2020-11-03, 21:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, du mer eller mindre erkänner direkt. I månader har du sagt att vaccin blir räddningen, och att du är optimistisk att det kommer någorlunda snart etc., och nu skriver du detta. Vad är du ute efter egentligen?
Och, för att svara på din fråga till mig. Självklart finns det risker med vaccin, men den här covid-situationen är så exceptionell att vaccination, i vart fall om det finns innan väldigt stor immunitet, är att föredra alla dagar i veckan. Skulle ett covid-vaccin, som skyddar mot sjukdomen i säg 70% av fallen, få samma biverkningar som vaccinet mot svininfluensan, så är det fortfarande värt att ta vaccinent. Även ett par snäpp värre biverkningar är värt att acceptera. Därmed inte sagt att jag är odelat positiv till massvaccineringen mot svininfluensan, då den pandemin, som det faktikst också var, ändå var oerhört mycket mer lindrig än covid.

Det stämmer. Jag är väldigt hoppfull vad gäller vaccin. Jag kommer med största sannolikhet att vaccinera mig. Jag tror vaccin är räddningen. Säger bara att jag känner viss osäkerhet, eller kanske tom skepsis mot den teknik vissa av de här vaccinen använder. Framförallt det faktum att det bara fungerar en gång. Man får bara en chans. Det känns lite läskigt kan jag tycka. Såg du på Vetenskapens Värld igår? Möjligen blir de vaccin som lanseras något senare betydligt säkrare, framförallt kommer de bygga på traditionell teknik. Känns tryggare på något vis.
Citera
2020-11-03, 21:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Frankrike har det tufft nu tyvärr. 854 nya dödsfall.
Sverige borde agera kraftigare nu.

Närmar sig siffrorna i våras. Frågan är om det kommer bli som i våras här i Sverige också snart?
Citera
2020-11-03, 21:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
OK, du mer eller mindre erkänner direkt. I månader har du sagt att vaccin blir räddningen, och att du är optimistisk att det kommer någorlunda snart etc., och nu skriver du detta. Vad är du ute efter egentligen?
Och, för att svara på din fråga till mig. Självklart finns det risker med vaccin, men den här covid-situationen är så exceptionell att vaccination, i vart fall om det finns innan väldigt stor immunitet, är att föredra alla dagar i veckan. Skulle ett covid-vaccin, som skyddar mot sjukdomen i säg 70% av fallen, få samma biverkningar som vaccinet mot svininfluensan, så är det fortfarande värt att ta vaccinent. Även ett par snäpp värre biverkningar är värt att acceptera. Därmed inte sagt att jag är odelat positiv till massvaccineringen mot svininfluensan, då den pandemin, som det faktikst också var, ändå var oerhört mycket mer lindrig än covid.

Stanford har ju kommit fram till att det var H1N1 som triggade narkolepsi o inte vaccinet. Olyckligt att så många är rädda för vaccin pga detta fel.

"The team also found a threefold increase in disease onset following the 2009-10 H1N1 winter flu pandemic compared with other years.

Only a small amount — 5.6 percent — of the patients interviewed recalled receiving an H1N1 vaccine. The onset, the researchers concluded, is unlikely to be explained by vaccinations"
Citera
2020-11-03, 21:35
Medlem
Statistik region Stockholm.
Det är unga kvinnor mellan 20-30 som smittas mest men ändå är det oftast män sim dör av den.
Varför då ? Vad har männen gjort :-(

https://vardgivarguiden.se/globalassets/kunskapsstod/smittskydd/statistik/covid-19/covid-19-fall-2020.pdf
Citera
2020-11-03, 21:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Ja Björn Olsen pratade en hel del om klustersmitta. Någon andra våg var absolut inte aktuell. Fhm hade ett antal scenarier inför hösten vill jag minnas.

Tycker du att läget verkar vara bättre i Europa i övrigt .

