2020-11-07, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
EF och Rafale lär börja ersättas runt 2040 precis som Gripen.

Möjligheten finns, ja. Men det finns idag ännu inte något som tyder på det. Som någon påpekade tidigare flyger fransmännen sina flygplan väldigt länge; F1 pensionerades för bara några år sedan och 2000 flyger fortfarande. EF är inte heller som Gripen, den flygs av flera större flygvapen och har en väldigt bred kundbas (Tyskland, Storbritannien, Italien och Spanien). Skulle någon av dessa ersätta flygplanet spelar det inte så stor roll, men om Sverige skulle ersätta fpl39 kan det bli trubbel.
Citera
2020-11-07, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Möjligheten finns, ja. Men det finns idag ännu inte något som tyder på det. Som någon påpekade tidigare flyger fransmännen sina flygplan väldigt länge; F1 pensionerades för bara några år sedan och 2000 flyger fortfarande. EF är inte heller som Gripen, den flygs av flera större flygvapen och har en väldigt bred kundbas (Tyskland, Storbritannien, Italien och Spanien). Skulle någon av dessa ersätta flygplanet spelar det inte så stor roll, men om Sverige skulle ersätta fpl39 kan det bli trubbel.

Fast det där är ju bara spekulation utan någon som helst substans substans.
Citera
2020-11-07, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Fast det där är ju bara spekulation utan någon som helst substans substans.

Vad är det som är spekulationer? Är det inte substans att fyra större europeiska flygvapen använder eurofighter, varav flera inte har några planer som helst att ersätta det? Eller att Sverige nog är det landet som har den tydligaste planen för nästa generations stridsflygplan? Eller att Sveriges underhålls- och utvecklingsavtal med SAAB bara löper till 2050? Det är helt enkelt bara att acceptera att den långsiktiga livslängden på 39e är inte lika säker som flygplan som opereras i större numerär, av fler länder.
Citera
2020-11-08, 01:22
Avslutad
Undrar om Finland funderar på sidekick i framtiden dvs om F-18 block III kan tänkas interagera med The Loyal Wingman när den är färdigutvecklad... intressant tanke om inte annat.
Citera
2020-11-08, 02:10
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Det är en viktig punkt för Finland, och det är osäkerhet och inte reella planer jag pratar om.

Just hur länge fpl39 kommer flyga är väl i dagsläget lite oklart. Målsättningen tycks fortfarande vara ett nytt flygplan 2040, vilket också var det tidigare angivna livslängden på 39-systemet. Min uppfattning är att Sverige i dagsläget planerar att fasa ut 39e runt 2050, men jag skulle nog våga sätta en slant på att det kommer ske tidigare än så.

Det är C och D som skall ersättas 2040-ish inte E och F.
Citera
2020-11-08, 10:52
Medlem
Citat:
Vad är det som är spekulationer? Är det inte substans att fyra större europeiska flygvapen använder eurofighter, varav flera inte har några planer som helst att ersätta det? Eller att Sverige nog är det landet som har den tydligaste planen för nästa generations stridsflygplan? Eller att Sveriges underhålls- och utvecklingsavtal med SAAB bara löper till 2050? Det är helt enkelt bara att acceptera att den långsiktiga livslängden på 39e är inte lika säker som flygplan som opereras i större numerär, av fler länder.

Vi skall ha Gripen C jämte E ett tag framåt och Gripen C skall bytas ut. Då kommer den att ha varit i tjänst över 50 år.

Att även Gripen E skall bytas ut är spekulationer utan några som helst argument.
Citera
2020-11-08, 11:18
Medlem
Citat:
Vi skall ha Gripen C jämte E ett tag framåt och Gripen C skall bytas ut. Då kommer den att ha varit i tjänst över 50 år.

Att även Gripen E skall bytas ut är spekulationer utan några som helst argument.
Så du mener Gripen C vil være i tjeneste etter 2052?
Første C ble levert 6/9-2002.
Citera
2020-11-08, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Så du mener Gripen C vil være i tjeneste etter 2052?
Første C ble levert 6/9-2002.

Nej, jag menar att Gripen C kommer att bytas ut innan Gripen E och att Gripen E är i tjänst efter 2052.

Den vildaste gissningen nu är väl att Gripen C byts ut mot Tempest, men det blir säkert en stor upphandling.

Det verkar lite vilt att byta ut Gripen E mindre än efter 20 år i tjänst.

Skillnaden mellan Gripen C och A är ju inte jättestor, det är en NATO-anpassning vad jag förstått.
Citera
2020-11-08, 11:46
Medlem
Citat:
Nej, jag menar att Gripen C kommer att bytas ut innan Gripen E och att Gripen E är i tjänst efter 2052.

