Var redo med miniräknare. När det börjar drar ihop sig kan ni utifrån antalet röstet, antal räknade röster samt ställning beräkna hur stor andel en kandidat i underläge behöver vinna av de rösterna som ännu ska räknas. Det är t.ex. orimligt att Biden eller Trump vinner 70% av kvarvarande röster när en stor andel redan räknats.
Jag tror att Trump vinner detta. Hans valspurt är starkare. Dessutom spelar popular vote inte så stor roll och det är det de flesta opinionsmätningar speglar. Även opinionsmätningarna visar lite mer Biden än vad utfallet lär bli eftersom att många konservativa undviker att svara på frågor om politisk ställning.
Min bror har sedan en tid dejtat en "hardcore liberal" och tror jag aldrig pratat med någon irl som hatar Trump mer än henne. Hon verkar dock ambivalent. Nej, aldrig att hon skulle rösta på Trump naturligtvis men ambivalent eftersom hon minst skrivet knappast är speciellt imponerad över Biden heller.
Tvärtom. Hon ser det som ett hån att hennes parti inte kunde leverera något bättre. "Are they serious? Biden?!". Givetvis garanterar en röstskolk (eller registrera sig men rösta på en Marvelkaraktär/nonsens eller hur nu en amerikansk valsedel fungerar) en Trumpvinst men tror demokrater likt henne själv kanske skiter i vilket utan snarare använder sin röst som ett stort, fett finger mot sina egna. "You better be serious next time!!".
Vad vet jag. Den enda amerikan jag öht talat med angående valet. Tar ändå upp det i tråden eftersom demokraternas egna förakt mot gubbtjyven man grävde fram kanske inte alltid räknats in i folks - inte minst i mediala experters - ekvation.