Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Det är kraftiga rörelser på bettingmarknaden. Jag "vet inte" vad som är grunden för detta men Bidens favoritskap sänktes drastiskt från 65% till 61,2%. Trumps "chans" har gått upp från 35% till 37,8%. Biden är alltså favorit att vinna valet.
I sammanställningen saknas Betfair, det kan vara en förklaring men även dom sänkte igår från 69% favoritskap för Biden till 66%.
Bettingen lever sitt eget liv. Vi får inte hänga upp oss på det.
Det har varit svårt att följa tendenserna och strömningarna för övrigt, jag är lite besviken att det inte finns bättre sammanställningar. FiveThirtyEight sorterar för mycket, det går inte helt bra att bedöma vilka institut som är seriösa.
Det drar ihop sig till ett jämnare val än vad många tror. Trump har gått långsamt framåt en hel vecka nu, frågan är hur långt han når.
Bettingsidorna är totalt ointressanta, även om de givetvis
kan visa på trender, men det vet vi först med facit i hand. Odds styrs främst i syfte att maximera vinsterna för bettingbolagen samt minimera deras risker.
Oavsett vem som vinner valet, och av vilka skäl de må vara, så vill bolagen gå med vinst. Därför är oddsen en indikator över vad folket (eller snarare spelarna)
tror samt hur "fega" eller "våghalsiga" de är. Dessutom är ett amerikanskt val långt och man har kunna spela på detta länge. Spelbolagen har alltså en historik att förhålla sig till i sin strävan att minimera risk och maximera vinst.
Jag spelade på Trump förra valet till 5 gånger pengarna. I ett tidigt skede under valvakan rusade oddsen på Trump i höjden. Jag kommer inte ihåg exakt, men det var typ 9 gånger pengarna under en kort tid. Därefter sjönk det som bekant och slutade på strax över 1 innan man stängde spelet. Under denna berg- och dalbana så förändrades givetvis inte kandidaternas chanser rent objektivt. Rösterna var redan lagda och skulle nu bara sammanställas.