Citat:
Ursprungligen postat av
Månsan
Biden har stora möjligheter att vinna Pennsylvania. Jag gick själv in med ett spel på Trump som vinnare i Pennsylvania för en timme sen. 55 mot 43 % såg ju solklart ut. Sen gjorde jag lite mer detaljerade efterforskningar och insåg att mitt spel var riskabelt.
I de stora valkretsarna i och runt Philadelphia är bara drygt hälften av rösterna räknade. Resultatet hittills i dessa är att Biden leder skyhögt. Typ 350 tusen mot 100 tusen i nån valkrets, liknande i andra. Med samma siffror för de oräknade går Biden med marginal förbi. Det hjälper inte att Trump leder 50 mindre valkretsar. Där är 98% räknade och att Trump har 7000 mot 1000 saknar betydelse i jämförelse med Philadelphias enorma antal oräknade, förmodade Biden-röster.
Alltså det är väl möjligt att Biden vinner Pennsylvania så sett, men vad ni måste förstå är att de räknade rösterna ger en bra statistisk fingervisning av de inkommande rösterna. Visst, det kan tippa över till Biden's fördel i Pennsylvania, men det är osannolikt. Mer sannolikt är att Biden klarar sig i Michigan så sett, men även Michigan blir en tuff match för Biden eftersom 90% där är räknat. Det är ju liksom inte så att alla inkommande poströster kommer att gå till Biden.
Hur som helst tror jag Trump vinner det här valet.