Citat:
Ursprungligen postat av
allan78
Undrar hur mycket USA kommer fortsätta slitas sönder internt efter detta val. Känns inte som att det har någon betydelse om D eller R vinner. Och det är precis det som är saken, att ha ett system för 300+ miljoner invånare där vinnaren tar allt. Det kan ju bara leda till en sits där det bara finns 2 partier och halva befolkningen får ett styre man inte röstade för.
Så sant så. Jag har tänkt samma sak. Oavsett vem som tar hem valet, så är USA förlorare. Landet är otroligt splittrat, och oavsett vem som vinner kommer ca halva befolkningen inte se honom som deras ledare.
Jag vill så klart att Trump ska vinna, men demokratin är det viktigaste. Det faktum att ca halva befolkningen inte vill ha honom som ledare är givetvis ett stort problem. Ett land där folket drar åt två olika håll är ett land som kommer att gå under. Förr var D och R överens inom många viktiga frågor, som tex patriotism. Att älska USA var en självklarhet. Men idag har D gått långt åt vänster, och många av dem vill att USA ska bli mer som Sverige, som var Obamas favoritland.
Vinner Trump kommer vi att se massiva upplopp på gatorna i alla demokratiska städer. Vinner Biden vet jag inte riktigt vad konservativa kommer att göra, men jag vet att de flesta inte kommer att se honom som sin ledare, och när Harris byts in som illegitim ledare, kan det bli riktigt våldsamt.