Citat:
Ursprungligen postat av
whogivesafuck
[...]
I övrigt kan man fundera över vem som knyter hans skor. Tror han bara kör med långa skohorn. Hans hjärnkapacitet lär inte klara av några knutar
Citat:
Ursprungligen postat av
fixxxer
Mm, världens mäktigaste man, tillika dollarmiljardär från företagande är säkert korkad. Klok analys där.
Apropå det så läste jag för några veckor sedan en längre intervju med Thomas Philipson som varit ekonomisk rådgivare åt Trump under tre år.
Citat:
– Presidenten gillade att få alla i rummet att komma med sin åsikt. Tänk ungefär som i en rättssal, där man har olika sidor och det läggs fram argument och sedan fattar domaren eller juryn beslut utifrån det. Ungefär så brukade jag se på det. Konkurrens är alltid till gagn för konsumenten, och i det här fallet var det presidenten som var konsumenten. Och jag tror att det ledde till ganska hätska debatter och stridigheter. Det är inte unikt för ”det här” Vita huset, det är samma oavsett president, att grupperna inte alltid kommer överens. Jag kom väldigt bra överens med Larry Kudlow. I andra administrationer har det varit enorma bråk mellan det nationella ekonomiska rådet och Vita husets ekonomiska råd.
– Men vissa saker var vi inte ense om. Jag var generellt den största frimarknadsförespråkaren, till skillnad från andra i gruppen, och jag drev ofta den linjen rätt hårt. Vilket ibland gjorde mig … mindre populär. Men det är min position. Det var lite fram och tillbaka, beroende på vilka frågor det handlade om, om det var handels- eller budgetfrågor.
Du har hyllat Trumps ”ekonomiska instinkter”, kan du utveckla det?
– Han är en businesskille, eller hur? Det jag menade är att när jag förklarade något inom ekonomi för honom, så fattade han direkt. Ibland snabbare än sina rådgivare. Han begriper saker väldigt, väldigt snabbt, och vanligtvis kommer han intuitivt till rätt slutsats. Tycker jag. Han är inte en policynörd, det är inte sånt han ägnat sitt liv åt, men han har väldigt bra instinkter om vad som behöver göras. Det var väldigt imponerande.
Philipson säger att Trump många gånger var ”den som först begrep” när han pratade om något. Och att presidenten inte var sen att själv lägga till argument.
– Jag var väldigt imponerad av honom för den förmågan.
– Jag hade faktiskt ett väldigt bra ”track record” i Vita huset – och det var väl delvis därför jag kom i konflikt med andra rådgivare. Jag vann över dem i argumentationer och då blir man inte alltid populär.
Det har rapporterats på många håll att presidenten inte gillar att läsa, och inte plöjer rapporter. Är det något du känner igen?
– Jag tycker att han är en väldigt bra lyssnare. Han tar in uppgifter och kommer till rätt slutsatser väldigt snabbt. Det har nog varit en del av hans affärsliv, han gjorde nog det mycket då. Han är väldigt kapabel. Det är svårt att bli president om man inte är väldigt smart. Och det är svårt att bli miljardär och bästsäljarförfattare och ha ett succé-tv-program om man inte är väldigt smart.
https://www.expressen.se/nyheter/svensken-i-trumps-inre-sfar-avslojar-braken-i-vita-huset/