2020-11-09, 18:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är lite svårt att hänga med i Tegnells logik när han påstår att spridningen ligger på 10% av nivån i våras. Som mest var det i våras mellan 2200 och 2300 inlagda. Det skulle innebära att man ligger på över 40% av vårens nivå nu.

IVA fallen är lägre bara drygt 20% av högsta nivån i våras. Men dom släpar efter 4-7 dagar, och sen har säkert coronaavdelningarna blivit bättre nu än vad de var under våren. Steget att flytta nån från avdelning till IVA är antagligen högre nu.
Vi har ju mycket högre smittspridning än ”bara” 10% av vad vi hade i våras. Jag förstår inte hur han tänker?
Citera
2020-11-09, 18:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Satan. 7 av 8 patienter på IVA i helgen har varit COVID pos.
på HIA (Hjärtintensivavdelning) så var 6 av 8 patienter COVID pos. Patienter som är i behov av NIV behandling. Ramlat in folk under hela helgen. Extremt slitsamt.
För 2 månader sedan hade IVA, 2 av 8 COVID pos patienter. IVA här har fått öppna två platser till.

Lägg till att har man patienter som dessutom är oroliga och plockiga kan man inte bara lämna en sal. Är det svårt att få ut VAK blir det ännu jobbigare. Du måste ta på dig alla skyddskläder innan du ens tar dig in hos patienter. Väldigt stor risk att utsättas för COVID. Hoppas man klarar sig.

Det låter oroande. Vad menar du med att en patient är ” plockig ”?
Citera
2020-11-09, 18:30
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Givetvis kommer ett eller flera vaccin nå Sverige innan dess. Men vaccinet kommer inte vara det som gör att covid försvinner. Det här vaccinet som Pfizer har skapat, helt syntetiskt gör inte folk immuna. Man kan fortfarande smittas men kroppen kan förhoppningsvis klara sjukdomsförloppet bättre. Distans och nedstängningar kommer fortfarande vara aktuellt.
Är du säker på att detta vaccin inte skapar immunitet det är ju det som är hela grejen med ett vaccin annars är det ju bara en förebyggande åtgärs som t ex att äta extra D-vitamim... Du har helt rätt att detta vaccin är helt syntetiskt och det gör att produktionen går mycket snabbar än för mer traditiomella vacciner. Dock så är min förståelse att det skapar imunitet som andra vacciner med på ett annat sätt i kroppen eller har jag fel här?
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Jag tycker personligen att överfulla köpcentrum är rätt motbjudande oavsett pandemi eller inte. Nu pådyvlar du ju mig bara åsikter helt utan grund. Min fråga var hur de som förespråkar rent diktaturliknande åtgärder som utegångsförbud resonerar. Särskilt som det knappt finns någonting som pekar på att det fungerar

Frihet utan ansvar har aldrig och kommer aldrig fungera. Även frihet ska ha konsekvenser.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Så enligt dig så är det bara Norge o Finland i Europa som agerar rätt ?

Så om även där börjar spridas smitta okontrollerat så försvinner dina sista länder ...är det så ?

Alla länder har olika förutsättningar, Norden hade bra från början. Ett lands hantering ska skräddarsys efter förutsättning och det aktuella läget. I Sverige lät vi smittan få fäste i samhället och i tex Finland motade de bort den så fort som möjligt. De kommer inte få okontrollerbar smitta och snart finns vaccin. Norden (förutom Island) är jämförbara länder för tidpunkt, befolkningstäthet och geografisk placering. Danmark har lite sämre förutsättningar. Man kan inte jämföra med tex Belgien som angränsar till flertalet länder i hjärtat av Europa och fick in smittan tidigare.
Citera
2020-11-09, 18:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Sedan en vecka kanske.Det tar ca två veckor annan lockdown ger effekt, så det är inte därför det minskar.

Belgien har infört restriktioner i två steg, med start 19 oktober.
Citera
2020-11-09, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Belgien har infört restriktioner i två steg, med start 19 oktober.

Frankrike införde ungefär samtidigt, där minskar det inte.
Citera
2020-11-09, 18:33
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Sedan en vecka kanske.Det tar ca två veckor annan lockdown ger effekt, så det är inte därför det minskar.
Fast Belgien gjorde en rad hårdare restriktioner redan i mitten av oktober. Som att stänga restauranger förutom takeaway. Stänga alla idrottsanlägningar, utegångsförbud efter kl24. Klart sånt visar resultat.
Citera
2020-11-09, 18:34
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kan staten tvinga alla att ta vaccinet?

Nej, det kommer att vara frivilligt.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Den enda orsak som skulle kunna smittan innan maj, förutom vaccin då förstås, är en tillräckligt hög naturligt erhållen immunitet hos befolkningen. Men jag tror att det är långt dit. Jag räknar med 15+ procent immuniserade i befolkningen efter att tisdagens siffror kommit.

Det skulle behövas minst en fyra gånger större andel för att denna knepiga klustersmitta skulle börja bromas upp ordentligt och ca en 85 procentig immunitet hos befolkningen för att flockimmunitet skall uppnås.

Då har jag räknat med 10 smittade per rapporterat fall. I verkligheten är nu säkert denna siffra för hög, men under våren var det i betydande grad tvärtom. När vi når över 300 000 rapporterade covid-19 fall så kommer jag att börja räkna 5 ej rapporterade fall på varje rapporterat.

Jag vet inte om man kan prata om klustersmitta längre. Har inte kollat i varenda kommun, men var inne och klickade runt i ett 20 tal kommuner runt om i Sverige. I varenda kommun i mitt lilla urval var sista veckan den värst drabbade i samtliga kommuner. Den värsta sedan vi började mäta. Min slutsats att vi har en mycket omfattande smittspridning som pågår runt omkring i hela landet. Kanske finns det enstaka vita platser, men annars är smittan spridd från Ystad till Haparanda och i såväl Ystad som Haparanda är sista veckan värst. Min slutsats är att vi har total allmän smittspridning i hela landet. Inte bara kluster, för i sådana fall går alla kluster in i varandra. Sverige är totalt nedsmittat nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Alla länder har olika förutsättningar, Norden hade bra från början. Ett lands hantering ska skräddarsys efter förutsättning och det aktuella läget. I Sverige lät vi smittan få fäste i samhället och i tex Finland motade de bort den så fort som möjligt. De kommer inte få okontrollerbar smitta och snart finns vaccin. Norden (förutom Island) är jämförbara länder för tidpunkt, befolkningstäthet och geografisk placering. Danmark har lite sämre förutsättningar. Man kan inte jämföra med tex Belgien som angränsar till flertalet länder i hjärtat av Europa och fick in smittan tidigare.

Okej hur fick vi in smittan enligt dig då ?
Citera
2020-11-09, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Fast Belgien gjorde en rad hårdare restriktioner redan i mitten av oktober. Som att stänga restauranger förutom takeaway. Stänga alla idrottsanlägningar, utegångsförbud efter kl24. Klart sånt visar resultat.

Men, som sagt, det är inte det enda landet som gjort detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in