2020-11-07, 08:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Visst känner vi till råden.
På systembolaget köper man vin som är måltidsdryck och då livsmedel.
Enkelt.

Men så kommer det luriga i deras råd. De har gått ut med att smittspridningen sker på jobbet och i hemmen. Därför förefaller råden om butiker som motsägande och det är därför folk inte följer tvetydiga råd.

Råd om dagis mm finns inte för mindre barn smittar inte.
Inte heller kollektivtrafiken så därför behövs inte munskydd.
Munskydd fungerar tydligen dåligt enligt AT för han refererar till Belgien som har krav på munskydd men har en stor spridning ändå.

Man idiotförklarar uppenbarligen svenska folket.
Det är därför råden blir så svåra att följa.

Nej jag ser ingen risk i att besöka systembolaget. Men skulle aldrig komma på tanken att åka buss, tunnelbana, spårvagn mm för att där trängs man med andra personer som kan sprida smitta.

Hur gör du, följer du deras smått tokiga råd helt blint?

Det hade jag inte ens tänkt på, att man kunde se vin som livsmedel i det här sammanhanget! Ja, då återstår bara att stänga Systembolagen. För det är de som drar ut folk. Människor som känner efter både en och flera gånger om det inte kliar lite i svalget, innan de åker till exempelvis jobbet - orkar alltid ta sig till Systemet. Även med dubbelsidig lunginflammation. I Norge fattar de det här, och de har stoppat all alkoholförsäljning nu.

Det är väldigt tråkigt att deras yttranden ska vara så motsägelsefulla, ja.

Ja, jag sätter deras råd som en miniminivå. Och sedan håller jag på hårdare regler för mig själv, i den mån det är möjligt. Tyvärr måste jag dock åka buss, då jag inte har någon bil.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Antikroppar kan fungera på flera sätt.

Det beskrivs bra i wikiartikeln om immunförsvaret:

(Min fetning.)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Immunf%C3%B6rsvar

OK, tack. Då hade jag en förenklad (schematisk) bild.
Citera
2020-11-07, 08:56
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Åtgärden mot smittspridning i skolor är väl i första hand att barn med minsta symptom skickas hem. Vad skolorna i övrigt gör vet jag inte, men det är väl tänkbart att de i större utsträckning väljer aktiviteter där det går hålla lite avstånd etc. Sen är det väl ingen som förbjuder föräldrarna att skicka med ungen en liten flaska handsprit.
Vi vet nu att även detta virus smittar före symptom. (det visste de flesta i denna tråd väldigt tidigt)
Vissa visar inga symptom alls och smittar mindre.
Vi vet sedan tidigare att barn oftast får mindre besvär av olika luftvägsinfektioner än vuxna.

Hur många tror du inte lät/låter barnen med "förkylningssymptom" få vara hemma ett par dagar och när de mådde bättre fick de gå till skola eller dagis igen före de slutat smitta.
Jo föräldrarna behövde arbeta.
Filmen solsidan driver ju just om hur föräldrar kör sjuka barn till dagis och fritids.

I Stockholm är det lång kö till testning och troligen får barnen till sjuka föräldrar gå i skola och dagis ändå. Regeln säger att när anhörig är testad positivt så ska övriga vara hemma.

Så här hanterar man INTE en pandemi.
Amatörmässigt.
Citera
2020-11-07, 08:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Du får förklara vad du menar med ordet "barn". Jag har läst studier som påstår att barn över 15 år smittar på samma sätt som vuxna.
Jo, men om betydligt färre 15-18-åringar blir sjuka, så kommer dessa ungdomar som grupp, eller i snitt, likafullt att smitta mindre än vuxna, och i skolsammanhang med många individer får man nog lov att tänka statistiskt.
Citera
2020-11-07, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Du får förklara vad du menar med ordet "barn". Jag har läst studier som påstår att barn över 15 år smittar på samma sätt som vuxna.
Och 14-åringar smittar då inte alls eller?

Där jag bor hade vi i våras stor smittspridning via högstadiet. Det har även skett på andra platser. Min familj smittades efter att 14-åringen dragit hem Covid från skolan/skolbussen. Likaså i ett par ett par grannfamiljer. Dessutom så har dessa högstadieelever inte ens fått några symtom själva.

Vill man hålla hålla nere smittan till ett minimum så måste man covid-anpassa högstadiet åtminstone!
Citera
2020-11-07, 09:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
??? Det är väl just genom att antikroppen binder sig vid virusets antigen, som det oskadliggör viruset - då det inte kan ta sig in i cellerna längre. Eller?
Nej, inte alla gör det. Det finns neutraliserande och icke-neutraliserande antikroppar och de sistnämnda kan ställa till problem.
Citera
2020-11-07, 09:05
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Jo, men om betydligt färre 15-18-åringar blir sjuka, så kommer dessa ungdomar som grupp, eller i snitt, likafullt att smitta mindre än vuxna, och i skolsammanhang med många individer får man nog lov att tänka statistiskt.

