2020-11-14, 12:13
Medlem
vinlands avatar
USA - Standford-utredning av Covid-19 smittkällor via mätning av mobiltrafik:

1:a plats: Livsmedelsaffärer
2:a plats: Fitness (gym)
3:e plats: Kafeer och "snack-bars".
4:e plats: Kontor /hälsomottagningar
5:e plats: Religösa samlingspunkter
6:e plats: Hotel/motor-motell
7:e plats: Restauranger med spriträttigheter

Källa: https://www.nature.com/articles/s41586-020-2923-3
(publicerad 10 november)

Här hemma fimpade regeringer restaurangerna som "huvudsaklig" smittkälla, medan folk sitter packade både inomhus och utomhus vid trottoarserveringar till olika fik....

Svensk MSM skyndade sig att ta "valda delar" ur Nature:s artikel, för att direkt lägga detta under betalsidor utan i sedvanlig ordning ge upphovsmannen cred...

Och just nu kämpar många med att såga rapporten från Akademiska om spridningen via ventilationssystem på olika sätt. Huvudpoängen som alla undviker är att mätningen gjordes under Mars-April, fick dessutom anslag efter prövning i etiknämnd men publicerades först den 11 november, istället för att gå ut med varningar till andra sjukhus/vårdinrättningar om faran av denna smitta. Eftersom äldrevården inte omfattas av samma hygieniska krav som sjukhusen, där t.om skolorna har hårdare krav, kan vi kallt räkna med att ventilationssystemen är en stor faktor gällande massdöden inom åldringsvården.
Citera
2020-11-14, 12:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Allt fler länder som är drabbade en andra gång stänger nu grundskolorna också.

”Österrike planerar nedstängning

Österrike planerar en tre veckor lång nedstängning av landet för att bekämpa spridningen av coronaviruset, enligt ett nytt dekret som Reuters tagit del av.

Det nattliga utegångsförbud som för närvarande gäller i landet ska istället börja gälla dygnet runt. Verksamheter och affärer som inte betraktas som samhällsbärande stängs ner och grundskoleundervisningen ska ske på distans.

Österrikes förbundskansler Sebastian Kurz har kallat till presskonferens 16.30, svensk tid, för att presentera de nya åtgärderna mer i detalj.”

svt.se
Citera
2020-11-14, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
På DN finns en undersökning från USA angående var risken för smitta är störst.

Det finns flera städer i artikeln men valde jag valde ut just denna bild från Miami för den visar hur smittan gick upp kraftigt i hotellanläggningar under barnens vårlov när många åkte till Miami som är populärt resmål för studenter.

https://www.bildtagg.se/bild/78fsrcybe46lx0zlcwhsy3ap

Vi få verkligen hoppas att regeringen och FHM tar beslut att stänga populära resmål under jullovet så vi inte får en ännu värre smittspridning i landet.

Restauranger och gym borde också stängas helt under en period eftersom just i dessa miljöer sprids smittan som allra mest.
Den ekonomiska katastrofen blir nog mindre när man har helt stängt under en begränsad period istället för att ha delvis stäng i en längre tid.

Restauranger med bordsservering hade allra störst smittspridning av miljöerna i forskarnas modell, enligt resultaten som publicerades i veckan i tidskriften Nature.

– Restauranger är ungefär fyra gånger så farliga som nästa kategori, som är gym. Därefter kommer kaféer och hotell, säger studiens ledare Jure Leskovec, docent i datavetenskap vid Stanford.

Forskarna utgick från data från mobiltelefoner som visar hur människor rör sig mellan sina bostadsområden och olika offentliga miljöer.
https://www.dn.se/vetenskap/har-ar-risken-att-smittas-av-det-nya-coronaviruset-storst/

Intressant. Låter rimligt att där man vistas längre tid tillsammans med andra är risken större att smittas.

