2020-11-12, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Fast trenden för en vecka sedan låg snarare på 10 nya om dagen. Vilket skulle bli +70 på en vecka. +46 är i själva verket en minskning av ökningstakten med 35%.

Om den trenden fortsätter skulle vi ha +30 nästa vecka och därefter +20, +13, +8, +5 etc.

200 på IVA om en 4-6 veckor alltså, och därefter skulle antalet börja minska.

Förutsatt att vi sköter oss och håller distansen givetvis.

Att det varit en dipp i ett par dagar anser inte jag är nåt att ropa hej för. Tror snarare att det är en liten dipp i en i övrigt stadigt uppåtgående kurva. Ser inga tecken i övrigt som kan tyda på något annat. Smittspridningen är utom kontroll.

Tror den lilla dippen på IVA i ett par dar, härrör sig till någon tillfällighet som kanske höstlovet, som Qwerty skrev här inne.

Hursomhelst så var påståendet från den andre skribenten, om att IVA legat stilla i en vecka, gravt felaktigt, då det i själva verket var en ökning på 46 personer. Och det var det jag svarade på.
Citera
2020-11-12, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du tror inte det beror på höstlovet då? Det är 12 dagar sedan, misstänker att din derivata börjar luta uppåt igen inom kort.
Nej det tror jag inte. Tror inte alls på att skolan har någon väsentligt effekt samt dessutom många som jobbar och är på förskola/fritids som vanligt på höstlovet. Håller tummarna för att acceleration avstannat iaf!
Citera
2020-11-12, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Du får gärna ge en källa på att det varit "samma antal i en vecka".

Den källa jag har som är SVTs statistik (som varit korrekt hittills), säger följande:

Senaste uppdateringen: 132.
Förändring senaste dagarna: +1.
Förändring senaste veckan: +46.

Så det är ljusår ifrån ditt påstående....

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
46 st av 10 000 000 blir 4,6 ppm.
En försumbar del av befolkningen.
Citera
2020-11-12, 15:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Stockholm rapporterar 27 nya dödsfall idag. Vadan denna klumprapportering?
En gissning. En mörk sådan. Vi ser nu resultatet av spridningen på äldreboenden och liknande. Jag är rädd för att med de rapporter vi har om situationen på sådana boenden ute i landet att vi kommer att se kraftigt höjda siffror nu under den närmaste veckorna.
Citera
2020-11-12, 16:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
En gissning. En mörk sådan. Vi ser nu resultatet av spridningen på äldreboenden och liknande. Jag är rädd för att med de rapporter vi har om situationen på sådana boenden ute i landet att vi kommer att se kraftigt höjda siffror nu under den närmaste veckorna.
Det måste ju vara någon teknokratisk förklaring till att stockholm igår rapporterade 1 dödsfall och idag 27.
Citera
2020-11-12, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Lägg till följande fakta:

Publicerad igår 09:33
"Larmet: Sju regioner har nått maxtaket för provtagning"
Allt fler vill boka provtagning för misstänkt covid – och på flera håll i landet är maxtaket för provtagningen nådd.

I länsstyrelsernas rapporter för den senaste veckan, som SVT har gått igenom, uppger flera regioner att behovet av provtagning är större än vad de klarar av.

Enligt den sammanställning som länsstyrelserna skickat till regeringen var det totalt sju regioner som nådde maxkapaciteten i provtagning under vecka 45. Trots det så fortsätter antalet positiva prover att öka.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/larmet-sju-regioner-har-natt-maxtaket-for-provtagning

En tredjedel av våra regioner har alltså nått sitt kapacitettak för testande, bland annat den största regionen Stockholm.
Bokningen av hemtest för leverans nästkommande vardag öppnar klockan 15 och stänger när dagens bokningsbara tider är slut.
https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/lamna-prov-och-fa-provsvar-om-covid-19/provtagning-for-dig-som-ar-sjuk/

Det benämns som ransonering av tester.

Jo, men utgår från att provtagningen åtminstone inte minskat. Borde ändå säga en del om den underliggande smittan, även om det är svårt att värdera.

Trenden brukar ju vara att andelen positiva stiga kraftigt med stigande smittspridning, vilket ju märks tydligt i statistiken även om testerna inte ökar särskilt mycket.
Vet inte om det exempelvis kan ske motsatta effekten - att folk med förkylningar tränger undan Covid-sjuka i testningen och andelen positiva minskar av den anledningen.
Citera
2020-11-12, 16:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det måste ju vara någon teknokratisk förklaring till att stockholm igår rapporterade 1 dödsfall och idag 27.
Det är det säkert. Jag tror dock att vi får räkna med större dödstal framöver p.g.a. de rapporter som kommit om olika äldreboenden runt om i landet. Konstigt vore det annars:

SVT-analys: Nya corona-utbrott på äldreboenden

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/svt-analys-nya-corona-utbrott-pa-aldreboenden

Från den tionde/elfte dagen efter insjuknandet borde de som är äldre och inte är på IVA att falla ifrån om det går illa:
Nära 400 personer har smittats på bara några veckor, visar en SVT-analys av de rapporter som regionernas smittskyddsenheter skickat till Folkhälsomyndigheten mellan den 21:a september och den 28:e oktober.
Citera
2020-11-12, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hur fick du fram det datat på Worldometers?

