2020-11-08, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Visst finns det bränsle kvar. Saken är ju också den att ju snabbare man släcker, desto mer kommer det brinna upp igen när pandemin får bränsle. Är ju det som hänt alla länder som hade lockdown i våras, blev inget mer än en tillräcklig släckning.
Vad gäller förlorad immunitet blir det ju inget jätteproblem om inte alla tappar immunitet samtidigt, och samtidigt inte har taget ett fungerade vaccin. Om någon blir återinfekterad efter 24 månader, någon annan efter 30 månader, någon tredje efter 36 månader, så blir det knappast ett jätteproblem för vården. Generellt sätt bör även återinfektioner vara lindrigare än den första infektionen.
Flockimmuniet innebär som sagt inte att smittan är borta. När ett land i Sveriges storlek har säg 300-500 dagliga fall (totalt, inte bekräftade genom test), som ligger stabilt, med allt fullt öppet, så får man säga att man har flockimmunietet. Även om det ökar till säg, 1000 fall, under vintermånaderna. Där är ingen del av världen än, inte ens nära, men Belgien är trots allt närmast.
Visst är det så. Att kväva brasan direkt är förenat med svårigheter längre fram.

Det enda jag invänder mot med ditt inlägg är att jag tror att du underskattar siffrorna.

En normal vintervecka insjuknar ungefär en halv miljon svenskar i ett halsvirus. Över tiotusen personer om dagen får influensa i snitt, sett över 150 dagar vinter. Ett helt normalt år.

Ett långsiktigt stabilt tillstånd för covid lär motsvara nåt liknande. Tiotusen fall betyder ungefär tjugo dödsfall per dag i covid, under vintern. Det är som influensan var på nittiotalet. Det är ett tråkigt bakslag för vår allt friskare västvärld, men det är inte ett systemhotande problem värt att lägga samhällets utveckling på is för. Vi måste skydda och rusta vården för den här nya verkligheten.

Allteftersom kommer vaccin, behandlingar och upparbetat immunförsvar att pressa ner dödssiffran. Tjugo döda om dagen menar jag är ett sorts utgångsläge.
Citera
2020-11-08, 23:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Heder till dig som fortfarande orkar hänga kvar i tråden!

Jag ser dock att diskussionen fortfarande är densamma trots alla dödsfall och insjuknade...
Jag tvivlar själv på att just krogbesök eller ej gör någon större skillnad. Så länge människor träffar varandra kommer viruset att spridas.
Men kanske känns det bättre om man försöker med lite åtgärder här och där iallafall.

Tack detsamma.

Men krogen tror jag är en väldigt bra transportväg för att just flytta runt viruset till nya kluster. Massa okända människor som aldrig normalt sett träffar varandra. På jobbet träffar man ju samma personer, ja beroende på vilket arbete man har. Dessutom är de många gånger dyngraka utan omdöme, skrävlar och vrålar för att överrösta varandra.
Citera
2020-11-08, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Kolla Israel.
Tre veckor efter lockdown dyker siffrorna.
Dödstalen fortsätter ett antal veckor till av förklarliga skäl

Eller kolla Irland. Problemet är när dom ska öppna upp. Blir det ketchup-effekt då var det ingen lyckad lockdown.
Citera
2020-11-08, 23:40
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag blev skeptisk över den artikeln redan i första meningen. Varför plockar man ut en period februari-mars då corona inte ens fanns i Sverige?

Hur många tester utfördes i Sverige i februari mars eftersom du påstår att corona-viruset inte fanns i Sverige vid denna tidpunkt?
Citera
2020-11-08, 23:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Hur många tester utfördes i Sverige i februari mars eftersom du påstår att corona-viruset inte fanns i Sverige vid denna tidpunkt?

Jag menar inte att det inte fanns, men vi hade inte fått något stort utbrott. Det fanns säkert en och annan som sprang runt med det, hade ont i halsen och så vidare. Jag själv var sjuk av och till i 5 veckor Januari-Februari, hade dessutom precis träffat en som varit i Kina. Det var Covid19 symtom förutom att tappa lukt/smak.
Citera
2020-11-08, 23:46
Medlem
Vart tror ni att den andra vågen slår i landet? Den första drabbade väl främst äldreboende och förorter främst somalier vill jag minnas då svesksomaliska föreningen gick ut med att somalier överrepresenterade dödsfallen i början. 70plussare på Östermalm var i delikatesserna och handlade fisk som om allt var som vanligt utan att de drabbades överhuvudtaget.

Nu har förvisso eliten drabbats bla Tv4 profiler och säkert en massa andra människor inte minst Alsing rip.

Jag tror att den andra vågen slår hårt mot alla grupper i samhället. Jag upplever att människor har blivit naiva nu efter snart ett år av pandemi. Man märker det i affärer där människor trängs och vissa skiter fullt i avstånd. Jag själv respekterar människor offentligt men har tröttnat på en överdriven handhygien och har börjat "slarva" med handsprit och ordentligt tvättande.
Citera
2020-11-08, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Visst är det så. Att kväva brasan direkt är förenat med svårigheter längre fram.

Det enda jag invänder mot med ditt inlägg är att jag tror att du underskattar siffrorna.

En normal vintervecka insjuknar ungefär en halv miljon svenskar i ett halsvirus. Över tiotusen personer om dagen får influensa i snitt, sett över 150 dagar vinter. Ett helt normalt år.

Ett långsiktigt stabilt tillstånd för covid lär motsvara nåt liknande. Tiotusen fall betyder ungefär tjugo dödsfall per dag i covid, under vintern. Det är som influensan var på nittiotalet. Det är ett tråkigt bakslag för vår allt friskare västvärld, men det är inte ett systemhotande problem värt att lägga samhällets utveckling på is för. Vi måste skydda och rusta vården för den här nya verkligheten.

