln baseras på Region Skånes siffror som publicerades nyss. Där ser vi en minskning. Förvisso bara med två patienter, 132 igår. 130 idag. -2 på IVA också. Trenden har varit rätt jäkla dålig annars under veckan så detta får anses som goda nyheter.
https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/
Nya fall sedan igår är ju över 1000? Det är ju jättemånga!
Citera
2020-11-14, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Antalet sjuka fördubblas var åttonde dag. Alla som har hört berättelsen om sädedkornen på schackbrädet vet vad det innebär om en månad eller två. 1-2-4-8-16-32-64-128. I mitten av januari har vi 128 gånger så många insjuknande som idag.
Det enda som betyder något är hur många som behöver vård, skräckscenario är om det blir fullt på IVA runt om i landet. De som bara blir lite hostiga är inget samhällsproblem
om de inte jobbar i sjukvården förstås
Senast redigerad av mangne 2020-11-14 kl. 13:39.
Citera
2020-11-14, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nya fall sedan igår är ju över 1000? Det är ju jättemånga!

Vet inte hur tillförlitliga siffrorna är. Förra lördagen registrerades exempelvis 200 fall för att sedan studsa upp till 1400 fall på måndagen. Rimligtvis kommer antalet smittade vara lägre denna måndag.
Dessutom verkar antalet utförda tester skalats upp en del. Åtminstone mellan v44 och 45.
Citera
2020-11-14, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror ff på D-vitaminteorin fram till den blir motbevisad. Att sjukdomen skulle blivit mildare tror inte jag, däremot tror jag att sommaren har fått upp serumnivån till normala nivåer. Det vi vet är att D-vitamin hjälper immunförsvaret mot luftvägssjukdomar. Nu har vi dock gått över vintersolståndet och likt UV-index sjunker som en sten så gör även D-vitaminnivåerna det, läste någonstans att D-vitaminnivån sjunker 1,2% per dag. Jag hoppas jag har fel, det vore skönt. Taget ur minnet så tror jag att bland dem som hamnade på IVA och blev allvarligt sjuka så hade 73% brist på D-vitamin.

Det är ju dock ganska lätt att åtgärda med lite d vitamintabletter och kanske även lite ägg och sill till frukost. Men jag är övertygad att du har rätt. När vårsolen kom fram , i maj, sa läkarna i Italien att sjukdomen helt ändrat karaktär och blivit mildare. Ju mer befolkningens d vitamin depåer sjunker ju sjukare kommer de drabbade att bli. Etniska svenskar klarar sig bättre eftersom vi har ljus hy, solar mycket på sommaren och äter d vitaminberikade mejeriprodukter samt en del lax och sill. Vi är ett av få länder som har d vitaminberikade mejeriprodukter och matfett. Storbrittanien har det inte, troligtvis en anledning till att de drabbas så hårt, en ytterligare anledning är att de har så många mörkhyade invånare. De gamla i Spanien och Italien har mycket låga d vitaminnivåer i snitt, när det är varmt på sommaren håller de sig inomhus och de äter ingen d vitaminberikad kost.
Citera
2020-11-14, 13:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Såg den också nu, men artikeln baseras på Region Skånes siffror som publicerades nyss. Där ser vi en minskning. Förvisso bara med två patienter, 132 igår. 130 idag. -2 på IVA också. Trenden har varit rätt jäkla dålig annars under veckan så detta får anses som goda nyheter.
https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

Det skulle stämma väldigt väl med en dipp just nu om vi tar hänsyn till höstlovet:
26 oktober — 1 november
Nu har det gått 14 dagar, så nu kommer ropen, ååh så bra, gud så skönt, pandemin är över, tjohoo. Ge det en 5 dagar så ser vi.
Citera
2020-11-14, 13:39
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Till och med Obama undrar vad fan Sverige sysslar med. Sveriges strategi är utskrattad.
10 gånger fler döda än hela övriga Norden tillsammans.
Sveriges strategi är ett skämt. Tacka Mr "munskydd hjälper inte" och "Sverige får ingen andra våg"....

Beror alltid på vilken metrik man använder sig av. Finland har skämt ut sig om man jämför med Vietnam och Taiwan. USA, Frankrike, Belgien UK Spanien Italien, Brasilien Argentina Chile har fler döda per capita plus ett stort antal länder som är på god väg att gå om bla många öststatsländer. Lägg därtill många länder där statistiken är bristfällig. och förmodligen har 10ggr fler döda än vad som anges.

Angående andra våg så var FHM mycket tydlig med att vi kan vänta oss ökad smittspridning till hösten. Den som helt avfärdade en andra våg var Mr Munskydd Björn Olsen som kategoriskt sa att inget land kommer att få en andra våg, smittan kommer effektivt att kunna stampas ner i lokala utbrott.
Citera
2020-11-14, 13:40
Medlem
Citat:
De gjorde lockdown direkt när de insåg vidden av problemet. Det stod historier i tidningarna om svenskar som flydde med buss och tåg precis innan, de hostade sig hela vägen hem.

Tackar, just ja, nu minns jag också det. Då undrar man ju lite varför de väntade denna gången.
Citera
2020-11-14, 13:40
Medlem
Citat:
Det skulle stämma väldigt väl med en dipp just nu om vi tar hänsyn till höstlovet:
26 oktober — 1 november
Nu har det gått 14 dagar, så nu kommer ropen, ååh så bra, gud så skönt, pandemin är över, tjohoo. Ge det en 5 dagar så ser vi.

Vad i hela friden pratar du om?
Citera
2020-11-14, 13:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Det är ju dock ganska lätt att åtgärda med lite d vitamintabletter och kanske även lite ägg och sill till frukost. Men jag är övertygad att du har rätt. När vårsolen kom fram , i maj, sa läkarna i Italien att sjukdomen helt ändrat karaktär och blivit mildare. Ju mer befolkningens d vitamin depåer sjunker ju sjukare kommer de drabbade att bli. Etniska svenskar klarar sig bättre eftersom vi har ljus hy, solar mycket på sommaren och äter d vitaminberikade mejeriprodukter samt en del lax och sill. Vi är ett av få länder som har d vitaminberikade mejeriprodukter och matfett. Storbrittanien har det inte, troligtvis en anledning till att de drabbas så hårt, en ytterligare anledning är att de har så många mörkhyade invånare. De gamla i Spanien och Italien har mycket låga d vitaminnivåer i snitt, när det är varmt på sommaren håller de sig inomhus och de äter ingen d vitaminberikad kost.

Ja teorin känns ganska solid. Sneglar man lite på Asien så äter asiater mycket fisk, i alla fall i Japan vad jag vet. Kineserna verkar gillar gris och kyckling/anka mer, men det kanske är en fördom jag har. Inälvsmat är väl också mycket vanligt där och det innehåller mycket vitaminer.
Citera
2020-11-14, 13:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Tackar, just ja, nu minns jag också det. Då undrar man ju lite varför de väntade denna gången.

Ingen vill ju ha en lockdown egentligen, det är ju absolut sista utvägen.
Citera
2020-11-14, 13:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Vad i hela friden pratar du om?

Om du ser en liten dipp eller ett avtagande så kan de bero på just höstlovet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in