2020-11-06, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Tack för bra inlägg. Och jag håller verkligen med dig ang. oro. Jag kan erkänna att jag känner ångest för de äldre och barnen och de yngre som kanske får långtgående konsekvenser av detta virus. Just att man inte har ett försiktighetstänk långsiktigt oroar mig.

Jag undrar hur människor tänker, vi är så olika.

Men är det inte så att folk som oroar sig mkt över Covid-19 annars oroar sig för annat...Som t.ex miljön...krig..jobbet..barn..boräntan..osv
Citera
2020-11-06, 13:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternatur
https://sverigesradio.se/avsnitt/1596744
Ett forskarsamtal i dagens vetenskapsradion 12.09. Tunga forskare slår fast att mycket talar för att aerosolsmitta kan färdas långt i torr inomhusluft och dessutom troligen är den viktigaste och farligaste smittvägen.
Ja, tänk! Har blivit påhoppad för mina teorier om superspridarevent här i tråden. Jag är helt övertygad om att det är så den största smittspridningen sker. Aerosoler i folksamlingar och liknande särskilt i slutna rum ofta av superspridare som inte riktigt själv är medvetna om att de är sjuka då de är asymtomatiska eller har milda symptom.

Och det gäller att begränsa där. Munskydd, kraftiga begräsningar av folksamlingar högst två tre personer i svåra lägen, ventilation och kraftfulla åtgärder i om inte t.o.m. nedstängning av skolan. Så mycket som möjligt begränsning av kollektivtrafiken. Ta bort biltullarna för h-vete!
Citera
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Tack för bra inlägg. Och jag håller verkligen med dig ang. oro. Jag kan erkänna att jag känner ångest för de äldre och barnen och de yngre som kanske får långtgående konsekvenser av detta virus. Just att man inte har ett försiktighetstänk långsiktigt oroar mig.

Jag undrar hur människor tänker, vi är så olika.

Försiktighetstänk långsiktigt!? Är du seriös?!

Alla dessa jävla lockdowns och restriktioner är för helvete så kortsiktigt tänkt som det bara kan bli. Vad säger du om alla miljoner människor som har dött och kommer att dö av cancer pga inställda läkarundersökningar som gjorde att man inte upptäckte cancern i tid? Alla miljoner som blir arbetslösa med psykisk ohälsa och självmord som följd? Alla miljoner/miljarder människor som tvingas leva de närmsta decennierna i ett totalitärt, dystopiskt post covid-samhälle med ekonomisk depression och bidragsberoende? Allt pga "muh coronavirus "

DET ÄR FÖR 99,999% ETT OFARLIGT VIRUS HUR SVÅRT SKA DET VARA ATT FATTA

"Kanske får långtgående konsekvenser" - Det finns en jävla massa saker man kan få långtgående konsekvenser av, men inte kör vi hela världen i botten för det.

Fan det är som att leva i en stor sekt där man är den enda som inte blivit hjärntvättad
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja visst är det bedrövligt. Vi kommer givetvis stanna hemma från arbetet/isolera oss även om vi nu inte kan få svar på om det är corona el ngt annat virus. Men det är vansinne med tanke på att vi är knappast ensamma om detta i Storstockholm och då förstår man vad konsekvenserna av detta blir i form av ökad smittspridning och folk som inte kan kan arbeta. Vad är det för fel på Sverige?

Vi hade ambitionen att bli världens humanistiska supermakt men drabbades av hybris och glömde bort oss själva.
Citera
2020-11-06, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Svenska minst kommer också slaktas.

"Minkbesättningar i Sverige, även de som inte är smittade, har från och med torsdag belagts med restriktioner. Det innebär bland annat att de inte får flytta djur, inte dela redskap samt ha goda hygienrutiner."

"Karl Ståhl säger att ungefär 80 procent av minkarna i Sverige slaktas under de kommande veckorna"

https://www.dn.se/sverige/fler-minkbesattningar-i-sverige-smittade-av-coronavirus/
Förbjud uppfödning av minkar för det är ett vidrigt djurplågeri.
Citera
2020-11-06, 13:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Danskjävlar! Dom får byta namn på sin tidning till Jyllands-Pesten! Har det framkommit något mer om hur den nya varianten manifesterar sig hos människan?
Här finns det en hel del att läsa:

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2020/mutationer-i-minkvirus
Citera
2020-11-06, 13:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Om minkcoronan från danska SSIs hemsida.

