2017-05-14, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svantejerling
Njurbäckeninfektion (pyelonefrit) ger andra symptom än urinblåseinfektion (cystit).
Pyelonefrit orsakas nästan bara av e.coli eller staphylococcus saprofyticus.
Nedre urinvägsinfektion (UVI) kan orsakas av många flera bakterier.

Som man får man i princip alltid antibiotika vid och sen får man åka hem.
Som kvinna beror det på av vilken orsak man tror infektion har uppstått.

Symptom vid nedre UVI : täta trängningar, kissar mindre än vanligt, ont när man kissar
Symptom vid övre UVI: som nedre plus, feber, flanksmärta(dunka dig lätt när njuren sitter för att se om det ömmar)
Farliga symptom är: Feber, frossa/skakningar (får man aldrig av urinblåseinfektion)

Har du haft UVI tidigare?
Ofta?

Ja det gör ont när jag dunkar lätt där njuren sitter på vänster sida. Ingen feber, ingen frossa.
Har haft uvi tidigare, ja. Många gånger sedan jag första gången blev gravid 2012. Sedan dess väldigt ofta.
Citera
2017-05-14, 22:47
Medlem
Jag skall ringa vårdcentralen direkt när dom öppnar kl 8 imorgonbitti.
Citera
2017-05-15, 01:49
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Varför inte ringa ambulans ?

Troligen för att ambulansen inte hämtar icke akuta fall så det vore bara att slösa på 112s tid.

Jag får njurbäckeninflammation några gånger om året och det känns som du beskriver det TS. Då du inte har feber så kan du dock gott vänta tills vårdcentralen öppnar.

En sak jag reagerar på är att du skriver att du inte har råd med medicinen. Innebär det att du inte åt färdigt din penicillinkur? Isåfall så är det en självklarhet att urinvägsinfektionen fortsatte och kanske har utvecklats till njurbäckeninflammation.

Tänk på att du kan ta sjukvårdsbesöket på faktura. Resan till och från samt medicinen måste du dessvärre ha råd med omgående, försök hitta någon att låna av.
Citera
2017-05-15, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Troligen för att ambulansen inte hämtar icke akuta fall så det vore bara att slösa på 112s tid.

Jag får njurbäckeninflammation några gånger om året och det känns som du beskriver det TS. Då du inte har feber så kan du dock gott vänta tills vårdcentralen öppnar.

En sak jag reagerar på är att du skriver att du inte har råd med medicinen. Innebär det att du inte åt färdigt din penicillinkur? Isåfall så är det en självklarhet att urinvägsinfektionen fortsatte och kanske har utvecklats till njurbäckeninflammation.

Tänk på att du kan ta sjukvårdsbesöket på faktura. Resan till och från samt medicinen måste du dessvärre ha råd med omgående, försök hitta någon att låna av.

Nej, jag åt klart den kuren jag fick utskriven. Det blev lite bättre av medicinen men besvären kom tillbaka igen såfort jag tagit klart kuren och sedan dess har jag gått med urinvägsinfektion. Men nu har det blivit lite värre symtom än vad jag haft någon gång tidigare.
Citera
2020-11-12, 09:14
Medlem
Bumpar denna.

Har sedan augusti haft problem med urinvägarna. Fick Ciproflaxicin som jag gick på i 14 dagar, blev ej bättre och fick sedan kur på Naproxen för 40 dagar. Även genomgått flera undersökningar både för prostata och genom DT, men utan att det visat något.

Sedan 1-2 dagar tillbaka upplever jag mig som öm i ryggen, på båda sidorna, ut mot kanterna vid slutet av revbenen neråt.

Har bankat försiktigt där njurarna sitter men upplever inget särskilt på det sättet.

Kan det vara så att man åkt på njurbäckeninflammation eller är det annat som spökar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in