Jag ifrågasätter det inte, utan vill veta av intresse.
Jag började föra statistik vecka 41. Jag kollar dag för dag och även om det sker ändringar retroaktivt bakåt i tiden.
Citera
2020-11-12, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
I mina barns skolor, samt i frugans skola (jobbar som lärare), är frånvaron inte värre än normalt (trots mkt striktare regler att stanna hemma vi förkylning).

Vi har covid smittspridning i hela samhället samt många andra förkylningsvirus i omlopp, det finns 10 000-tals skolor i Sverige. Det skulle vara oerhört förvånande om inte förkylnings-, influensa- eller coronautbrott i några av dessa skolor. Skolan är såklart ingen skyddad verkstad. Men det finns inget som tyder på att förskola och grundskolan drivande faktor (dvs stark påverkansfaktor) trots att skolan är en arbetsplats som varit öppen under hela pandemin. Snarare tvärtom smittar barn mindre då de i princip inte utvecklar symptom (och därför är en oeffektiv smittspridare).
Att barnen ska vara mindre smittsamma än vuxna för att de inte utvecklar symptom måste vara ett påhitt.
Det finns flera studier som visar att virus halten i barnens saliv, urin och i näsan är inte mindre än vuxna oavsett symptom bilden.
Det skulle låta väldigt underligt att om droppar från de smittade barnens saliv (som innehåller lika mycket virus som vuxna) vara mindre smittsam jmf med saliv droppar från vuxna !
Det går inte ihop med sund förnuft och ett logiskt tankesätt.
Senast redigerad av Lars48. 2020-11-12 kl. 16:17.
Citera
2020-11-12, 16:20
Medlem
Jag har aldrig avskytt ungdomar så mycket som jag gör nu. Deras naiva inställning till denna pandemi, deras verklighetsfrånvända tro på att de är odödliga och för att inte nämna deras trotsighet och vägran att lyda. Detta gör mig bara mer och mer förbannat förbannad.
Citera
2020-11-12, 16:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Att barnen ska vara mindre smittsamma än vuxna för att de inte utvecklar symptom måste vara ett påhitt.
Det finns flera studier som visar att virus halten i barnens saliv, urin och i näsan är inte mindre än vuxna oavsett symptom bilden.
Det skulle låta väldigt underligt att om droppar från de smittade barnens saliv (som innehåller lika mycket virus som vuxna) vara mindre smittsam jmf med saliv droppar från vuxna !
Det går inte ihop med sund förnuft och ett logiskt tankesätt.
Ja det finns en undersökning från Sydkorea om att mindre barn smittar andra sämre.
Det beror på att deras ansikte då är på ca 0,5-1 meters höjd.

Större barn smittade lika bra som vuxna.
Inget om att små barn ofta kommer upp i famnen på vuxna och borde smitta lika bra om inte värre.

Har inte länken till undersökningen men den är från i våras och var uppe här i denna tråden.

Edit: älskar sökfunktionen på nätet
Här är länken
https://omni.se/barn-over-tio-ar-lika-stora-smittspridare-som-vuxna/a/e8bMMg

och länk till undersökningen
https://www.ctvnews.ca/health/coronavirus/children-over-age-10-spread-covid-19-as-much-as-adults-study-finds-1.5030231
Senast redigerad av Sunimod 2020-11-12 kl. 16:25.
Citera
2020-11-12, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är det säkert. Jag tror dock att vi får räkna med större dödstal framöver p.g.a. de rapporter som kommit om olika äldreboenden runt om i landet. Konstigt vore det annars:

SVT-analys: Nya corona-utbrott på äldreboenden

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/svt-analys-nya-corona-utbrott-pa-aldreboenden

Från den tionde/elfte dagen efter insjuknandet borde de som är äldre och inte är på IVA att falla ifrån om det går illa:
Nära 400 personer har smittats på bara några veckor, visar en SVT-analys av de rapporter som regionernas smittskyddsenheter skickat till Folkhälsomyndigheten mellan den 21:a september och den 28:e oktober.

"Totalt handlar det om 34 utbrott på äldreboenden. Minst 388 anställda och brukare har smittats av covid-19. Siffran uppges bero på den senaste tidens ökande samhällssmitta."

Uppenbarligen är man fortfarande så naiv att man tror att det går att skydda de äldre trots en hög samhällssmitta.

"Att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat är första tecknet på en idiot."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in