Allteftersom kommer vaccin, behandlingar och upparbetat immunförsvar att pressa ner dödssiffran. Tjugo döda om dagen menar jag är ett sorts utgångsläge.

Visst, risken är att det blir någonstans där vi hamnar. Antar att du syftar på 20 döda/dag i ett läge där allt är öppet? Om vi pratar på sikt alltså.
Skulle det bli så, måste vi acceptera det. När smittan i ett öppet samhälle ligger stabil på en nivå som inte är skyhög, så måste FHM, WHO etc sluta hålla pressträffar och rapportera om varje dödsfall. För det skrämmer verkligen vissa människor. Påstår inte att vi är där än, det är vi inte på långa vägar. Men vi kommer komma dit, och när vi är det så har både WHO,FHM, och media, ett stort ansvar.
Citera
2020-11-08, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Hypotetisk fråga om "mink-coronan"

Jaja det är samma virus bara en mutation osv. Men here we go:

Vad händer om Sverige underlåter att agera och man plötsligt senare upptäcker att vaccin-försämrande mink-corona spritt sig i sju olika svenska städer. Uppskattningsvis minst 30.000 svenskar bär då på nya varianten (+ ett okänt mörkertal).... ?

A) Resten av världen stänger sina gränser mot Sverige
B) Resten av världen får nog och kräver att Sverige styr upp corona för en gångs skull - hotar med handels-sanktioner m.m.
C) Annat scenario?

Bonusfråga: ovan scenario, leder det i förlängningen till att Sverige förstör världens möjligheter till ett vaccin? 🤔

Edit: la till C) annat scenario, för era egna fria tankar/förslag.

Mink-coronan fanns i Kroatien i september. Om den är den mest smittsamma mutationen så är det den ledande grenen vid det här laget i större delen av världen, redan innan nyheten om den kom. Knappast något som går att skylla på Sverige. Och fungerar inte vaccinet på den alls, så får läkemedelsbolagen börja tillverka ett nytt vaccin. För tydlighets skull vill jag säga att jag inte alls tror att det är enligt ovan, kanske finns någon promilles risk.
Citera
2020-11-08, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Eller kolla Irland. Problemet är när dom ska öppna upp. Blir det ketchup-effekt då var det ingen lyckad lockdown.

Har noterat Irland. Började konstigt nog minska innan lockdownen kunde ge någon effekt, trots att de inte kan ha någon immunitet. Allt med detta virus går helt enkelt inte att förklara.
Citera
2020-11-08, 23:58
Medlem
Citat:
Ja, för mig är det också självklart, men halva tråden hoppar ju på mig varje gång jag säger det. Även när det verkligen går att se ett tydligt exempel med minskningen i Belgien.
Belgiens data känns konstig. 29-31 oktober, 3 dagar i rad över 20000 fall per dag. Sedan faller siffrorna snabbt och 3-4 november runt 6000 fall per dag. Sedan 14900 den 5:e och sedan snabbt fallande till idag (den 8:e) då det bara rapporterats 6100 fall.

Jag vet inte om man dragit ner på testandet eller vad man gjort, men variationerna är alltför stora för att vara rätt.
Citera
2020-11-09, 00:02
Medlem
Citat:
Mink-coronan fanns i Kroatien i september. Om den är den mest smittsamma mutationen så är det den ledande grenen vid det här laget i större delen av världen, redan innan nyheten om den kom. Knappast något som går att skylla på Sverige. Och fungerar inte vaccinet på den alls, så får läkemedelsbolagen börja tillverka ett nytt vaccin. För tydlighets skull vill jag säga att jag inte alls tror att det är enligt ovan, kanske finns någon promilles risk.

Nu var det inte Kroatien frågan gällde, utan en hypotetisk fråga vad som händer om vi i Sverige bara viftar bort hela saken (som vi gör nu). Och om det sedan visar sig att det inte var så där superbra att göra det. Vi har ju haft rätt många fel här i landet om Corona, sen starten. Så skulle inte bli förvånad alls ifall vi hade fel om detta med. Men hoppas naturligtvis att allt är så lugnt som det officiella Sverige säger, om minkarna.
Citera
2020-11-09, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Belgiens data känns konstig. 29-31 oktober, 3 dagar i rad över 20000 fall per dag. Sedan faller siffrorna snabbt och 3-4 november runt 6000 fall per dag. Sedan 14900 den 5:e och sedan snabbt fallande till idag (den 8:e) då det bara rapporterats 6100 fall.

Jag vet inte om man dragit ner på testandet eller vad man gjort, men variationerna är alltför stora för att vara rätt.

De rapporterar alltid olika mellan olika veckodagar, vilket gäller de flesta länder, men lite olika mellan länderna vilka dagar det är mer på. Tror att Belgien rapporterar lägst antal fall måndag-tisdag, det gjorde de även när det steg kraftigt. När jag går efter trender jämför jag därför alltid med motsvarande veckodag veckan innan, Kanske inte alltid helt korrekt, då rapporteringen kan skilja sig mellan olika veckor, men ändå mer korrekt än att jämföra dag för dag. Söndag 1 november rapporterade Belgien färre fall än föregående söndag, 25 oktober. Detta var första gången på mycket länge de redovisade ett lägre antal fall än motsvarande veckodag veckan innan. Och denna vecka har de varje dag fortsatt redovisa en minskning jämfört med motsvarande veckodag förra veckan, och dessutom kraftigt mindre i stort sett varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in