Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Njaäe... Kan man verkligen dra de slutsatserna? Jag vet att vissa gör det; att lockdowns inte har någon effekt heller i de länderna. Med jag var ute och tittade på kurvor i olika länder idag på morgonen och faktum är att det börjar plana ut i en del europeiska länder. Belgien är ett tydligt exempel som under oktober månad stegvis har skärpt restriktionerna. Med munskydd förstås.
Det är väl heller ingen som påstår 70-90% minskning. Det är en halmgubbe. Jag tror visst att munskydd har effekt. Speciellt i offentlig miljö och förhindrande av oavsiktliga superspridarevent. Vi får också ha i minnet att en av faktorerna som avgör hur sjuk man blir är mängden virus man exponeras för. Både bäraren och framförallt omgivningen kanske inte är helt skyddade och kan bli smittade ändå men att sjukdomen blir mildare hos de drabbade tack vare den barriär som munskydd av alla kategorier trots allt är.
Absolut. Självklart har lockdown och munskydd någon sorts dämpande effekt på smittspridning, var för sig.
Men man lägger ihop ett pussel av åtgärder, och det är inte säkert att summan av åtgärderna blir det man tänkt sig. Det finns inget som tyder på att det är
välfungerande kombination av åtgärder för de här länderna. Jag säger inte att det nödvändigtvis finns några bättre alternativ, bara att det inte verkar fungera särskilt bra att kontrollera pandemin, oavsett åtgärder, vintertid i Europa.