2020-11-11, 00:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irish-Guy
Region VG har upphandlat 20.000 fler tester i veckan från ett tyskt och ett danskt labb. Provmaterial är redan på väg med flyg från München. Bra initiativ! Hoppas fler regioner kan utnyttja samma kanaler så vi når en nivå då alla som vill får testa sig.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/efter-bromsade-provtagningen-nu-ska-coronatester-flygas-utomlands

Det är sådana här initiativ vi vill se att man tar, proaktivitet, man tar tag i problemet för att försöka hålla sig ett steg före. Sen kan man tycka att de har haft sju månader på sig att fatta det beslutet, det stör mig.
Citera
2020-11-11, 00:43
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
, den sjönk visserligen efter det att skolan slutade, men okej. Nedgången inleddes redan innan skolan slutade. Tydligen är ändå att uppgången stämmer väl i tid med när skolorna återöppnade.

Nedgången i direkt anslutning till sommarlovet är betydligt mer distinkt. Jerka11 sprider fabler som saknar förankring i verkligheten. 😡
Citera
2020-11-11, 00:47
Medlem
Jag förstår inte var denna testhysteri kommer ifrån. Jag behöver inte testa mig varenda gång jag är täppt i näsan eller nyser. Om jag har symptom undviker jag folk och väntar tills jag är symptomfri. Hur svårt ska det vara?

Varför måste folk få kvitto på att de är sjuka? Jag förstår att vårdpersonal och övriga arbetare som jobbar inom viktiga samhällsapparater i samhället måste testa sig, men resten?

Har man symptom så undviker man kontakt med andra människor. Resultatet är densamma.
Citera
2020-11-11, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är sådana här initiativ vi vill se att man tar, proaktivitet, man tar tag i problemet för att försöka hålla sig ett steg före. Sen kan man tycka att de har haft sju månader på sig att fatta det beslutet, det stör mig.
Absolut, tycker det är uselt att de inte förberett sig bättre. Men nu är ju läget som det är och då får man applådera att de ändå gör deras bästa och kör på direkt, så pass att grejer redan är på väg. Inte vänta och se och sedan ta upp det på nästa regionsstyrelsemöte om två veckor och efter det köra upphandling med offerttid på tre veckor...

Verkar vara samma framåt attityd i Västerbotten där de försöker vara proaktiva och därför redan infört munskydd i all patientnära vård (även hemtjänst), redan har upphandlat testkapacitet så att alla som vill kan testa sig och få svar inom 48h, har fungerande smittspårning då de under sommaren tränat upp fler etc. Kanske därför de verkar klara sig rätt bra där uppe även med europeiska mått?
Citera
2020-11-11, 00:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irish-Guy
Absolut, tycker det är uselt att de inte förberett sig bättre. Men nu är ju läget som det är och då får man applådera att de ändå gör deras bästa och kör på direkt, så pass att grejer redan är på väg. Inte vänta och se och sedan ta upp det på nästa regionsstyrelsemöte om två veckor och efter det köra upphandling med offerttid på tre veckor...

Verkar vara samma framåt attityd i Västerbotten där de försöker vara proaktiva och därför redan infört munskydd i all patientnära vård (även hemtjänst), redan har upphandlat testkapacitet så att alla som vill kan testa sig och få svar inom 48h, har fungerande smittspårning då de under sommaren tränat upp fler etc. Kanske därför de verkar klara sig rätt bra där uppe även med europeiska mått?

Det är helt fantastiskt att höra sådan framåtanda. Jag tror definitivt att det spelar roll för utfallet.
Citera
2020-11-11, 00:56
Medlem
NirvanAs avatar
Hur många på IVA nu? Hur ser ökningen ut?
Citera
2020-11-11, 01:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jag förstår inte var denna testhysteri kommer ifrån. Jag behöver inte testa mig varenda gång jag är täppt i näsan eller nyser. Om jag har symptom undviker jag folk och väntar tills jag är symptomfri. Hur svårt ska det vara?

Varför måste folk få kvitto på att de är sjuka? Jag förstår att vårdpersonal och övriga arbetare som jobbar inom viktiga samhällsapparater i samhället måste testa sig, men resten?

Har man symptom så undviker man kontakt med andra människor. Resultatet är densamma.

Förmodligen är det för att du inte riskerar att ta livet av någon när du nyser i normalfallet. Just nu är vi i en pandemi där just din nysning kan ta livet av, eller kanske skapa livslånga problem för en hel del människor.
Citera
2020-11-11, 01:16
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det var först i månadsskiftet juni/juli vi fick mycket låga nivåer på sjukhusinläggningar, liksom nya smittfall. Stämmer mycket bra med skolavslutningarna.

Sluta ljug!

Det är uppenbart att vi hade en stadig minskning från april och framåt. Det finns inga tecken alls på att det sjönk fortare efter att sommarloven började.

Vad har du för problem?
Citera
2020-11-11, 01:28
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Sluta ljug!

Det är uppenbart att vi hade en stadig minskning från april och framåt. Det finns inga tecken alls på att det sjönk fortare efter att sommarloven började.

Vad har du för problem?
Var hittar du statistiken för nyinlagda på sjukhus?
Citera
2020-11-11, 01:45
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag förnekar inget - jag har tidigare visat på de studier där man studerat skolans roll. Den är liten. Du har inte visat på några kontrollerade studier där skolan är drivande i smittspridningen. Det är skillnaden mellan dig och mig.

Går inte att göra randomiserade dubbelblindstudier på skolans roll, men det går alldeles utmärkt att utifrån de data som finns slå fast att en stängd skola gör att barnen inte driver smittspridningen.
Varifrån jag hämtar mina data? WHO:s rapport från Kina tidigt i våras där det meddelades att barn inte drev smittspridningen.
Skolorna i Kina var nämligen stängda från ordinarie skollov vid det kinesiska nyåret, innan den generella smittspridningen tagit fart och fram till maj. Allså leder en stängd skola till att barnen inte driver smittan.
Citera
2020-11-11, 02:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Sluta ljug!

Vad har du för problem?

Det är faktiskt sant, och det ser du här:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Daily New Deaths in Sweden
Citera
2020-11-11, 02:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Går inte att göra randomiserade dubbelblindstudier på skolans roll, men det går alldeles utmärkt att utifrån de data som finns slå fast att en stängd skola gör att barnen inte driver smittspridningen.
Varifrån jag hämtar mina data? WHO:s rapport från Kina tidigt i våras där det meddelades att barn inte drev smittspridningen.
Skolorna i Kina var nämligen stängda från ordinarie skollov vid det kinesiska nyåret, innan den generella smittspridningen tagit fart och fram till maj. Allså leder en stängd skola till att barnen inte driver smittan.
Du talar för döva oron.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in