2020-11-13, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu ligger det ju en studie bakom den där artikeln. Och att du fabulerar om att det inte skulle vara smittsamt har i princip noll betydelse. Från det att aerosolen lämnar patienten till det att den träffar ytan i ventilationssystemet så kan den inhaleras av någon. Bara tanken på det gör att försiktighetsprincipen måste råda och inte dina funderingar/terorier.

Edit:
Dina fabuleringar bevisar inte motsatsen, tyvärr.

Flera studier har inte hittat "viabla" virus på covid-19 avdelningar på sjukhus, ett par studier har hittat ett fåtal "viabla" virus per L luft. Noterbart är att personal på covid-19 avdelningar dessutom har skydd. Slutsatsen är att under "optimala" betingelser att hitta virus i luft i närheten av sjuka inlagda patienter så är antalet virus i luft mycket låga.

https://www.ijidonline.com/article/S1201-9712(20)30739-6/fulltext
Citera
2020-11-13, 09:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast du blir inte per automatik sjuk i covid för att du andas in enstaka aerosoler.

Dels så är halveringstiden för covid som aerosol typ en timme. Dels så måste du få i dig en större mängd virus för att bli sjuk. Och en aerosol är per definition en mycket liten artikel som innehåller mycket lite virus.

Det kan du inte veta. Här kan du läsa mer om saken:
https://www.nature.com/articles/s41598-020-69286-3

Du kan ju inte häva ur dig sådant utan att presentera fakta. Sen har du även fel om halveringstiden, då det har visat sig att aerosolerna kan hänga kvar i luften upp till 3 timmar. Allt det jag sagt finns länkat i tråden.
Citera
2020-11-13, 09:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Flera studier har inte hittat "viabla" virus på covid-19 avdelningar på sjukhus, ett par studier har hittat ett fåtal "viabla" virus per L luft. Noterbart är att personal på covid-19 avdelningar dessutom har skydd. Slutsatsen är att under "optimala" betingelser att hitta virus i luft i närheten av sjuka inlagda patienter så är antalet virus i luft mycket låga.

https://www.ijidonline.com/article/S1201-9712(20)30739-6/fulltext

Det blir också felaktigt att prata om "viabla" virus. Du gör precis som Tegnell och avfärdar en studie bara för att den inte passar din agenda. Jag slår vad om att jag kan gå in på valfri skola och hitta sars-cov-2 RNA i vilket ventilationssystem som helst som inte är "viabelt". Men under transport till sagda plats var det mycket smittsamt.
Citera
2020-11-13, 09:06
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Jag menar att du har fel om Tyskland, ja.

Det är alldeles för tidigt att prata om en avtagande smittspridningen baserat på "confirmed cases", när man inte ens har tillgängliga test så att det räcker till alla som behöver testas.

Det kan dessutom bli så att smittspridningen i Tyskland bromsas ner i ökningstakt, men inte tillräckligt för att den ska vända ner. Man är långt ifrån att ha kontroll över situationen.
Förklara för mig varför det är testtaket som gör att Tysklands nfpmd planar ut på 220?

(Vi är överens om att Sverige och Tyskland har samma testkapacitet och vi är överens om att Sveriges nfpmd ligger på 400 samt är stigande.

nfpmd = nya fall per miljon och dag)
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-13 kl. 09:08.
Citera
2020-11-13, 09:07
Medlem
Citat:
Det kan du inte veta. Här kan du läsa mer om saken:
https://www.nature.com/articles/s41598-020-69286-3

Du kan ju inte häva ur dig sådant utan att presentera fakta. Sen har du även fel om halveringstiden, då det har visat sig att aerosolerna kan hänga kvar i luften upp till 3 timmar. Allt det jag sagt finns länkat i tråden.
Jag ser inte att artikeln har med det att göra.

Det gäller allmänt för alla smittsamma sjukdomar att man behöver få i sig en viss mängd virus för att bli sjuk. Mängden är liten, men inte i relation till mängden i en aerosol som är lättare än luft.

Ja, det kan hänga kvar tre timmar, men den typiska halveringstiden är runt en timme i de här studierna. Det ökar kanske lite när luften blir torrare, men det är oavsett en begränsad tid. Det finns inga tecken på att någon smittats av aerosoler flera timmar efter att en covidsjuk person varit i samma rum. Som är fallet med exempelvis mässling.
Citera
2020-11-13, 09:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Ok, läste igår att Skåne ska vara först i landet med nytt snabbtest, som ger svar på smitta inom 15-20 minuter. Undrar hur tillförlitliga de blir.

