2020-11-05, 15:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
kina dödade och brände grisar, minkar och allt liknande boskap redan i januari-februari

https://www.youtube.com/watch?v=tnpFHWy5HcM

det är inte enda anledningen till att dom fick kontroll på skiten, men en tydlig indikation på att dom gjorde allt som krävdes och det direkt, redan innan skiten muterat

Överhuvudtaget, borde människor ha aktat sig från att ha närkontakt med vilda djur, under de här månaderna. Så att inte viruset kunde börja hoppa mellan arter och mutera. Det var ju så det började.

Men här i Sverige ska vi alltid vara värst. Nu odlar vi - som någon annan redan påpekade - fram ett muterat virus i minkarnas kroppar, och låter det spridas i världen, så att inget vaccin längre hjälper... och allt arbete med att ta fram ett vaccin måste börja om från början.
Citera
2020-11-05, 15:25
Medlem
sannes avatar
Kolla gärna på region Uppsalas pressträff idag 15:30 där vi blir uppdaterade om läget i regionen och också om de lokala råden har förbättrat situationen i Uppsala.

https://secure.quickchannel.com/Qc/create/mainshow.asp?id=7eggft
Citera
2020-11-05, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Det är lite högt vill jag säga. Under 10% känns ganska bra, men 15,9% betyder att man testar förlite.
Beror helt på vilka grupper som testas. I region Stockholm har vårdpersonal (tillsammans med äldre) förtur till den kapacitet som just nu funnits i veckan. Fullständigt logiskt. Alla vet att vårdpersonal har större benägenhet att ha konstaterad Covid. Går inte andelen ner när det blir en mer allmän testning igen kan man höja på ögonbrynen.
Citera
2020-11-05, 15:31
Medlem
Danmark, USA (Utah), Nederländerna, Spanien och Danmark har och har haft problem med covidsjuka minkar, och som någon påpekade, har kineserna bränt djur redan i vintras.

https://www.sciencealert.com/coronavirus-is-killing-off-minks-in-their-thousands
Citera
2020-11-05, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Kolla gärna på region Uppsalas pressträff idag 15:30 där vi blir uppdaterade om läget i regionen och också om de lokala råden har förbättrat situationen i Uppsala.

Blir intressant att se om folk följer råden, senast jag såg var det väl att många ryckte på axlarna och tuffade på som vanligt. Vet inte hur lokala restriktionerna kommuniceras ut till befolkningen? Kan tänka mig hyfsat många studenter inte hänger på lokaltidningarna etc
Citera
2020-11-05, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Blir intressant att se om folk följer råden, senast jag såg var det väl att många ryckte på axlarna och tuffade på som vanligt. Vet inte hur lokala restriktionerna kommuniceras ut till befolkningen? Kan tänka mig hyfsat många studenter inte hänger på lokaltidningarna etc

Frun har haft utvecklingssamtal innan och under allhelgonahelgen. Runt hälften av föräldrarna hade ingen som helst förståelse för att det skulle hållas via videolänk. Flera av dem hade inte ens koll på restriktionerna. Och detta i ett "vitt" område...
Citera
2020-11-05, 15:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Frun har haft utvecklingssamtal innan och under allhelgonahelgen. Runt hälften av föräldrarna hade ingen som helst förståelse för att det skulle hållas via videolänk. Flera av dem hade inte ens koll på restriktionerna. Och detta i ett "vitt" område...

Tror många undrar varför de ska hålla dessa samtal via videolänk när de ändå har barnen i skolan tillsammans med klasskamrater och lärare. Blir något barn eller lärare smittat i skolan kommer ju alla i samma klass också att bli smittade och då drar de hem smittan till föräldrarna ändå.

