Citat:
Ursprungligen postat av
ikkenicke
Det största "fusket" i Amerikanska valet är, enligt mig, hur extremt partiska MSM är. Då räknar jag även med FOX. De är i praktiken lobbyismkanaler för den kandidat respektive parti vill få fram och vinklar nyheter, statistik, frågor och krönikor för att föra fram dem.
Lägg till Gerrymandering och att man gör det extra svårt för vissa grupper att rösta eller helt tar bort rösträtten helt.
Det förekommer säkerligen fusk i mindre skala från båda sidor men att det skulle vara organiserat och i sådan skala att det hade inverkan tror jag inte på.
Men, jag utesluter det ändå inte, bägge partierna är skruppellösa, korrupta och maktgiriga som säkerligen anser att medlen helgar målen.. Skulle de hitta ett sätt att fuska som de ansåg vara hyfsat säkert skulle de säkert göra det. Jag tror dock det bästa sätter för detta vore att minipulera mjukvara för rösträkning. Inte att elda upp röster eller, för hand, ändra 20 000 röster i ett rum med fördragna gardiner där dessutom valobservatörer från bägge sidor har tillträde. Vad än Rudi påstår om det.
07100003414174
Ja säkerligen förekommer "egna intitiativ" från ideologiska aktivister precis som det finns många exempel på i Sverige men det är inte detsamma som att "demokraterna har manipulerat valet".
Hur stor kastastrof är det egentligen om valet slutar 49-51 eller 51-49? Ganska precis hälften av folket fick inte sin vilja fram iaf.
Det är stor skillnad på sådant valfusk och massivt valfusk som diktatorer ägnar sig åt när en massiv majoritet av folket vill ha bort dem.
Vare sig i Sverige eller USA tror jag det är någon risk för att en hatat maktfullkomlig regim skulle kunna bedriva något valfusk för att förhindra ens stor folkmajoritet att rösta bort dem.
Det ser jag som den allra viktigaste delen av demokratin. "Finliret" där man väljer mellan olika partier som är överens om väldigt mycket är svårt att få "rättvis". Skall inte SAF får propagera för borgerliga partier. Skall inte facket få propagera för vänsterpartier om de vill?