Citat:
Ursprungligen postat av
Ondahamstern
Absolut, vilket är varför jag enbart säger att man ska vara försiktig samt kritisk kring vad han säger, han har sedan tidigare en tendens att ignorera verklighetsexempel samt sträcker sig en aning utanför det område som matematiken kan klara av helt själv.
Skulle det visa sig att han har rätt så har han rätt men att köpa rakt av vad han säger är inte hjälpsamt, speciellt inte då statistik inte kan förutse hur folk kommer att rösta just för att människan är oförutsägbar, i en vanlig analys så skulle det vara X, Y, Z som gäller men tar man in hur människor kommer att agera så blir det helt plötsligt X, Y, Z, i och det är just för att vi kan inte spå i framtiden kring hur folk kommer att agera.
Men som sagt, jag blir inte förvånad om det hela slutar med att Shiva glöms bort om en vecka eller två
Citat:
Ursprungligen postat av
Emma18
Angående den här Dr. Shiva har han en intressant wikipediaartikel:
https://en.wikipedia.org/wiki/Shiva_Ayyadurai
Inte så värst pålitlig kanske...
Förstår inte vad era problem är, är ni så dåliga på matte att te.x 40 personer av 100 är 40% är en svår uträkning för er att kontrollera om den är riktig? Det är nämligen så enkel mattematik Shiva använder här och är ni smarta nog för mitt exempel här över är ni smarta nog att kontrollräkna om det Shiva säger stämmer på egen hand.
Detta är mattematik, Mattematik förändras inte beroende på källan. Spelar ingen roll om det är Shiva, Spöket laban eller Albert Einstein som presenterar talen, ni kan kontrollräkna dom själva dvs återigen om ni är smarta nog annars får man förlita sig på källan som i detta fall men jag gissar på att typ en timmas kurs Matematik A och så kommer ni kunna kontrollräkna detta själva och slipper bry er om källan iom att det som presenteras är enkel Matematik.
Däremot det som jag gärna hade sett exempel på kopplat till detta är:
1. En vettig alternativ förklaring till att datan ser ut som den gör (Detta missade ni inte helt otippat att bemöta, var viktigare att diskreditera källan, trots att källan presenterade enkel matematik..)
2. Hur de samlat in data om nån försökt sig på att kontrollera att datan som sätts in är riktig, för är den det så har vi bevisat valfusk vågar jag nog påstå.
Ditt exempel på statistik Ondahamstern säger mig också att du inte tagit dig tiden att titta på Shivas förklaring. Den är nämligen väldigt talande och återigen, kom gärna med en alternativ förklaring till att den ser ut som den gör