Citat:
Ursprungligen postat av
Blalotus
Tror du inte att folk kan utnyttja den stökigheten för egen vinning då? Typ ungern, Ryssland, Kina, Frankrike?
Jag tror som du att det blir rejält osäkert i USA framförallt men jag skulle inte bli förvånad ifall det spred som som ringar på vattnet...
Jo, att andra nationer skulle kunna dra nytta av ett (av interna stridigheter) försvagat USA är fullt möjligt och antagligen högst sannolikt men vad jag syftade på var att jag inte direkt tror att någon annan nation skulle ge sig på direkta "aggressioner" mot USA beroende på vem som väljs till president.
När det gäller frågan om ett försvagat USA så tycks många för övrigt vara ganska naiva och/eller historielösa. Det är knappast så att USA saknar fel, brister och avigsidor, men om USA försvagas får man räkna med att någon annan istället fyller tomrummet som USA lämnar efter sig, och vilka länder har den kapaciteten?
Jag kan personligen ha en rad synpunkter på USA och hur dess ledning betett sig internationellt många gånger, men vill man verkligen "peta dem från den tronen" till förmån för exempelvis Kina?