2020-11-13, 23:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Enbart Kina som körde ESAB-lockdown.

Har ju framkommit att Italienarna fullständigt garvade åt sin s.k lockdown.

Ja Kineserna körde en äkta hard-core. Men nu kan vi inte det i väst så det blir någon form av semi-lockdown, det fungerar ju faktiskt för att trycka ner smittan.
Citera
2020-11-13, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är ganska troligt att det handlade om skrämselpropaganda från de kinesiska myndigheterna. När man såg vad som hände i Kina i Januari kunde man tro att detta var jordens undergång och de Kinesiska myndigheterna gjorde allt i sin makt för att stoppa det. Att då skrämma upp folk var nog ingen dum ide.
Man har ju i alla fall lyckats bättre än något annat land att få stopp på det, vilket borde vara nästan omöjligt i ett land med 1.3 miljarder invånare.
Eftersom det är ungefär lika farligt som alla andra förkylningar är det bra om man inte skrämmer upp för mycket folk.
Citera
2020-11-13, 23:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om du jämför studierna, vad anser du är den väsentliga skillnaden i uppställning som gör att resultaten skiljer sig så mycket?

Det enkla faktumet att man har 2 separata burar med ett luftflöde från smittad till inte smittad, medan du i det andra placerar djuren i samma bur. Du vet direktkontakt.

Edit:

Man kan ställa hypotesen: "Äter vargar får?", sen kan man ha 2 burar en med får och en med vargar i det ena experimentet, i det andra placerar man in vargen tillsammans med fåren. I det första kommer vargen att försöka ta sig ut för att komma åt fåren, i det andra?
Senast redigerad av revodneb 2020-11-13 kl. 23:48.
Citera
2020-11-13, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är ganska troligt att det handlade om skrämselpropaganda från de kinesiska myndigheterna. När man såg vad som hände i Kina i Januari kunde man tro att detta var jordens undergång och de Kinesiska myndigheterna gjorde allt i sin makt för att stoppa det. Att då skrämma upp folk var nog ingen dum ide.
Man har ju i alla fall lyckats bättre än något annat land att få stopp på det, vilket borde vara nästan omöjligt i ett land med 1.3 miljarder invånare.

Det handlar i stort bara om att agera tidigt och sätta in adekvata åtgärder. Stänga ner och sätta de som kan vara smittade i karantän. Man kan inte gå och vänta på att smittan skall visa sig. Än värre gå omkring och tro att den inte finns. Då kan det gå illa. Väldigt illa.
Citera
2020-11-13, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det enkla faktumet att man har 2 separata burar med ett luftflöde från smittad till inte smittad, medan du i det andra placerar djuren i samma bur. Du vet direktkontakt.

Edit:

Man kan ställa hypotesen: "Äter vargar får?", sen kan man ha 2 burar en med får och en med vargar i det ena experimentet, i det andra placerar man in vargen tillsammans med fåren. I det första kommer vargen att försöka ta sig ut för att komma åt fåren, i det andra?

Nej, skillnaden är följande.

i studie med hamstrarna placerade man en fläkt för att forcera in luft från en bur mellan en annan. I den andra artikeln delade man buren med perforerat nät, dock utan att ha en fläkt som drev luft från en sida till den andra.
Citera
2020-11-14, 00:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nej, skillnaden är följande.

i studie med hamstrarna placerade man en fläkt för att forcera in luft från en bur mellan en annan. I den andra artikeln delade man buren med perforerat nät, dock utan att ha en fläkt som drev luft från en sida till den andra.

Ett nät ger ju direktkontakt. Oavsett, verkar ju aerosolsmitta vara ett faktum nu.
Citera
2020-11-14, 00:09
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej jag menar att det inte finns någon vetenskap som visar att vruset smittar via ventilationen. Man har bara visat att man kan finna RNA från SARS-CoV-2 i damm i ventilationstrummor. Inte att detta RNA kan utgöra smitta.

Nej jag vet att man i detta fall inte har kunnat påvisa smittspridning, men både WHO och ECDC anser att smittspridning genom aerosoler i ventilationssystem är en fullt möjlig smittväg. Det finns flera exempel där man misstänker att så har skett.

Det är dock svårt att bevisa eller visa på hur stor ens risken är eftersom samhällssmittan är så utbredd. Hur vet man tex om patienter och personal som finns på en vanlig vårdavdelning på ett sjukhus och som insjuknar i Covid gör det pga allmän smittspridning ute i samhället eller pga aerosoler som spridits via ventilationssystemet från en angränsande covidavdelning?