I Sverige smittas man dock inte på restaurang enligt FHM. Det råder väl andra naturlagar här i Sverige helt enkelt.
Citera
2020-11-14, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Va? Alla som är inlagda på covid-19 avdelningar är smittade. Hur menar du?
Skrev lite luddigt🙄
80% av ”antalet” inlagda är smittade utanför
Sjukhuset
Citera
2020-11-14, 12:21
Medlem
Henrik Jönssons eminenta genomgång av den svenska strategin med en timeline där smittkurvan jämförs med hur kommunikation och åtgärder har sett ut:

"Hur kunde man lätta på restriktionerna för bara ett par veckor sedan, när okontrollerbar smittspridning nu anges som skäl för långtgående ekonomiska och sociala ingrepp? Hur har det svenska ansvaret för krishanteringen sett ut – och vad säger detta om den svenska förvaltningen? Dessa frågor tar jag upp i veckans video."

https://www.youtube.com/watch?v=Qm5K8oyeBVM
Citera
2020-11-14, 12:37
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Allt fler länder som är drabbade en andra gång stänger nu grundskolorna också.

”Österrike planerar nedstängning

Österrike planerar en tre veckor lång nedstängning av landet för att bekämpa spridningen av coronaviruset, enligt ett nytt dekret som Reuters tagit del av.

Det nattliga utegångsförbud som för närvarande gäller i landet ska istället börja gälla dygnet runt. Verksamheter och affärer som inte betraktas som samhällsbärande stängs ner och grundskoleundervisningen ska ske på distans.

Österrikes förbundskansler Sebastian Kurz har kallat till presskonferens 16.30, svensk tid, för att presentera de nya åtgärderna mer i detalj.”

svt.se
Sådärja. Utegångsförbud dygnet runt. Vad var det jag sa, det kommer bara bli värre. Det här riskerar att bli västvärldens undergång, och inte pga viruset utan den psykotiska och auktoritära responsen.
Citera
2020-11-14, 12:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Vet inte om det kan stämma
Det skulle innebära att 80% av antalet inlagda nu är smittade

Nu förstod jag nog inte hur du menade, kan du förklara?
Citera
2020-11-14, 12:40
Medlem
Tittade precis på Österrikes utveckling, de klarade sig bra i våras men nu ser det ut som de har använt den svenska strategin, vänta för länge, även fast de nu kör lockdown vilket knappast kommer att ske i vårt land.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/austria/

Vad gjorde att de klarade sig såpass bra i våras, Österrike anklagades väl av FHM som skyldiga till många av våra fall i början ?
Citera
2020-11-14, 12:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Henrik Jönssons eminenta genomgång av den svenska strategin med en timeline där smittkurvan jämförs med hur kommunikation och åtgärder har sett ut:

"Hur kunde man lätta på restriktionerna för bara ett par veckor sedan, när okontrollerbar smittspridning nu anges som skäl för långtgående ekonomiska och sociala ingrepp? Hur har det svenska ansvaret för krishanteringen sett ut – och vad säger detta om den svenska förvaltningen? Dessa frågor tar jag upp i veckans video."

https://www.youtube.com/watch?v=Qm5K8oyeBVM

Det absurda är att det inte kommer mer kritik gällande detta. Det ska tydligen bara handla om att man "gissat" fel sedan får det vara. Inget ansvar alls när det är sjukt att precis som man släpper på restriktionerna då vänder det. För att inte tala om att Tegnell fortsatt får förtroende efter vilken gång i ordningen haft helt fel.

Just det är det mest sjuka sett till jämförelse med övriga norden. Ok att man hade fel i våras men det ska vara ingen ursäkt nu ändå blir allt man gör fel.
Citera
2020-11-14, 12:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag har samma erfarenhet. Fyra bekanta blev sjuka för tre veckor sedan.

Åldrar: 32, 36, 58, 55.

Tre är tillbaka på jobbet, hade milda symptom. Äldsta personen är hemma, i stort sett ok men trött.

Mkt tyder på mildare symptom nu, men vi får en jävla tung vinter iaf.

Jag tror ff på D-vitaminteorin fram till den blir motbevisad. Att sjukdomen skulle blivit mildare tror inte jag, däremot tror jag att sommaren har fått upp serumnivån till normala nivåer. Det vi vet är att D-vitamin hjälper immunförsvaret mot luftvägssjukdomar. Nu har vi dock gått över vintersolståndet och likt UV-index sjunker som en sten så gör även D-vitaminnivåerna det, läste någonstans att D-vitaminnivån sjunker 1,2% per dag. Jag hoppas jag har fel, det vore skönt. Taget ur minnet så tror jag att bland dem som hamnade på IVA och blev allvarligt sjuka så hade 73% brist på D-vitamin.
Citera
2020-11-14, 12:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Har du någon källa på att 5% dör av säsongsinfluensa? Låter inte trovärdigt..
Ja det har jag, Folkhälsomyndigheten... Men du tänker antagligen på andelen döda som handlar om en uppskattning av mörkertalen.

