2020-11-06, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Det är över 200 fall dom hittats sedan juni. Några i Kroatien.

Ikke af Cluster 5.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Jeg har allerede et par sider tilbage skrevet at der blev handlet for langsomt, men det var først d. 2/11 at teori blev til realitet. Det er svært at lave så indgribende tiltag med teori som argument.

"SSI har igennem længere tid udtrykt bekymring for de mutationer, der opstår i Spike-proteinet. Bekymringen om, at der kunne være nedsat følsomhed for antistoffer fra vacciner var dog af teoretisk karakter. Denne bekymring er nu blevet reel efter de forsøg, som SSI først havde resultater af mandag den 2. november. "

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2020/mutationer-i-minkvirus

Jo, jag förstår att dom inte ville stöta sig med minkfarmarna i onödan. Men nu... ja.
Citera
Medlem
Vad är det som händer? Är vi på väg in i en "andra våg"?
Citera
2020-11-06, 14:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
4697 nya sjukdomsfall bara sedan igår..? Och då har inte ens alla fått testa sig, p.g.a. brist på testkapacitet..? Och 20 döda!

Helt sjuka siffror. Kommer regeringen hålla någon presskonferens med anledning av det uppkomna läget?

Vad kan det bli tal om för åtgärder? Hur ser det ut med beläggningen på sjukhusen?
Citera
2020-11-06, 14:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, tänk! Har blivit påhoppad för mina teorier om superspridarevent här i tråden. Jag är helt övertygad om att det är så den största smittspridningen sker. Aerosoler i folksamlingar och liknande särskilt i slutna rum ofta av superspridare som inte riktigt själv är medvetna om att de är sjuka då de är asymtomatiska eller har milda symptom.

Och det gäller att begränsa där. Munskydd, kraftiga begräsningar av folksamlingar högst två tre personer i svåra lägen, ventilation och kraftfulla åtgärder i om inte t.o.m. nedstängning av skolan. Så mycket som möjligt begränsning av kollektivtrafiken. Ta bort biltullarna för h-vete!

Visst är det så! Sänk 50-gränsen, den är alltför hög.
Citera
2020-11-06, 14:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback

Som jag ser det har Sverige varit inne i en andra våg sedan cirka 3 veckor tillbaks och vågen blir bara brantare för varje dygn som går.
Citera
2020-11-06, 14:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Helt sjuka siffror. Kommer regeringen hålla någon presskonferens med anledning av det uppkomna läget?

Vad kan det bli tal om för åtgärder? Hur ser det ut med beläggningen på sjukhusen?

På en fredagseftermiddag? Säkerligen inte. Åtgärder? Vad är det? Vi är i Sverige nu...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback

Europe has been since August.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Det var många nya fall, lite mer än jag tänkt mig. Speciellt eftersom man slagit i taket på en del platser. (Stockholm, Östergötland, Skåne) med köer som följd-

Eftersom man inte testar längre kan man ju kraftigt befara att antalet nya fall ökar ännu mer än vad de officiella siffrorna anger. Man har slagit i taket precis som du säger. Vet inte hur nära det är att man slår i vårdtaket också, eller om man redan gjort det.
Citera
2020-11-06, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag fattar inte varför man måste ge minkfarmarna två veckor till, så att de kan avliva på dagen då de brukar avliva dem på hösten. Antar att det har något att göra med, att pälsen ska bli optimal, men herregud! Det kan man ju inte bry sig om nu. Det är väl bättre om de avlivas nu, under kontrollerade former, och farmarna kan sälja skinnen lite billigare (de lär gå åt ändå) - än att det plötsligt blir panik som i Danmark, och alla minkarna måste avlivas omedelbart och brännas med päls och allt.

Känns som skinnbitarna borde ha samma kvalitet idag som om två veckor, om det inte är så att det finns nån nyskinnad lukt nån nisse betalar mer för?
Citera
2020-11-06, 14:12
Medlem
Umgicks med en som visades sig ha Corona dagen efter.. vi förningen testa oss och vi behöver inte vara hemma. Kan vi inte va smittade men inte ha symptom men fortfarande smitta massa andra nu? Sverige smittspårning verkar sådär.
Citera
2020-11-06, 14:12
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Ja, Östergötland har tillfälligt slutat med provtagning av allmänheten. Räknar med att nya fall-siffrorna blir mer svårtolkade framgent, speciellt om fler regioner följer efter.

I Stockholmsregionen finns det bara lediga testtider om 9 dagar nu. Så precis, antalet fall är långt mer utbrett än 4000 sedan igår. Räkna med att smittan är överallt nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in