Til fagfolk kan SSI oplyse, at virus har haft følgende ændringer i aminosyrerne: H69del/V70del, Y453F, I692V og M1229I. Oplysninger om alle varianterne vil blive uploadet i det internationale system GISAID.

Det borde väl kännas aningen jobbigt för dem som redan genomgått infektion och trodde att dom var immuna att de nu kan bli smittade igen. Lagen om alltings jävlighet är ständigt närvarande, mer nu än någonsin.
Citera
2020-11-06, 13:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Här finns det en hel del att läsa:

Tack, jag läste den, det är väldigt bekymrande. Man levde ju på hoppet att vi snart skulle få ett vaccin. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Jag undrar vad de 24K som legat på sjukhus för covid-19 tänker när de läser om det här, det måste kännas tungt, minst sagt.
Citera
2020-11-06, 13:20
Medlem
AndersTengells avatar
alldeles nyss gick danmark ut och varnade för fågelinfluensan H5N5

nu fattar jag varför det utöver minkarna pågår masslakt av kycklingar

man tror ju även att minkarna blivit coronasmittade av fåglar

tror ni det här kan ha ett samband? H5N5 + SARS-CoV-2 = Cluster 5?

mutationssoppan vet inga gränser
Citera
2020-11-06, 13:21
Medlem
Idag släppte Uppsala lite stats vilka som ligger inne.

9st i intensivvård: 7st 60-69 år, 1st 70-79 år, 1st 80-89 år.

67st på sjukhus(inkl. intensiv): 1st 0-29 år, 1st 30-39 år, 8st 40-49 år, 6st 50-59 år, 16st 60-69 år, 11st 70-79 år, 17st 80-89 år, 7st 90+.
Senast redigerad av frankkk 2020-11-06 kl. 13:24.
Citera
2020-11-06, 13:21
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Försiktighetstänk långsiktigt!? Är du seriös?!

Alla dessa jävla lockdowns och restriktioner är för helvete så kortsiktigt tänkt som det bara kan bli. Vad säger du om alla miljoner människor som har dött och kommer att dö av cancer pga inställda läkarundersökningar som gjorde att man inte upptäckte cancern i tid? Alla miljoner som blir arbetslösa med psykisk ohälsa och självmord som följd? Alla miljoner/miljarder människor som tvingas leva de närmsta decennierna i ett totalitärt, dystopiskt post covid-samhälle med ekonomisk depression och bidragsberoende? Allt pga "muh coronavirus "

DET ÄR FÖR 99,999% ETT OFARLIGT VIRUS HUR SVÅRT SKA DET VARA ATT FATTA

"Kanske får långtgående konsekvenser" - Det finns en jävla massa saker man kan få långtgående konsekvenser av, men inte kör vi hela världen i botten för det.

Fan det är som att leva i en stor sekt där man är den enda som inte blivit hjärntvättad

Oj här var det känslor. Ja jag hoppas verkligen du har rätt att vi kanske ska strunta i covid19 som är ett nytt virus som vi vet väldigt lite om. Istället kan vi oroa oss för cancer, där det dessutom nu finns massor med människor som inte går på screening pga rädsla för att drabbas av ett helt nytt coronavirus.
Citera
2020-11-06, 13:26
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternatur
https://sverigesradio.se/avsnitt/1596744
Ett forskarsamtal i dagens vetenskapsradion 12.09. Tunga forskare slår fast att mycket talar för att aerosolsmitta kan färdas långt i torr inomhusluft och dessutom troligen är den viktigaste och farligaste smittvägen.

Det här är absolut viktigast för oss att förstå nu! Att det kan (?) spridas via aerosol, och att vi måste tänka på det på tex arbeten. På min arbetsplats är det många som inte vill ha öppna fönster tex, pga kyla.

Jag har även mailat SL om detta i Stockholm, att chaufförerna ska få betald arbetstid för att öppna alla fönster på bussar och tunnelbanor varje morgon. Vi får klä på oss bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in