Det finns studier som säger att 50% av dem som smittar inte uppvisar eller har ännu inte uppvisat symtom. I sådana kategorier tillhör många barn. Därför faller din tankegång.
Senast redigerad av AttCza 2020-11-07 kl. 09:08.
Citera
2020-11-07, 09:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, inte alla gör det. Det finns neutraliserande och icke-neutraliserande antikroppar och de sistnämnda kan ställa till problem.

Vilka problem då? Att det blir ett "falskt positivt" antikroppstest, eller något värre?
Citera
2020-11-07, 09:08
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och 14-åringar smittar då inte alls eller?

Där jag bor hade vi i våras stor smittspridning via högstadiet. Det har även skett på andra platser. Min familj smittades efter att 14-åringen dragit hem Covid från skolan/skolbussen. Likaså i ett par ett par grannfamiljer. Dessutom så har dessa högstadieelever inte ens fått några symtom själva.

Vill man hålla hålla nere smittan till ett minimum så måste man covid-anpassa högstadiet åtminstone!

Jag håller med dig. Dok räcker det inte att covidanpassa högstadiet och gymnasiet. Människor i allmänhet, inklusive barn och unga borde inte träffas fysiskt efter skoltid/arbetstid.
Citera
2020-11-07, 09:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Jag har god vän som ihop med 9 andra åkte till Österrike för att åka skidor i mars. Alla blev sjuka och de är inte av typen pusskalas utan smittade varandra väldigt effektivt.
Smittan verkar ha funnits på vissa skidorter i Österrike redan i januari, så det är väl inte förvånande. Var alla dessa barn?

Det finns faktiskt en artikel om en engelsk 9-åring som smittades av coronaviruset och efteråt kom i kontakt med inte mindre än 170 personer utan att smitta en enda.

A nine-year-old boy who contracted Covid-19 in Eastern France did not pass the virus on despite coming into contact with more than 170 people, according to research that suggests children may not be major spreaders of the virus.

The boy was among a cluster of cases linked to Steve Walsh, the Hove-based businessman who became the first Briton to test positive for coronavirus after attending a sales conference in Singapore in January.

Walsh unwittingly passed the infection on when he joined 10 British adults and a family of five at a chalet in the ski resort of Contamines-Montjoie in the Haute-Savoie region after flying in from London.

https://www.theguardian.com/world/2020/apr/21/boy-with-covid-19-did-not-transmit-disease-to-more-than-170-contacts

Så mycket för alla anekdotiska bevis om barn som smittar!
Citera
2020-11-07, 09:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
En nära vän till mig har jobbat på en mängd myndigheter i Sverige och gemensamt för dem är att det varit extremt hierarkiskt enligt honom. De har väldigt många inkompetenta chefer som inte har koll på sitt område men dessa måste man ändå lyda blint. Det är tabu att ifrågasätta tydligen.

Jag kan tänka mig att särskilt inom FHM måste ju läkarna som jobbar där vara sådana som inte pallat trycket i den verkliga vården. Socialt inkompetenta, folk med Asperger osv. Och deras epidemiologer osv borde ju också vara andrasorteringen. De som har en hjärna och lite jävlar-anamma har nog oftast sett till att få jobb i det privata för lönerna är högre.

Just nu är ju FHM i ropet och en del kanske skulle vilja jobba där nu. Men innan corona - vem i djävulen skulle vilja jobba där och kartlägga bukfetmaförekomsten på äldreboenden och andra mindre sexiga frågor? Förmodligen lata, inkompetenta personer som inte lyckats få jobb någon annnstans.

Edit: och resultatet ser vi idag. FHM har lämnat walk over till viruset. Seriöst så borde vi omedelbart kalla in 30 sydkoreanska MBA-studenter och låta dem ta över ruljangsen. Det skulle inte bli sämre i alla fall, den saken är klar.

Jag håller med dig helt och hållet. Något har gått seriöst snett på den myndigheten och någon måste ta tag i det omedelbart innan vi havererar fullständigt.
Citera
2020-11-07, 09:11
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Vi vet nu att även detta virus smittar före symptom. (det visste de flesta i denna tråd väldigt tidigt)
Vissa visar inga symptom alls och smittar mindre.
Vi vet sedan tidigare att barn oftast får mindre besvär av olika luftvägsinfektioner än vuxna.

Hur många tror du inte lät/låter barnen med "förkylningssymptom" få vara hemma ett par dagar och när de mådde bättre fick de gå till skola eller dagis igen före de slutat smitta.
Jo föräldrarna behövde arbeta.
Filmen solsidan driver ju just om hur föräldrar kör sjuka barn till dagis och fritids.

I Stockholm är det lång kö till testning och troligen får barnen till sjuka föräldrar gå i skola och dagis ändå. Regeln säger att när anhörig är testad positivt så ska övriga vara hemma.

Så här hanterar man INTE en pandemi.
Amatörmässigt.
Jo, men eftersom få barn utvecklar symptom så kommer även få barn vara presymptomatiska.
Citera
2020-11-07, 09:19
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Jo, men eftersom få barn utvecklar symptom så kommer även få barn vara presymptomatiska.

Det kan vara så. De kan dock fortfarande vara asymtomatiska och smitta andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in