2020-11-03, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En ökning med 10 000 smittfall bara över helgen. I Sverige, alltså...

När folk anordnar halloweenfester kramas och har sig blir inte förvånad
Citera
2020-11-03, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 31
Nya fall: 10179

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste måndag + tisdagssiffror nya avlidna: 16, 4, 5, 23*, 10.
Fem senaste måndag + tisdagssiffror nya fall: 5199, 3185, 2204, 1869, 1545.

* Mestadels korrigeringar med ändrade datum.

Aj då, trodde i min enfald på en avmattning.
Marschen mot 2000 inlagda på sjukhus har börjat.

Citat:
Påtalade detta när FHM bestämde sig för att bara rapportera nya siffror 4 dagar, att det blir svårare att följa utvecklingen. Kanske blir det en väckarklocka för många nu, med tanke på att avlidna inte längre kan sägas ligga på låga nivåer.

Vet inte om det gör så stor skillnad. Siffrorna som släpptes på Lördag-Måndag kändes ganska ofullständiga. Men visst, om man såg till att förbättra statistikföringen på helgerna, istället för helt ta bort helguppdateringarna så hade ju det varit något.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-11-03 kl. 14:10.
Citera
2020-11-03, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det var många människor som låg hemma och var rejält sjuka i våras men de fick ändå inte testa sig. Några var till och med så sjuka att de dog hemma, t ex den 39-åriga sjuksköterskan som avled i sitt hem i början av pandemin.

Det finns ingen test för långtidscovid, massvis av människor som låg hemma sjuka mellan mars-maj ( juni till och med i vissa regioner) fick aldrig ens testa sig för pågående covid-19. Symptomen på långtiseffekter är väldigt varierande men oftast är det kraftig huvudvärk och utmattning i en grupp och hjärn- och hjärtpåverkan i den andra. Hur ska du testa om någon har huvudvärk? Stickningar i huden? Många upplever kognitiva problem vilket ju inte heller är enkelt att testa.

Det finns dessutom endast två kliniker i Sverige som försöker hjälpa dessa människor.

Det är ju en pandemi, väldigt många som kommer gå igenom sjukdommen. Men, den information som finns, verkar ju tyda på att majoriteten som överlever, tillfrisknar och inte får några men. Skall vi i detta läget fokusera på "långtidscovid", är det viktigast ? Jag kan hålla med dig om att det är naivt att ta 2% av konstaterade fall pga. test situationen i våras, men jag tror faktiskt att andelen i ikke konstaterade fall, som får kvarstående men. är mycket färre än dom som genomgått en infektion där dom testats och kanske tillochmed behandlats i sjukvården.
Citera
2020-11-03, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Någon som orkar räkna ut vilket R-tal vi har nu?
1,4-1,5 beroende på hur man ser på inkubationstiden den senaste veckan.
Citera
2020-11-03, 14:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Stefan säger "flera kommer dö".

Det är sant men det är så också jävla passivt och uppgivet... Hans jobb är ju att se till att folk inte ska dö. Han har haft ett halvår på sig att undvika situationen som nu uppkommit. Han är så svag!

Ja. Strategin är att passivt vänta tills det är för sent.

Sveriges Television rapporterar från regeringens presskonferens:
- En bärande del av den svenska strategin är att vi tar rätt åtgärder vid rätt tidpunkt och vid rätt plats.
Med andra ord, för sent och för klent.
Citera
2020-11-03, 14:09
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Alla vet att det är för tidigt att utropa vinnare efter första halvlek.

Haha du tror alltså Finland kommer ikapp Sverige, inte en chans.
Citera
2020-11-03, 14:09
Medlem
Jönköping har en 3-dubbling av nya fall på en vecka.
Citera
2020-11-03, 14:10
Medlem
Vilken ålder är det på dessa 31 avlidna? Framgår det någonstans?
Citera
Medlem
Citat:
Påtalade detta när FHM bestämde sig för att bara rapportera nya siffror 4 dagar, att det blir svårare att följa utvecklingen. Kanske blir det en väckarklocka för många nu, med tanke på att avlidna inte längre kan sägas ligga på låga nivåer.

Hur menar du?

Det är ju fortfarande lätt att se om man kollar på t ex covidstatistik.se när dödsfall och smittfall placeras på rätt dag.

Var ju inte bättre innan heller när det rapporterades på helger också. Då var det extremt låga siffror för att sedan rassla till i början av veckan.
Citera
Medlem
Jönköping har runt 2,2 i R-värde. Västerbotten har runt 2,7...
Citera
2020-11-03, 14:11
Medlem
Wajis avatar
Länge sedan jag var inne i den här tråden. Men 31 döda och nu tror jag det stiger och vi går emot en höst där Sverige kommer återigen toppa dödsantalet tror jag.
Jag blir mest förbannad att man inte har någon koll på vad man gör.
Citera
2020-11-03, 14:12
Medlem
Men va fan, hur kan vi gå från nära noll till katastrofläge från ena dagen till nästa? Hur räknar dom? Vad händer lol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in