2020-11-13, 19:44
Medlem
cateatdogs avatar
Detta låter kanske som hur lång är ett rep?!?!

Men om man ska svets rör i stål, inte rostfritt, hur lång tid tar det för någon som är Hyffsat händig i övrigt för att kan få det bra?

Hur svårt är det för att får det Hyffsat hållbart men snyggt?
(estik är viktigare än bärhet i detta fallet.)
Citera
2020-11-13, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Detta låter kanske som hur lång är ett rep?!?!

Men om man ska svets rör i stål, inte rostfritt, hur lång tid tar det för någon som är Hyffsat händig i övrigt för att kan få det bra?

Hur svårt är det för att får det Hyffsat hållbart men snyggt?
(estik är viktigare än bärhet i detta fallet.)

Beror mkt på vilken svets du har, själva svetsningen är inte svårt
Citera
2020-11-13, 20:01
Medlem
Rörsvetsning i vanligt konstruktioner i gällande svetslägen där diametern/tjockleken är 168x11.7mm bör klaras av på 12veckor. Då förväntas resultatet motsvara svetsklass B enligt EN-287
Citera
2020-11-13, 20:02
Medlem
Helenedals avatar
Att svetsa är lätt. Att förstå vad som händer i materialet och hur det uttrycker sig i en konstruktion är svårt och tar tid att lära sig, många många år. När en svetsare är som bäst närmar sig denne pension.

Bra svetsare är guld värda!
Citera
2020-11-13, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Helenedal
Att svetsa är lätt. Att förstå vad som händer i materialet och hur det uttrycker sig i en konstruktion är svårt och tar tid att lära sig, många många år. När en svetsare är som bäst närmar sig denne pension.

Så Stefan Löfvén börjar närma sig sin höjdpunkt?
Citera
2020-11-13, 20:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MyMasterPiece
Så Stefan Löfvén börjar närma sig sin höjdpunkt?

Stefan gick aldrig färdigt sin påtvingade svetsutbildning,myglade in sig på metall,istället,och på den vägen är det,han jobbade på Hägglunds,som hade svårt att placera den överdrivet late fan..han ville ju inte jobba..
Citera
2020-11-13, 20:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Beror mkt på vilken svets du har, själva svetsningen är inte svårt

Skulle vilja se dig svetsa en godkänd fog,på ett rör i 45 graders vinkel,och sen haspla ur dig att det är lätt..
Citera
2020-11-13, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tombauhaupda
Skulle vilja se dig svetsa en godkänd fog,på ett rör i 45 graders vinkel,och sen haspla ur dig att det är lätt..

Har man bara lite kräm i grejorna så är det inga problem, kempi eller esab ska de va
Citera
2020-11-13, 21:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Har man bara lite kräm i grejorna så är det inga problem, kempi eller esab ska de va

för det första så svetsar du efter en vpn,med fastslagen ampere(du kan avvika med någon % uppåt eller neråt i amperestyrka)..så "kräm"är det inte frågan om..jag svetsade mig fram i tillvaron,i 13 år..på rörsidan..och har jobbat på fjärrvärmeverk,varv,kärnkraftverk,livsmedel läkemedel..svetsat rostfritt titan svart med tig och metallbåge..
Citera
2020-11-13, 23:10
Medlem
cateatdogs avatar
Ok. Inser att det inte alls var så enkelt som jag antog.
Det krävs bra utrustning och en hel del övning Mao

Det är ju rör och inte plattjärn men tanken var att det skulle va kul att lära sig men lämnar bort det jobbet. Några veckors träning har jag inte tid med
Citera
2020-11-13, 23:15
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helenedal

Hämtade en hundbur för några veckor sedan till min nya bil. Finns ingen färdig då bilen är en helt ny modell och inte särskilt vanlig... Den snubben var 70 år. Kollade lite närmare på buren idag och det är sjukt bra hantverk för pengarna.

Blev lite impad så tänkte lära mig men jag har nog inte det i mig om det är så svårt.
Senast redigerad av cateatdog 2020-11-13 kl. 23:18.
Citera
2020-11-13, 23:20
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohano
Det finns ju en massa variabler som spelar in. Är du seende? För det är garanterat lättare för en seende svetsare än en blind sådan. Sieg heil!

Jag är blind, döv och vänsterbliven tyvärr. God kväll!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in