5 % är alltså andelen döda av alla BEKRÄFTAT smittade. Andelen som dör av de som har bekräftats vara smittade. Sedan har vi ju såklart massa människor som aldrig ens testas. Men oavsett mörkertal ser jag inte varför det här skulle handla om helt andra nivåer vid Covid-19...

”Influensasäsong

2015-2016: Antal labfall: 8 915. Antal dödsfall: 255. Andel avlidna: 3 %.

2016-2017: Antal labfall: 13 087. Antal dödsfall: 734. Andel avlidna: 6 %.

2017-2018: Antal labfall: 20 438. Antal dödsfall: 1012. Andel avlidna: 5 %.

2018-2019: Antal labfall: 12 195. Antal dödsfall: 451. Andel avlidna: 4 %.”

Sida 16: https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2019-2020/influensasasongen-2019-2020-sasongssammanfattning-final-v3.pdf

3 - 6 % av alla labbtestade avled alltså. Man anger dock 2 % i år men jag vet inte hur säkert det är när det är pågående.

Det var hur som helst cirka 100 000 bekräftat smittade i Covid-19 i höstas samt 6 000 dödsfall. Det ger en andel på 6 % om man räknar på samma sätt som Folkhälsomyndigheten gör ovan...

Nånstans mellan 2-6 % av alla BEKRÄFTAT smittade ser jag i alla fall som rimligt, precis som vid influensor. Men det är inte heller uppåt 180 000 bekräftat smittade i influensor som det är i Covid-19 i år... Annars hade det också resulterat i tusentals dödsfall.

2-6 % av cirka 180 000 bekräftat smittade i Covid-19 = 3 600 - 10 800 avlidna. Och vi har ju över 6100 bekräftat avlidna om man mäter och räknar på samma sätt som FHM ovan, så jag ser inte det orimliga i dessa procent...

Andelen döda ligger ju redan däremellan och stämmer rätt bra överens med den årliga andelen. Men i vanliga influensor pratar vi ju som sagt om 3-6 % räknat på runt 10 000 - 20 000 bekräftat smittade (se citerade) och inte om 180 000 som nu.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-11-14 kl. 13:10.
Citera
2020-11-14, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror ff på D-vitaminteorin fram till den blir motbevisad. Att sjukdomen skulle blivit mildare tror inte jag, däremot tror jag att sommaren har fått upp serumnivån till normala nivåer. Det vi vet är att D-vitamin hjälper immunförsvaret mot luftvägssjukdomar. Nu har vi dock gått över vintersolståndet och likt UV-index sjunker som en sten så gör även D-vitaminnivåerna det, läste någonstans att D-vitaminnivån sjunker 1,2% per dag. Jag hoppas jag har fel, det vore skönt. Taget ur minnet så tror jag att bland dem som hamnade på IVA och blev allvarligt sjuka så hade 73% brist på D-vitamin.

Tack för info. Visst tog du upp D-vitamin nyligen?

Har D-vitamin en avgörande roll, har FHM ytterligare en grej att förklara.

Hur svårt är det att uppmuntra D-vitamin-konsumtion?

Känns ju som en aspekt FHM borde sett tidigt.

Italien har iofs grymt mkt sol. Så varför är inte Italien hjälpt av detta?

Fan jag borde veta detta, men min näringslära är lite dammig.

När det gäller allmän livsstil, inne kontra ute, motion och stillasittande osv, kan jag se ett mönster i mitt eget liv.

Jag är inte så social, bor i glesbygd, besöker städer max 2 ggr i veckan, tränar utomhus 1-1 ggr i veckan och sköter hygienen extranoga.

Jag har duckat för viruset både i våras och nu..

Visst kan man styra sitt öde lite.
Senast redigerad av Eremona2.0 2020-11-14 kl. 12:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in