2020-11-14, 08:32
Medlem
arbetets avatar
Lite kommentarer till Uppsalastudien på Akademiska om att man hittat virus i ventilationsfilter långt från patienterna. Nej, man har inte kunnat visa att viruspartiklarna är infektiösa d.v.s. levande. Det räknade man inte med att kunna heller. Man anser ändå att det finns en risk att de är det för orsaken till att man inte hittat levande viruspartiklar är inte att de skulle ha färdats så långt utan man tror att viruset bara överlever ett par timmar i sådana sammanhang.

Nu på TV4 Nyhetsmorgon och samma framkommer i studien.
Citera
2020-11-14, 08:33
Medlem
Det är klart att en nedstängning får konsekvenser har någon sagt annat ? men vi har inget val. Stäng allt och ta ett tidigt jullov så kanske vi klarar det här NU
Citera
2020-11-14, 08:34
Medlem
Är det någon som vågar sig på en gissning hur många svenskar som kommer att ha dött i cororna till årsskiftet 2020/2021? 15 000? Har någon gjort prognoser?
Citera
2020-11-14, 08:44
Medlem
Frankrike rapporterade 932 nya avlidna igår. Om Sverige når likande siffra så innebär det cirka 150-160 avlidna per dag någon eller några dagar, framtida.
https://www.gouvernement.fr/info-coronavirus/carte-et-donnees
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-11-14 kl. 08:49.
Citera
2020-11-14, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du får gärna länka till studier på det. Helst peer-reviewed.

Till dess så talar du i nattmössan och sprider desinformation. Skolstängningar får naturligtvis negativa effekter - det finns ingen som påstår annat även om det faktiskt gynnar vissa elever - men som NPI är det mycket effektivt. Jag vill därför hävda att skolan är i viss mån drivande samt även påverkar smittspridningen i samhället i en icke-försumbar grad. Här en färsk peer-reviewed studie i the Lancet:

The temporal association of introducing and lifting non-pharmaceutical interventions with the time-varying reproduction number (R) of SARS-CoV-2: a modelling study across 131 countries
/.../In this study, we showed that closing schools alone could decrease transmission by 15% (R ratio 0·85, 95% CI 0·66–1·10) on day 28 and reopening schools could increase transmission by 24% (1·24, 1·00–1·52) on day 28.
Naturligtvis också så finns andra åtgärder att implementera om man trots allt låter skolor vara öppna eller avslutar skolstängningar:
/.../ It should be acknowledged that in our analysis, we were unable to account for different precautions regarding school reopening that were adopted by some countries, such as physical distancing within classrooms (eg, limiting class sizes and placing transparent dividers between students) and outside classrooms (eg, physical distancing during meal times, recreation, and transportation), enhanced hygiene (eg, routine deep cleaning and personal handwashing and face masks), and others (eg, thermal temperature checks on arrival).19, 20 Such precautions are imperative for safer school reopening.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30785-4/fulltext#seccestitle140

Men att inte göra någonting eller väldigt lite av det här menar jag är en av orsakerna till att vi nu ser en ökad smittspridning i det svenska samhället.

Som du säger har vi tusentals skolor i Sverige och de flesta hålls öppna trots allt. Även om man har beslutat att hålla dem öppna borde vi genomfört sådana åtgärder och gjort dem till rutin över hela Sverige i alla skolor. Glesare klasser och munskydd etc. Helst borde man åtminstone funderat och genomfört skolstängningar för högre årskurser och gymnasium särskilt i områden med hög smitta. Man borde ha haft färdiga strategier för det.
Få smitta barn generellt, inga coronautbrott bland barn på skola, riskökning för lärare inte högre än för andra yrkesgrupper snarare tvärt om (trots att de till skillnad från många andra faktiskt fysiskt varit på sin arbetsplats under hela pandemin). Så skulle verkligheten naturligtvis inte se ut om skolan var en smittmotor map corona. Ingen tyder på att skolan driver smittan i någon större utsträckning. Hursomhelst kostar (ekonomi, folkhälsa och liv generellt) stängning av grundskola/förskola oerhört mycket mer än det smakar i form av ev räddade coronaliv, det har alla tillslut fattat som tur är. J

Med det sagt, jag håller med dig om att skolan ska se över vad man kan genomföra för åtgärder för att göra tillvaron på skolan (för lärare och elever) så säker som möjlig. På mina barns skolor och förskola pågår detta arbete kontinuerligt, många nya och enkla åtgärder som inte kostar något har införts. Även distansundervisning på högskolor samt gymnasiet borde verkligen övervägas då de är förhållandevis "billiga" åtgärder.
Senast redigerad av jerka11 2020-11-14 kl. 08:51.
Citera
2020-11-14, 08:58
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Är det någon som vågar sig på en gissning hur många svenskar som kommer att ha dött i cororna till årsskiftet 2020/2021? 15 000? Har någon gjort prognoser?
Britton har nyligen sagt att ytterligare 1000 kommer dö fram till jul. Men han har antagligen fel igen och ska som vanligt förminska problemet.

Frankrike och Belgien (som kommit långt i sin andra våg) har hittills i sina andra våg haft 50% av dödsfallen i första vågen. Så om det går här ungefär som där så kommer vi förlora ca ytterligare 3 000 själar till covid innan årsskiftet. Dvs ca 9 000 totalt vid årsskiftet.

Jag tror FHM kommer leverera eländiga julklappar med rapporter om höga dödstal.
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-14 kl. 09:30.
Citera
2020-11-14, 08:58
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast alla är inte särskilt smittsamma och alla är inte särskilt mottagliga. Det finns otroligt många okända variabler. Det finns inga coronavirus som är i närheten av att vara så smittsamma som mässlingen.

