Citat:
Ursprungligen postat av
KaktusFlaktus
Inte pga lägre invånarantal utan baserat på det värde och uppoffring varje medborgare tillför liknande i ett aktiebolag där ditt inflytande står i relation till värde och ekonomisk risk du som aktieägare ger och tar. Detta måste givetvis bli en uppskattning och som inte alltid blir rätt, i synnerhet inte på individnivå, men jag ville mest illustrera att "rättvisa" är subjektiv
Off Topic/
Det att invånarna i de republikanska staterna generellt skulle inbringa per pengar till staten per invånare verkar inte heller stämma, även om det kan tyckas så.
Det kan enkelt undersökas genom att se på vilka stater som har störst BNP per capita (per invånare)
Tar de i topp 10:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_U.S._states_and_territories_by_GDP_per_cap ita
1. Massachusetts (Demokraterna)
2. New York (Demokraterna)
3. Connecticut (Demokraterna)
4. Alaska (Republikanerna)
5. Delaware (Demokraterna)
6. North Dakota (Republikanerna)
7. Wyoming (Republikanerna)
8. Kalifornien (Demokraterna)
9. New Jersey (Demokraterna)
10. Washington (Demokraterna)
Om det är samhällsnyttan du pratar om, så blir det ungefär som när Mao Tsetung lovordade fabriksarbetarna och bönderna, och gjorde de intellektuella till folkets fiender under kulturrevolutionen 1954, när man skulle rensa ut de borgerliga tendenserna.
Konsekvensen blev att alla lärare, läkare, ingenjörer, ekonomer och andra akademiker blev utraderade eller helt enkelt fick bli blönder, och Kinas utveckling reverserades med 200 år. Sådant tänk är farligt.
Man kan värdera människors yrken och uppoffringar gentemot samhället på olika grunder, men att ge en specifik grupp mer rättigheter än andra, gör inte saken bättre.
Det är iallafall mina värderingar kring det att skilja på folk och folk.
Citat:
Ursprungligen postat av
KaktusFlaktus
Men jag nöjer mig med att vi inte är överens i denna sak. Åter till ämnet känns det som att det börjar mullra från väst. Är något stort på gång?
On Topic/
We can agree to disagree.
Trump vann precis en stämningsansökan i Pennsylvania, även om det inte kommer hjälpa honom att vinna valet.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/OQQRmk/trump-vant-soeksmaal-i-pennsylvania-endrer-ikke-resultatet
Det kan ev. få folk härinne att få vatten på sin kvarn om det kommer fram att fusk begåtts
...eller så kan det få folk härinne att sluta spekulera när det visar sig att inget fusk begåtts.