Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Nej, jag menar att Gripen C kommer att bytas ut innan Gripen E och att Gripen E är i tjänst efter 2052.
Den vildaste gissningen nu är väl att Gripen C byts ut mot Tempest, men det blir säkert en stor upphandling.
Det verkar lite vilt att byta ut Gripen E mindre än efter 20 år i tjänst.
Skillnaden mellan Gripen C och A är ju inte jättestor, det är en NATO-anpassning vad jag förstått.
Jag tror verkligen inte att målsättningen är att ha två stridsflygplan parallellt mer än nödvändigt, särskilt inte med tanke på hur dyrt försvarsmakten anser att nästa system kommer bli. Att Gripen E är i tjänst efter 2052 är inte troligt alls med tanke på att avtalet med SAAB bara löper till 2050.
Att hävda att jag saknar argument är inte särskilt givande med tanke på att jag har gett dig flera stöd för min åsikt. Jag skulle snarare säga att det är du som helt och hållet saknar argument, och du verkar heller inte fortfarande förstå vad det faktiskt är vi diskuterar. Det är
osäkerheten kring systemens taktiska och tekniska livslängd vi diskuterar, inte den faktiska livslängden. Sett i ljuset av att resterande upphandlingsdeltagare (förutom F-18) har en mycket god chans att ha flera större användare 2060 så är Gripens stora förlitande på det svenska flygvapnet en nackdel i jämförelse.
Jag säger inte (och har inte sagt) att Gripens livslängd rent faktiskt
kommer vara lägre än t.ex EF. Jag säger att sett i ljuset av deras breda kundbas och den totala avsaknaden av en planerad ersättare hos flera av dessa kunder är dom ett mycket säkrare kort (i den aspekten) jämfört med fpl39.