Den vildaste gissningen nu är väl att Gripen C byts ut mot Tempest, men det blir säkert en stor upphandling.

Det verkar lite vilt att byta ut Gripen E mindre än efter 20 år i tjänst.

Skillnaden mellan Gripen C och A är ju inte jättestor, det är en NATO-anpassning vad jag förstått.

Jag tror verkligen inte att målsättningen är att ha två stridsflygplan parallellt mer än nödvändigt, särskilt inte med tanke på hur dyrt försvarsmakten anser att nästa system kommer bli. Att Gripen E är i tjänst efter 2052 är inte troligt alls med tanke på att avtalet med SAAB bara löper till 2050.

Att hävda att jag saknar argument är inte särskilt givande med tanke på att jag har gett dig flera stöd för min åsikt. Jag skulle snarare säga att det är du som helt och hållet saknar argument, och du verkar heller inte fortfarande förstå vad det faktiskt är vi diskuterar. Det är osäkerheten kring systemens taktiska och tekniska livslängd vi diskuterar, inte den faktiska livslängden. Sett i ljuset av att resterande upphandlingsdeltagare (förutom F-18) har en mycket god chans att ha flera större användare 2060 så är Gripens stora förlitande på det svenska flygvapnet en nackdel i jämförelse.

Jag säger inte (och har inte sagt) att Gripens livslängd rent faktiskt kommer vara lägre än t.ex EF. Jag säger att sett i ljuset av deras breda kundbas och den totala avsaknaden av en planerad ersättare hos flera av dessa kunder är dom ett mycket säkrare kort (i den aspekten) jämfört med fpl39.
Citera
2020-11-08, 12:11
Medlem
Citat:
Jag tror verkligen inte att målsättningen är att ha två stridsflygplan parallellt mer än nödvändigt, särskilt inte med tanke på hur dyrt försvarsmakten anser att nästa system kommer bli. Att Gripen E är i tjänst efter 2052 är inte troligt alls med tanke på att avtalet med SAAB bara löper till 2050.

Att hävda att jag saknar argument är inte särskilt givande med tanke på att jag har gett dig flera stöd för min åsikt. Jag skulle snarare säga att det är du som helt och hållet saknar argument, och du verkar heller inte fortfarande förstå vad det faktiskt är vi diskuterar. Det är osäkerheten kring systemens taktiska och tekniska livslängd vi diskuterar, inte den faktiska livslängden. Sett i ljuset av att resterande upphandlingsdeltagare (förutom F-18) har en mycket god chans att ha flera större användare 2060 så är Gripens stora förlitande på det svenska flygvapnet en nackdel i jämförelse.

Jag säger inte (och har inte sagt) att Gripens livslängd rent faktiskt kommer vara lägre än t.ex EF. Jag säger att sett i ljuset av deras breda kundbas och den totala avsaknaden av en planerad ersättare hos flera av dessa kunder är dom ett mycket säkrare kort (i den aspekten) jämfört med fpl39.

Nästa system är inte Tempest, utan det som kommer därefter. Där har SAAB tagit ett steg in. Det är dit vi siktar. Att köpa in Tempest kan bli ett mellansteg.

Blir det inte Tempest blir det E istället för C.

Att vi med den upprustning som ligger framför oss skall ha råd att byta ut hela flygvapnet redan om 20 år finner jag högst osannolikt. Detsamma gäller Brasilien.

Det finns ingen planerad ersättare till gripen E. Inte till Gripen C heller om vi skall vara noga. Vi skall vara med på ersättarna till Rafale eller Typhoon. Där hänger vi med på släpvagnen. Att vi skulle agera innan dem finner jag omöjligt.
Citera
2020-11-08, 12:52
Medlem
Aeonas avatar
FM och Saab är inte särskilt intresserade av flygplanet Tempest utan anledningen till svenskt deltagande i programmet är att få tillgång till teknik som bedöms vara för dyrt/kostsamt/avancerat att utveckla själva, i huvudsak AI och "loyal wingman". Trist nog för alla MÖP:ar.
Citera
2020-11-08, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeona
FM och Saab är inte särskilt intresserade av flygplanet Tempest utan anledningen till svenskt deltagande i programmet är att få tillgång till teknik som bedöms vara för dyrt/kostsamt/avancerat att utveckla själva, i huvudsak AI och "loyal wingman". Trist nog för alla MÖP:ar.

Man vill vara med när man utvecklar Tempest efterträdare.

Jag tror inte SAAB kommer att utveckla ett eget stridsflygplan i framtiden, utan man kommer att vara med i en konstellation. I grund är det regering och FMV som fattar de besluten.

Det är ett faktum. Det är en epok som går i graven och Gripen E blir det sista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in