Läget är mycket bättre i jämförbara grannländer som Norge, Danmark o Finland. Tengeles spådom att de skulle få en värre höst än oss o komma ifatt med dödstalen har ju hitintills inte fallit in.
Citera
2020-11-03, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag tror att regionerna var väldigt villrådiga i våras då allt var nytt. Därför lyssnade de på FHM som de trodde hade svaren.
Nu har de massor av kunskap och info. Därför drar de egna slutsatser och inför egna restriktioner.
Det är ju inte bara Västerbotten som kör sitt eget race.
Förmodligen är snacket om att man diskuterar med FHM angående nya åtgärder bara ett spel för galleriet.
Jag tror det handlar om att man inte vill att FHM skall tappa allt förtroende från allmänheten, man har helt enkelt en tyst överenskommelse om detta. Dvs FHM informeras av regionen i förväg så det slipper stå som mongoloider i tv.

Ja de var villrådiga. Jag undrar varför vi har regionalt smittskydd då de är så här tafatta. Löneavdrag tycker jag borde vara följden. Antar att smittskyddet har extra betalt och de har inte gjort sitt jobb. Intressant reportage från SR.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1596610
Citera
2020-11-03, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag är på apoteket i ett shoppingcenter nu, förvånansvärt mycket folk här fortfarande. Jag trodde jag skulle kunna vara ensam på shoppingcentret vid denna tiden, men jag var åtminstone ensam på apoteket.
Ja, var på Ica Maxi Barkarby ikväll.
Proppfullt med folk, likväl Apotekhjärtat mittemot. Kunde knappt hitta parkering.
De enda som hade mask var jag och ett par pensionärer !
Citera
2020-11-03, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Läget är mycket bättre i jämförbara grannländer som Norge, Danmark o Finland. Tengeles spådom att de skulle få en värre höst än oss o komma ifatt med dödstalen har ju hitintills inte fallit in.
De borde nog kolla upp om han verkligen inte drabbats av covid 19, man kan ju få ordentliga förvirrings symptom.
Citera
2020-11-03, 21:46
Medlem
Citat:

Norge, Danmark o Finland är bara ca 4% av Europa befolkningsmässigt. Är inte alla europeiska länder jämförbara ?
Citera
2020-11-03, 21:46
Bannlyst
Omvärlden gapar, valar tittar upp ovanför ytan, pilbågar skjuter snett i amazonas folk sätter allt från souvilaki till taco´s till borstj till hajfenssoppa i halsen när de hör

Sveriges senaste kraftiga åtgärd :

Rekommendation av antal sittande vid bord på Cafe/Restauranger till 8 st.

8 st.

Aldrig ens sett 8 st vid ett cafebord, eller EN gång hittils när en reklambyrå åt frukost tillsammans på södercafe.

8 st.

Lunchrestauranger på arbetsplatser med extrema långbord (vilka lol) kan 8 regeln implementeras. Än viktigare borde väl vara att inte BLANDA olika personer vid det bordet som samlar 8 st. Inget som nämns av FHM vilka verkar imploderat mentalt.

FHM´s nya skärpta rekommendationer berör specifikt långbord.

Ponera att restaurangägaren har 30 cm mellan borden?

FHM nämner inte avståndet mellan borden.

Ej heller hur många som får samlas på Cafe/restaurang.

Vilket gör att standard rekommendationerna :

"Armlängds avstånd"

"1-2 meters avstånd"

Flyter omkring och resulterar i något halvdant avstånd allt mellan 30 cm till en armlängd till en meter.

Begränsar ens dessa avstånd smittspridningen, folk sitter tillsammans under lång tid (lunch ~30-40 minuter) och talar högt med varandra rakt över borden.
Senast redigerad av snuttis 2020-11-03 kl. 22:18.
Citera
2020-11-03, 21:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Detta påstående, utan ens någon antydan till källa, kommer alltså från en användare som vill stänga ner allt innan det finns ett vaccin mot covid.
Vågar slå vad om att du, den dagen det finns ett covid-vaccin, kommer försöka få tråden att inte ta det.

Fast frågan är berättigad. Jag tror att det är vettigt att se till att man har några dagar efteråt, då man kan isolera sig HELT från alla smittrisker, om man ska ta flunsavaccinet.
Citera
2020-11-03, 21:48
Medlem
Citat:

Ja, vi är och har varit pestsmittade hela tiden. Tittar man på ECDCs karta från 3 nov så ser man det tydligt. Tyskland som är omringad av pesten har också klarat sig bättre. Något gör de bra. Vi har hela tiden omfamnats av våra nordiska grannar som bekämpat viruset så det är inte FHM som ska äran utan våra grannländer.

https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in