Vad vi däremot vet är att det närbesläktade SARS 1 i samband med utbrottet 2003 spreds via aerosoler i ventilationssystem. Både i bostadshus och på sjukhus. Lättare att se detta fenomen 2003 då smittan aldrig blev särskilt utbredd i samhället.
Senast redigerad av fernebo 2020-11-14 kl. 00:22.
Citera
2020-11-14, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ett nät ger ju direktkontakt. Oavsett, verkar ju aerosolsmitta vara ett faktum nu.

Nja,

i experiment 1 blandade man mössen i samma bur = direktkontakt och delad yta.
i experiment 2 separerade man mössen i samma bur med perforerade stålväggar. De delade alltså inte samma yta eller hade direktkontakt, bara luften som var delad.
i experiment 3 flödade man in aerosoler med höga nivåer av virus in i i buren.

Skillnaden mellan experiment 2 och den tidigare artikeln med hamstrar var att man inte forcerade någon luft från en sida till den andra.

Skillnad i uppställning är ganska väsentlig alltså. Sedan får man tolka vad det betyder.
Citera
2020-11-14, 00:21
Moderator
-Info-s avatar
Anders Tegnell medger nu att det inte alls var så många immuna mot corona i våras som de pratade om då:

Citat:
Tegnell: Färre var immuna i Sverige än vad vi trodde

Folkhälsomyndigheten medger nu att man överskattat antalet immuna personer i Sverige efter vårens smittovåg. Anders Tegnell säger också att den låga immuniteten i vissa europeiska länder kan ha bidragit till att dessa nu är värre drabbade.

https://www.svd.se/tegnell-farre-var-immuna-i-sverige-an-vad-vi-trodde
Citat:
Anders Tegnell medgav att Folkhälsomyndigheten haft en överdriven syn på immuniteten i Sverige. I april sa han bland annat att Stockholm var nära att nå så kallad flockimmunitet och att Sverige verkade kunna uppnå omfattande immunitet innan massvaccineringen skulle komma igång.

I dag har han en helt annan syn på andelen immuna personer i Sverige och deras påverkan på smittspridningen.

– Den (antalet obekräftade coronafall i Sverige i våras, SvD:s. anm) är nog inte alls lika stor som vi trodde då, och det är därför vi nu håller på att titta på våra prognoser och gå igenom dem utifrån den nya kunskapen.

Det förklarar förmodligen den våldsamma smittspridningen nu i höst. Folkhälsomyndigheten blev tagna på sängen och kunde inte anpassa råden efter verkligheten. Den utbredda immunitet som de hoppades på, existerade inte.
Citera
2020-11-14, 00:22
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkans
Har kanske diskuterats men i går slog det mig....

I början såg man hur kineser föll rakt upp o ner på gatorna.
Varför hände inte detta i andra delar av världen.
Har viruset ändrats så pass eller är det något skumt med det hela?

Hände i USA ochså. På ett ålderdomshem så rasade ett antal ihop och dog utan tydliga symtom.
Man kan få angreppet på nervsystemet utan lungpåverkan.
Citera
2020-11-14, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Anders Tegnell medger nu att det inte alls var så många immuna mot corona i våras som de pratade om då:

Det förklarar förmodligen den våldsamma smittspridningen nu i höst. Folkhälsomyndigheten blev tagna på sängen och kunde inte anpassa råden efter verkligheten. Den utbredda immunitet som de hoppades på, existerade inte.

Det märkliga var att FHM hade ju mätningar på andelen med antikroppar då. Runt 5 % i de första mätningarna. Varför inte lita på dem?
Citera
2020-11-14, 00:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nja,

i experiment 1 blandade man mössen i samma bur = direktkontakt och delad yta.
i experiment 2 separerade man mössen i samma bur med perforerade stålväggar. De delade alltså inte samma yta eller hade direktkontakt, bara luften som var delad.
i experiment 3 flödade man in aerosoler med höga nivåer av virus in i i buren.

Skillnaden mellan experiment 2 och den tidigare artikeln med hamstrar var att man inte forcerade någon luft från en sida till den andra.

Skillnad i uppställning är ganska väsentlig alltså. Sedan får man tolka vad det betyder.

Vi har olika uppfattning i frågan. Jag vet hur jag tolkar det hela. Sars-Cov-2 är vad mig anbelangar en aerosolsmitta. Enligt försiktighetsprincipen så ska jag göra vad jag kan för att skydda mig mot det, så jag använder mask, FFP3. Jag skulle inte heller närma mig ett havererat kärnkraftverk utan mask och en dosimeter, enligt försiktighetsprincipen. Jag skulle heller inte invänta forskningsdata om sagda kärnkraftverk innan jag kilar dit, om jag nu måste. Jag är proaktiv, inte reaktiv. Sen vad fan jag har där att göra ja det vete fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in