Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Den enda orsak som skulle kunna smittan innan maj, förutom vaccin då förstås, är en tillräckligt hög naturligt erhållen immunitet hos befolkningen. Men jag tror att det är långt dit. Jag räknar med 15+ procent immuniserade i befolkningen efter att tisdagens siffror kommit.
Det skulle behövas minst en fyra gånger större andel för att denna knepiga klustersmitta skulle börja bromas upp ordentligt och ca en 85 procentig immunitet hos befolkningen för att flockimmunitet skall uppnås.
Då har jag räknat med 10 smittade per rapporterat fall. I verkligheten är nu säkert denna siffra för hög, men under våren var det i betydande grad tvärtom. När vi når över 300 000 rapporterade covid-19 fall så kommer jag att börja räkna 5 ej rapporterade fall på varje rapporterat.
Jag vet inte om man kan prata om klustersmitta längre. Har inte kollat i varenda kommun, men var inne och klickade runt i ett 20 tal kommuner runt om i Sverige. I varenda kommun i mitt lilla urval var sista veckan den värst drabbade i samtliga kommuner. Den värsta sedan vi började mäta. Min slutsats att vi har en mycket omfattande smittspridning som pågår runt omkring i hela landet. Kanske finns det enstaka vita platser, men annars är smittan spridd från Ystad till Haparanda och i såväl Ystad som Haparanda är sista veckan värst. Min slutsats är att vi har total allmän smittspridning i hela landet. Inte bara kluster, för i sådana fall går alla kluster in i varandra. Sverige är totalt nedsmittat nu.