De har testats av sjukvården och ambulanspersonal ett tag nu. Jag misstänker att man gjort dubbeltest (svabbar 2 ggr) och jämför med pcr-test för att se hur säkra de är. Då de är godkända nu så antar jag att de har hög tillförlitlighet.
Citera
2020-11-13, 09:08
Medlem
Citat:
Det blir också felaktigt att prata om "viabla" virus. Du gör precis som Tegnell och avfärdar en studie bara för att den inte passar din agenda. Jag slår vad om att jag kan gå in på valfri skola och hitta sars-cov-2 RNA i vilket ventilationssystem som helst som inte är "viabelt". Men under transport till sagda plats var det mycket smittsamt.

Det finns som sagt flera studier som har letat efter "viabla" virus i luft. Varför skulle dessa studier ha en agenda?
Citera
2020-11-13, 09:12
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
I Stockholm ser jag fortfarande ambulanspersonal som jobbar utan munskydd och folk trängs som vanligt i affärer. Bara på Arlanda måste man ha munskydd. Nog är det befogat med lockdown så alla förstår.....
Menar du alltså att vi ska införa en skadlig lockdown för att få folk att "förstå"?
Eller har du en mer avancerad anledning till att införa detta?
Citera
2020-11-13, 09:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag ser inte att artikeln har med det att göra.

Det gäller allmänt för alla smittsamma sjukdomar att man behöver få i sig en viss mängd virus för att bli sjuk. Mängden är liten, men inte i relation till mängden i en aerosol som är lättare än luft.

Ja, det kan hänga kvar tre timmar, men den typiska halveringstiden är runt en timme i de här studierna. Det ökar kanske lite när luften blir torrare, men det är oavsett en begränsad tid. Det finns inga tecken på att någon smittats av aerosoler flera timmar efter att en covidsjuk person varit i samma rum. Som är fallet med exempelvis mässling.

Vi vet att tiden för att bli smittad är avgörande. Jag länkade även en artikel häromnatten som visar att en superspridare kan fylla en kubikmeter med luft med ca: 7,5 miljoner kopior av viruset med en hostning. Vad gäller allmänt har ingen som helst betydelse, här diskuterar vi sars-cov-2!

Men jösses människa, du häver ur dig det ena påståendet efter det andra utan minsta tillstymmelse till bevis. Jag tycker du ska sluta killgissa.
Citera
2020-11-13, 09:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det finns som sagt flera studier som har letat efter "viabla" virus i luft. Varför skulle dessa studier ha en agenda?

Jag har aldrig påstått att en viss studie skulle ha en agenda.
Citera
2020-11-13, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Viruset försvinner ju inte för det....titta på hur en influensa sprids och återkommer årligen.
Det kommer vaccin snart ju.
När det inte finns vaccin då är det enda sättet att bekämpa den är nedstängning.
Det finns inget annat sätt. Man måste vara realistisk.
Vill man ha överfyllda sjukhus med Covid patienter eller inte.
Man kan inte äta kakan och behålla den på en och samma gång.
Det är antingen eller.
Citera
2020-11-13, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Förklara för mig varför det är testtaket som gör att Tysklands nfpmd planar ut på 220?

(Vi är överens om att Sverige och Tyskland har samma testkapacitet och vi är överens om att Sveriges nfpmd ligger på 400 samt är stigande.

nfpmd = nya fall per dag)
Det kan finnas flera skäl.

Till exempel att Tyskland har en mer regional smittspridning, där vissa regioner kan ha en allvarlig brist på testkapacitet, men andra inte alls. En annan kan vara att Tyskland smittspårar mer, när man i Sverige i större utsträckning prioriterar ner testning av personer utan symptom. En tredje kan vara att vi i Sverige har en såpass snabb ökning av fall, att man inte kan se bristen i testkapacitet på antalet fall.

Du kan i alla fall omöjligen veta. Sverige och Tyskland är olika länder, i helt olika stadier i den epidemiologiska utvecklingen, med helt olika strategi. Att Sverige har en högre andel positiva tester säger ingenting om Tyskland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in