Har också lite svårt att förstå det här med distanseringen i samma grupp ska ske ibland och ibland inte. Borde ju vara antingen eller. Det är ju ungefär som om jag skulle äta middag med familjen, men inte lunch för då kan vi smitta varandra. Logiken känns inte alldeles glasklar. Borde ju vara antingen eller. Eller de arbetsgivare som sagt att personalen i kontorslandskapet kan jobba hemma varannan dag. Träffas de ändå varannan dag, kan de ju lika gärna träffas varje dag. Jag tycker FHM rekommendationer inte borde vara några rekommendationer, utan de borde vara regler. Rekommendationer låter bara som något man kan följa om man vill, eller bara följa lite grann. Regler känns mer klart vad som gäller. Många tycker det är flummigt och otydligt.
Citera
2020-11-05, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Intressant och skrämmande. Men påvisar tydligt att regionala restriktioner inte tas på allvar av befolkningen, vilket i princip gör dem rätt meningslösa. Ser svts chatt om presskonferens kring regionala råden och verkar inte finnas någon självkritik där i hur de har kommunicerat ut dem och kontrollera dess efterlevnad eller någon reflektion kring varför de inte verkar följas.
Citera
2020-11-05, 15:45
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018

Allvarligt läge nu i Uppsala tydligen och kollektivtrafiken togs upp också som en framträdande del i smittspridningen. Samma tal som i början av april där och 50 upp till det värsta läget i våras, på bara 2 veckor. Usch obehagligt.

Utmattad personal, snabbare smittspridning och speciellt affärer och kollektivtrafik sägs vara obligatorisk för att få ner smittspridningen eftersom de andra råden inte spelar någon roll om dessa fortsätter enligt smittskyddsläkaren.

Och det här är en region med utmärkta smittläkare / spårare till skillnad från region Stockholm som fullständigt havererat. Det är en tsunami nu och jag befarar det värsta.

Citera
2020-11-05, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror många undrar varför de ska hålla dessa samtal via videolänk när de ändå har barnen i skolan tillsammans med klasskamrater och lärare. Blir något barn eller lärare smittat i skolan kommer ju alla i samma klass också att bli smittade och då drar de hem smittan till föräldrarna ändå.

Har också lite svårt att förstå det här med distanseringen i samma grupp ska ske ibland och ibland inte. Borde ju vara antingen eller. Det är ju ungefär som om jag skulle äta middag med familjen, men inte lunch för då kan vi smitta varandra. Logiken känns inte alldeles glasklar. Borde ju vara antingen eller. Eller de arbetsgivare som sagt att personalen i kontorslandskapet kan jobba hemma varannan dag. Träffas de ändå varannan dag, kan de ju lika gärna träffas varje dag. Jag tycker FHM rekommendationer inte borde vara några rekommendationer, utan de borde vara regler. Rekommendationer låter bara som något man kan följa om man vill, eller bara följa lite grann. Regler känns mer klart vad som gäller. Många tycker det är flummigt och otydligt.

Vi har alldeles för lite regler kring detta, beror väl dels på att Sverige har en mystisk strategi för att hantera pandemin men också för att vi väl saknar resurser för att kunna kontrollera efterföljd av regler. Men man borde åtminstone prova, eftersom råd och inte regler inte efterföljs eller efterföljs efter behag så blir det rätt tandlöst.
Citera
2020-11-05, 15:47
Medlem
IMBILDENs avatar
[quote=pontec|73498576]Det är lite högt vill jag säga. Under 10% känns ganska bra, men 15,9% betyder att man testar förlite.[/QUOTE

Intressant är ju att man senaste två månaderna har testat ungefär lika mycket hela tiden. Samma antal test. Förändringen som skett är att andelen positiva test har ökat med 15 gånger på två månader. Man kan ju utan omsvep säga att smittspridningen har ökat markant. Speciellt senaste tre veckorna. Allt fler sjukhus går nu också upp i stabsläge. Ännu så länge har jag inte hört något om katastrofläge, men misstänker att det nog är nära nu. ]
Citera
2020-11-05, 15:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
15,9% positiva av de testade 4/11.

https://www.covid19dataportal.se/data_types/health_data/npc-statistics/
Även i Uppsala:
- I somras var det 1 procent som var positiva av de som testade sig. Nu ligger den siffran på cirka 15 procent, säger Johan Nöjd, smittskyddsläkare vid Region Uppsala.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-uppsala-lan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in