2020-11-07, 13:33
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Folk på FB (Sverige) svär över elektorssystemet i USA.

Elektorssystemet är ändå ganska bra för att flera stater ska vara viktiga att uppmärksamma politiskt. Annars blir det kanske så illa som trazke beskriver.
Men är det inte lite bakvänt med fler elektorsröster ju större befolkning? Kalifornien har 55 röster. 55. Crazy.

De glest befolkade eller små staterna har ofta väldigt få elektorsröster. Men det jämnar väl ute lite ändå, relativt popular vote, där en majoritet av rösterna kommer från storstäder helt oavsett. USA är ju som Sverige. Glest befolkat på stora arealer. Flest bor i städerna.
2020-11-07, 13:34
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Åklagare på lägre nivå är redan igång med att åtala beväpnade Qanon-anhängare som hade en hel Hummer-bil fullastad med förfalskade valsedlar - för republikanerna.
Där finns det tydligen till och med bevis 😄

https://philadelphia.cbslocal.com/2020/11/06/joshua-macia-antonio-lamotta-found-outside-pennsylvania-convention-center-charged-as-police-investig ate-threat-of-attack/

Kanske blir republikanerna som drar kortaste strået både vad gäller presidentposten och avslöjanden av valfusk...

Ja, det ena utesluter ju inte det andra.
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag tror dock inte att republikanska militärer troget kommer följa ledare från demokraterna vid ett inbördeskrig? Lär nog finnas en hel drös generaler som tar med sig folk till "andra sidan".

Om man är stationerad i Cali. sedan många år, eller är född och uppvuxen där, så är sannolikheten att de stödjer Trump inte stor. Nu vet jag inte hur stora militärbaserna är, d.v.s. hur många som bor där, men det är ju lätt över 10k. Jag som Trump supporter skulle inte öppna käften kan jag ju säga. De kan ha överseende med att man stött honom tidigare, men ändrar man inte uppfattning snabbt så blir man antingen fängslad eller skjuten på plats. Även om det är 1000 Trumpsupportrar på en bas så ligger de i underläge.
Medlem
Röstberäkningen har en felmarginal på 1000 röster.
En omräkning av röster är löjligt när det skiljer sig ca 30000 röster i Pennsylvanina.
Medlem
Jirens avatar
Har fortfarande svårt att se varför Trump skulle gå den här vägen utan att ha rejäla belägg + bevis för anklagelserna. Det skulle bara göra valförlusten än mer förödmjukande, och det vet han givetvis om.

Det ska bli spännande att se vart allt detta leder.
2020-11-07, 13:35
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Hon blev omvald, men demokraterna är inte säkra på att de vill att hon ska vara talman igen. Skulle inte bli förvånad om AOC blir ny talman.

Skulle vara intressant och se om ACO blir talman och får styra USA om USA inte hittar någon president.
ACO kanske gör bra saker?
2020-11-07, 13:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Om man är stationerad i Cali. sedan många år, eller är född och uppvuxen där, så är sannolikheten att de stödjer Trump inte stor. Nu vet jag inte hur stora militärbaserna är, d.v.s. hur många som bor där, men det är ju lätt över 10k. Jag som Trump supporter skulle inte öppna käften kan jag ju säga. De kan ha överseende med att man stött honom tidigare, men ändrar man inte uppfattning snabbt så blir man antingen fängslad eller skjuten på plats. Även om det är 1000 Trumpsupportrar på en bas så ligger de i underläge.

Fast om nu 33,4% av befolkningen i stort stöder Trump i Kalifornien så kan man nog anta att en bra mycket större siffra än så gäller bland just soldater?
2020-11-07, 13:37
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Har fortfarande svårt att se varför Trump skulle gå den här vägen utan att ha rejäla belägg + bevis för anklagelserna. Det skulle bara göra valförlusten än mer förödmjukande, och det vet han givetvis om.

Jag tror inte att det var han som låg bakom det från början. Rudy Guilani verkar vara den som eldar på Trump om valfusk. Jag tror att det är som för GWB innan krigen, han var omgiven av dåliga rådgivare och lyssnade på fel råd.
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:

De flesta skulle nog svara att han saknar kontakt med verkligheten. Själv vet jag inte.
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Trump är en dålig förlorare och fuskare, men jag tror att Trump gör detta för att han måste visa sina väljare att han gör allt för att vinna innan han erkänner sig besegrad.
2020-11-07, 13:38
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast om nu 33,4% av befolkningen i stort stöder Trump i Kalifornien så kan man nog anta att en bra mycket större siffra än så gäller bland just soldater?

möjligt, jag tog ju bara ett exempel. Men faktum kvarstår, de är i underläge.
2020-11-07, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Fast hur många garanterade att Trump skulle vinna 3-5 personer resten av oss ville att Trump skulle vinna men trodde att Biden tyvär skulle ta det. Nu får vi se vad som händer med alla poströster som tekniskt sett är ogiltiga.
Trump kommer ju dra detta hela vägen.
Vad betyder det att något är tekniskt ogiltigt? Trump har ju inget emot poströsterna i Arizona vad jag förstår. Är dom tekniks giltiga där då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in