Citat:
Ursprungligen postat av
henryskumberg
Vad händer om republikanerna i de 5 stater ( republikanskt styre) som utreds för valfusk röstar på Trump i Ellektorskollegiet 14 december?? Väljs Trump redan då till president??
JA! Det lär dock inte hända. Republikanernas stora svaghet här är att de är konservativa. Det innebär en respekt för institutioner och historiskt etablerade proccesser. Att krångla utan tillräckligt stabil grund för att ändra det officiella valresultatet i en delstat kan möjligtvis Trumpeten göra men knappast resten av det republikanska partiet.
Nej, det gäller att antigen en omräkning ger Trump vinsten direkt; eller så måste de hitta bevis, som håller i domstol, för så omfattande valfusk att det ändrar valresultatet. En omräkning kan nog ge vinst i Arizona och några stater till med lite tur. I Nevada kanske det räcker med en omräkning kombinerat med lite valfusk.
Det stora problemet är dock Pensylvania. Där är marginalen för stor för att en omräkning skall ändra situationen. Där krävs att ett massivt, systematiskt, valfusk bevisas i domstol.
Finns egentligen ingen anledning att spekulera längre. Nu gäller det för Team-Trump att presentera bevis inför domstol. Fast vad jag förstått måste delstaterna först presentera ett officiellt valresultat innan man kan överklaga det inför domstol. En konspiratorisk läsare kan ju misstänka att snigelfarten på rösträkningen just nu syftar till att fördröja den processen. Det skulle isåfall vara demokrater i vissa städer i annars republikanska delstater som maskar för att hinna dölja bevis.Vet inte om jag tror på det men i vilket fall måste rösterna räknas färdigt och sedan är det upp till republikanerna att gå vidare.
Bara att vänta in ny information tror jag.