Att aerosolsmitta står för smittspridning vet vi dock från mängder av exempel som andra nämnt. Hur stor andel är svårare att veta. Dock intressant detta med att smittspridningen nu ökar med kylan och den torrare luften. Dvs just de faktorer som påverkar aerosolsmitta.

Jo jag har hela tiden trott att det är luftburet men inte lika smittsamt och effektivt luftburet som mässlingen. Skulle tro att de flesta virus kan vara mer eller mindre luftburna ett tag. Frågan är som du säger hur stor andel och hur säkert det är att tex gå in i en mataffär eller på apoteket även om du håller avstånd där coronasmittade vandrar runt? Är det också tiden du vistas där som ökar risken. De hävdar dock att man primärt smittas på arbetsplatsen och i hemmet. Om det är luftburet så pass till 50 % av fallen kan du smittas överallt. Och så hamnar vi tillbaka i det uttjatade ämnet hjälper munskydd mot luftburen smitta?
Citera
2020-11-14, 09:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Få smitta barn generellt, inga coronautbrott bland barn på skola, riskökning för lärare inte högre än för andra yrkesgrupper snarare tvärt om (trots att de till skillnad från många andra faktiskt fysiskt varit på sin arbetsplats under hela pandemin). Så skulle verkligheten naturligtvis inte se ut om skolan var en smittmotor map corona. Ingen tyder på att skolan driver smittan i någon större utsträckning. Hursomhelst kostar (ekonomi, folkhälsa och liv generellt) stängning av grundskola/förskola oerhört mycket mer än det smakar i form av ev räddade coronaliv, det har alla tillslut fattat som tur är. J

Med det sagt, jag håller med dig om att skolan ska se över vad man kan genomföra för åtgärder för att göra tillvaron på skolan (för lärare och elever) så säker som möjlig. På mina barns skolor och förskola pågår detta arbete kontinuerligt, många nya och enkla åtgärder som inte kostar något har införts. Även distansundervisning på högskolor samt gymnasiet borde verkligen övervägas då de är förhållandevis "billiga" åtgärder.
Fortfarande ingen studie du bygger ditt resonemang på. Lärare som smittas tror jag inte rapporteras som arbetsskador då lärare inte anses som ett riskyrke. Samtidigt som vi har en kraftigt ökad smittspridning och sporadiska utbrott samt skolstängningar för att inte tala om i det övriga samhället. Förstår du varför jag menar att du pratar i nattmössan? Speciellt i ljuset av studien i the Lancet. Den är bland annat ganska omfattande och spänner över flera länder.
Citera
2020-11-14, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Det fanns info och på den sidan, men tyvärr förstod jag inte den. Men principen lyder "hur många nya smittar varje smittad person i medel". Så om R=1.5 så kommer till exempel 10 smittade personer smitta 15 nya, osv och det växer exponentiellt. Då inkubationstiden i medel är 5 dagar så kan man helt enkelt titta på hur många fler smittade det är efter 5 dagar. Nu fluktuerar statistiken ganska kraftigt över helger så när jag räknat så har jag i stället utgått från 7 dagars rullande medelvärden och tagit ökning sju dagar emellan i stället. Sedan har jag räknat om enligt formeln N7=N0*Re^(7/5). Man får då Re=10^(5*log10(N7/N0)/7). Exempel om vi har en fördubbling på en vecka då är N7/N0=2 och Re=10^(5*log10(2)/7)=1.64 Problemet sedan är att Re kommer att variera ganska mycket dag för dag eftersom det i princip en deriverande operation, så då bör man göra rullande medelvärden på resultatet också.

Tack, då får man ju känslan att R-talet som de säger är på väg ner inte är tillförlitligt, om de testar som de vill så får de ju också det R-tal som de vill eller tolkar jag det fel ?
Citera
2020-11-14, 09:10
Medlem
Våra myndighter blir tagna på sängen IGEN

Det blir ingen annan våg....
Svenska strategin kanske är den bästa approachen trots allt.. vi har nåt folkimmunitet
Svenska strategin bygger på vetenskap....

.... och nu är vi här. En 3 årig hade kunnat komma fram till den här slutsatsen, men men.... vi är inga experter I en annan kontext hade de förlorat sin legitimitet... men inte Sverige.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Al32zx/ministern-om-andra-vagen-blivit-kraftigare-an-vi-trodde
Citera
2020-11-14, 09:12
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Britton har sagt 1000 till. Men han har antagligen fel och ska som vanligt förminska problemet.

Frankrike och Belgien (som kommit långt i sin andra våg) har hittills i sina andra våg haft 50% av dödsfallen i första vågen. Så om det går här ungefär som där så kommer vi förlora ca ytterligare 4 000 själar till covid innan årsskiftet. Dvs ca 13 000 totalt vid årsskiftet.

Chansen att överleva är mycket större nu än i våras. (Just därför var Sveriges hantering fel) Jag tror vi kommer hamna kring totalt 7200 dödsfall vid Nyår.
Citera
2020-11-14, 09:14
Medlem
Lockdown verkar fungera i Frankrike.

(November 13, 2020)
New COVID-19 cases plummet in France during second week of lockdown

Health officials reported about 23,794 new confirmed COVID-19 infections in the past 24 hours, down from 33,172 on Thursday — and less than half of the 60,486 new cases reported last Friday.

Hospitalizations for the virus also dropped sharply, with just 24 people in the entire country — one of Europe’s hardest-hit — admitted to the hospital on Friday, compared to 737 on Thursday. The number of patients going into intensive care fell to just four from 96 on Thursday.
https://nypost.com/2020/11/13/new-covid-cases-plummet-in-france-amid-second-lockdown-week/
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-11-14 kl. 09:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in