2020-11-14, 09:36
Medlem
Vi fick en ny frånluftvärmepump installerad för två dagar sedan. Den hörs betydligt mer än vår förra och oturligt nog är pumpen under vårt sovrum. Med en app på telefonen fick jag det till att ljudnivån ligger konstant medelvärde på 40 decibel. Ena morgonen vaknade jag halv sex och hade svårt att somna om och gjorde jag det vaknade jag flera gånger och sov lättare än normalt. I morse vaknade jag kvart över sex och hade svårt att somna om och gjorde jag det sov jag lätt.

Hur kan man resonera? Jag sover sämre än vad jag brukar. Hur räknas 40 decibel för bra sömnkvalitet? Eller kan det vara något annat som gör att jag sover sämre? Borde jag kanske ha problem att sova hela natten av pumpen?

Hursomhelst så har jag bett installatören att komma och titta på pumpen.
Citera
2020-11-14, 09:44
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Museo12
Vi fick en ny frånluftvärmepump installerad för två dagar sedan. Den hörs betydligt mer än vår förra och oturligt nog är pumpen under vårt sovrum. Med en app på telefonen fick jag det till att ljudnivån ligger konstant medelvärde på 40 decibel. Ena morgonen vaknade jag halv sex och hade svårt att somna om och gjorde jag det vaknade jag flera gånger och sov lättare än normalt. I morse vaknade jag kvart över sex och hade svårt att somna om och gjorde jag det sov jag lätt.

Hur kan man resonera? Jag sover sämre än vad jag brukar. Hur räknas 40 decibel för bra sömnkvalitet? Eller kan det vara något annat som gör att jag sover sämre? Borde jag kanske ha problem att sova hela natten av pumpen?

Hursomhelst så har jag bett installatören att komma och titta på pumpen.
Kanske idé kolla infästning i hus, är det vibrationer in med en gummipackning som reducerar vibrationer. Nästa steg bygg in så gott det går, ljudisolerat tak, sidor, ljuddämpande matta mot fasad etc.
Citera
2020-11-14, 09:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Museo12
Hur kan man resonera? Jag sover sämre än vad jag brukar.
En mygga surrar med 10 dB, och vem kan sova då?

Hur som, jag tror du vänjer dig. Vid tider när jag arbetat natt så har jag utan problem kunnat sova när grannen slipar golvet, möjligen vaknat när hen börjar med sedan somnat om. Värre med plötsliga ljud.

Och vem kan inte sova på semestern i en dygnetruntöppen turistort, men fönstren öppna? Möjligen med lite mer alkohol i kroppen än en vanlig torsdagsnatt.
Citera
2020-11-14, 11:37
Medlem
Tack för era svar!

Det är nog så att man vänjer sig. Det är samma typ av ljud hela tiden som är lågfrekvent. Men, kolla av med isolering och annat. Den låter högt hela tiden. Precis som kompressorn är på hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in