Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Ett avvikande resultat kan vara en anledning att kontrollera mera, men det är ju absolut inget bevis för något.
Jag har slagit fem lika i Yatzy i första kastet vid några tillfälle och det bevisar ju inte att alla tärningarna är preppade så att de bara slår sexor.
Det är däremot statistiskt ganska avvikande och det kan finnas anledning att pröva om tärningarna är okej.
Fast det är det inte. Det är exakt samma sannolikhet för en Yatzy i sexor (serien 6,6,6,6,6) som det är att serien 1,4,5,6,2 kastas i första kastet. Jag tror att du stärkte mitt surmulna argument en smula där.
Det finns kanske möjligheter att applicera multivariata analysmodeller på valresultaten och på det sättet få fram tänkbara avvikelser, men så är det det där med att ha ett pålitligt utgångsläge som ställer till det. Varians är det naturliga i ett demokratiskt val. Benfords Law har nämnts, här är varför den inte fungerar så bra:
https://core.ac.uk/download/pdf/206427437.pdf
Skall man gissa (inte helt ur ändalykten, men alltså gissningar) så tror jag att röstetalen är stora (större än vanligt) därför att
1. valet är polariserat och framför allt Trump väcker känslor, både för och emot.
2. Eftersom Covid-frågan är aktuell har poströstning blivit ett alternativ för många, och det kan tänkas att absolutökningen i antal avgivna röster enklast förklaras av att folk (oavsett parti, men demografin pekar på fler demokrater) får ett sätt till att rösta på. Amerikanen är inte sådär uppseendeväckande intresserad av att rösta i sina val.