2020-10-08, 16:52
Medlem
Det måste vara en grundlig undersökning, tror att de bryter ner varje beståndsdel av de bevis de har.

Jag tror att vi kommer att bli förvånade av allt det vi kommer att läsa.
polisen misstänker säkert fler personer men kanske inte kan binda dem eller den till brottet.
Det kan också ta tid att utreda. Jag tror att man får räkna med ca 1 år av utredning. I wilma fallet hade de ingen kropp men bara ett huvud och det har tagit nästan 1 år. Här har vi 2 kroppar och 2 misstänkta så 1 år låter nästan för lite att göra en förundersökning på.
Citera
2020-10-31, 23:00
Medlem
Tror ni det blir något åtal nästa vecka?
Citera
2020-11-01, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Tror ni det blir något åtal nästa vecka?

Ja, man hoppas ju. Som andra sagt så har polisen gått extra noga tillväga den här gången. Hoppas man.

Avskyvärt mord x 2.
Citera
2020-11-01, 00:59
Medlem
Webcomics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NONVIOLONCE
Det måste vara en grundlig undersökning, tror att de bryter ner varje beståndsdel av de bevis de har.

Jag tror att vi kommer att bli förvånade av allt det vi kommer att läsa.
polisen misstänker säkert fler personer men kanske inte kan binda dem eller den till brottet.
Det kan också ta tid att utreda. Jag tror att man får räkna med ca 1 år av utredning. I wilma fallet hade de ingen kropp men bara ett huvud och det har tagit nästan 1 år. Här har vi 2 kroppar och 2 misstänkta så 1 år låter nästan för lite att göra en förundersökning på.

Polisen har säkert fått ihop bevis som åklagaren kan bruka men problemet är att det är två misstänkta rånmördare. Här måste det till stark bevisning för att bägge två varit involverade i dödandet, inte bara i själva rånaspekten.

Som ni säkert läst blev två ukrainska män friade för mord på en 70-årig man och tillgrepp av fortskaffningsmedel av mannens bil i Markaryd... domen har inte kommit än men beslutet om att de ska frisläppas från häktet är meddelat.

Så det kan vara svårt att bevisa vad varje person har gjort när det är två inblandade GMs.
Citera
2020-11-01, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Webcomic
Polisen har säkert fått ihop bevis som åklagaren kan bruka men problemet är att det är två misstänkta rånmördare. Här måste det till stark bevisning för att bägge två varit involverade i dödandet, inte bara i själva rånaspekten.

Som ni säkert läst blev två ukrainska män friade för mord på en 70-årig man och tillgrepp av fortskaffningsmedel av mannens bil i Markaryd... domen har inte kommit än men beslutet om att de ska frisläppas från häktet är meddelat.

Så det kan vara svårt att bevisa vad varje person har gjort när det är två inblandade GMs.

Jo, förvisso. Men hoppas kan man ju alltid. Att åklagaren hittar nåt där de försagt sig. I min värld ska båda få sitta livet ut. Men å andra sidan vet jag hur det funkar.
Citera
2020-11-04, 09:08
Medlem
Väcks åtal, eller ser vi en ytterligare förlängning? Snart får vi veta!
Citera
2020-11-04, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikNorrort
Väcks åtal, eller ser vi en ytterligare förlängning? Snart får vi veta!

Lika spännande som valet!
Citera
2020-11-04, 09:42
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från Åklagarmyndigheten (Två åtalade för dubbelmord i Vallentuna):
Citat:
Åklagaren har i dag onsdag 4 november åtalat två män för mord och grovt rån i Vallentuna, norr om Stockholm. De misstänks ha rånat och mördat en 52-årig kvinna och en 61-årig man i parets bostad den 11 januari i år. Männen är frihetsberövade sedan den 4 februari. Åklagaren är tillgänglig för media i dag.

Parets bostad ligger ensligt i Vallentuna kommun, dit männen åkte i för att råna paret. Det slutade med att både mannen och kvinnan mördades.

– De åtalade hade kännedom om att mannen i paret ca ett halvår tidigare sålt en gård och blivit förmögen. Vi kom de åtalade männen på spåren genom att de gjort överföringar från målsägandenas konton till en av de åtalade männens konto samt även loggat in på den nu mördade mannens bankkonto från en av männens bostad efter gärningarna. Dessutom gjordes iakttagelser av en Jeep Cherokee i anslutning till parets bostad som hjälpte oss att få tag på männen, säger kammaråklagare Jenny Karlsson, som är förundersökningsledare.

Ett omfattande arbete har gjorts med den tekniska bevisningen. Polisen har kartlagt de misstänkta både före och efter gärningarna, tömt deras telefoner, gått igenom övervakningsfilmer och läst chattar.

– Bred informationsinhämtning och stor noggrannhet har bidragit till att åklagaren har kunnat väcka åtal i ärendet. Till exempel har polisens kriminaltekniker varit på plats i det aktuella huset under en hel vecka för att genomföra brottsplatsundersökningen, säger Christer Axling, polisens utredningsledare i ärendet.

– Vi har följt varje spår och polisens tekniker har gjort ett enormt arbete med att säkra spår i huset. Vi har också haft en nära dialog med Nationellt forensiskt centrum, NFC, om hur vi ska prioritera för att komma vidare på bästa sätt i utredningen. De har gjort ett gediget arbete, säger kammaråklagare Jenny Karlsson.

Båda de åtalade männen vidgår att de varit på plats den aktuella dagen i syfte att råna personerna.

Rättegången beräknas ta 10–12 dagar. Det är tingsrätten som sätter ut tid för huvudförhandlingen.
Attunda tingsrätt, mål: B 1652-20
Citera
2020-11-04, 09:51
Medlem
Såja! Kan man begära ut fup redan nu eller måste rättegång starta först?
Citera
2020-11-04, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RufusX
Såja! Kan man begära ut fup redan nu eller måste rättegång starta först?

Jag har efterfrågat både FUP och stämningsansökan. Båda släpps idag. Lite beroende på om det behöver sekretessmarkeras innan.

Om de nu inte jäklas och bara skickar papperskopia
Citera
2020-11-04, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från Åklagarmyndigheten (Två åtalade för dubbelmord i Vallentuna):

Attunda tingsrätt, mål: B 1652-20

En snabb kommentar om texten.

HUUUUUR kan man begå ett sådant brott och föra över pengar till sitt egna konto?
Citera
2020-11-04, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Jag har efterfrågat både FUP och stämningsansökan. Båda släpps idag. Lite beroende på om det behöver sekretessmarkeras innan.

Om de nu inte jäklas och bara skickar papperskopia

Magiskt!! Är riktigt spänd på att läsa denna.. Känns inte som att dom skickar papperskopia, måste ju vara en enorm fup så kan inte tänka mig att dom skulle skicka det på papper gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in