2020-11-03, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Är inte i närheten av samma kvalitet.
Men visst kan man göra en hel del hemma.

Jag brukar också träna på gym men du får försöka vara lite kreativ hemma. Lyft en TV, lyft garderoben el. hallskåpet. Sen kand du sätta på lite musik.
Senast redigerad av pilate 2020-11-03 kl. 14:51. Anledning: Ta bort en dåligt ord
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Nej. Om du läser mitt inlägg igen så skriver jag att munskydd används i de miljöer där såna krävs på sjukhus. Men då är miljön steril där munskydd används. Ej sterila miljöer som vanliga sjukhussalar (där Covid-patienter inte vårdas såklart) används inte munskydd. Men vissa hävdar ju att all personal på sjukhus alltid använder munskydd överallt på sjukhus men så är det inte.
Vem har pratat om vanliga sjukhus avdelningar och vad har det med saken att göra ?
Jag tror att du saknar definitivt ett bra argument därför blandar du ihop äpple och päron.
Den här tråden handlar om Covid-19.
Varför svarar du inte på frågan istället?
Om skyddsmask skyddar sjukhus personalen från smittan när de har närkontakt med patienter) mindre än 2 meter) varför kan inte munskydd skydda mig när jag står på bussen eller tåget eller Ica och har närkontakt med en misstänkt Covid sjuk som står antigen bakom mig eller framför.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Mycket möjligt men jag är åtminstone ärlig.
Ja och dessutom är du ignorant. Den inställningen som du har är orsaken till att individens frihet inskränks.
Citera
2020-11-03, 14:51
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
En graf över ökningen från rapporteringsdag till samma rapporteringsdag veckan efter.
Med start den 31/8. De två första veckorna är Tisdag och måndag sammanräknade då det rapporteras bägge dessa dagar.

https://imgur.com/a/IlFfb0c

Data från
https://covidstatistik.se/fall#rapportdatum
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det finns ett stort forskningsunderlag som styrker att munskydd har en positiv effekt men ingen seriös person påstår att munskydden stoppar smittan.
Det stora problemet med munskydd är att folk skiter i social distansering. "-Äh, jag har munskydd så jag kan köa 35 cm bakom den före". Det ser man tydligt i bla Polen där man haft munskyddstvång i mer än 3 veckor så snart man lämnar egen tomt/bil. Folk fortsätter att köa som vore det 2019.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
De flesta medier (nästan alla) som återgett detta har det i fet stil genom att ha det som rubrik.

Det gäller att vara övertydlig i ett sådant här läge. Men det kanske räcker eftersom många bara läser rubriken.
Citera
2020-11-03, 14:52
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Japanerna gör tester på "självklara" saker ;-)

Intressant dock hur olika masker minskar risken lite olika mycket.

https://www.reuters.com/article/uk-health-coronavirus-japan-masks/japan-researchers-show-masks-do-block-coronavirus-but-not-perfectly-idUKKBN2770DF

Det där var minsann en matnyttig länk (ja, jag bumpar den en smula). Tur att vi har japaner som tänker åt oss. Rimligtvis borde detta döda munskyddsfrågan en gång för alla.
Citera
2020-11-03, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
FRÅGA:

Hur ser läget ut när det gäller vaccin? Jag vill minnas att minst två vaccin kommer att bli tillgängliga för vårdpersonal och riskgrupper runt årsskiftet men stämmer det? Det enda som kan sätta punkt för denna pandemi är ju ett vaccin.

Inga vaccin kommer sätta punkt för detta.
Sorry
Citera
2020-11-03, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Nej. Om du läser mitt inlägg igen så skriver jag att munskydd används i de miljöer där såna krävs på sjukhus. Men då är miljön steril där munskydd används. Ej sterila miljöer som vanliga sjukhussalar (där Covid-patienter inte vårdas såklart) används inte munskydd. Men vissa hävdar ju att all personal på sjukhus alltid använder munskydd överallt på sjukhus men så är det inte.

Nej tyvärr gör de inte det i Sverige. Men i hela resten av världen bär både vårdpersonal och patienter munskydd nuförtiden, helt enligt rekommendationerna från WHO, CDC, ECDC osv.

Men i Sverige går vi runt och sprejar virusaerosoler rakt ut över våra patienter och kliar oss sedan i huvudet och undrar hur det kan bli utbrott på sjukhusen.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Nu fick Tegnell på flabben av den tyska reportern så han bollade över frågan till Socialstyrelsen.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, för då kan man smittspåra. När var och varannan är smittad, så finns det inga resurser som räcker till för att spåra allas kontakter. Efter en lockdown börjar man från början med en låg smittspridning, och då finns resurserna.

En sådan omstart fick man gratis, i form av sommaren. Utnyttjade Folkhälsomyndigheten den möjlighet som sommaren gav? Eller sumpade dom ytterligare en möjlighet?

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För övrigt fattar jag inte, varför våra myndigheter inte har utbildat smittspårare. Det finns ju massor av arbetslösa och permitterade som skulle kunna arbeta med detta.

Har ingen förberett sig på möjligheten att smittan skulle komma tillbaka? Var dom så övertygade om att svenskarna skulle ha byggt upp immunitet under våren, att dom helt struntade i att förbereda sig inför hösten?

Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
FHM sänder ut åt helsike fel signaler om läget..
Inställda pressträffar..färre uppdateringar..allt är från låga nivåer..öppnar äkdreboende..ökar publik till 300...inga avrådan för resor..
Dom har skulden till att det blivit så här.
Folk tror att det värsta är över.

Ja. Skulden ligger på Folkhälsomyndigheten. Ändå hör jag den äldre generationen försvara Folkhälsomyndigheten, samtidigt som dom muttrar om festande ungdomar.
Citera
2020-11-03, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Ungefär som att säga: "vad har du för tillförlitlig källa till att du blir blöt när det regnar. Inga studier har gjorts på det."

Det görs nämligen inga studier på självklara saker.

Dessutom använder sjukhuspersonal mask. Detta gör de för att det är roligt?

Helt ofattbart vad hjärntvättade folk är av FHM's propaganda.

Kan du inte förstå att FHM säger så om masker för att de inte vill tappa masken (excuse the pun).
Sjukvårdspersonal använder masker som är designade för att filtrera bort partiklar incl virus. Och de fungerar alldeles utmärkt om man använder dem rätt. Vanligt folk använder munskydd av tunt papper (designade för att tandläkaren inte ska droppa saliv på patienten) eller tunt tyg (designade som en accessoar).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in