Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Prata direkt till mig och du har följdfrågor jag ställt.
Kan fylla på eftersom du fortsätter.
Är mord att anse mildare pressetiskt så de kan leverera live?
För övrigt är jag personligen inte frustrerad.
Jag undrar eftersom ett så extraordinärt rättsfall har en återhållsamhet.
Jag hänvisade till det du skrivit angående Wilma för att visa att jag inte till fullo köper teorin att det endast är pga hans namn blivit offentligt som gör att de inte ens kan skriva om hans relation till KL.
Hans namn i pressen väger tungt men precis som du är inne på så måste det vara något mer.
I Wilmafallet så dog hon ja men där var det ingen långdragen tvist med barn inblandade osv. Sånt kan ju spela in här i vårt fall.
Långsökt är att hennes ”känsliga” yrke spelar in.
En annan teori kan vara att de vet att toppjuristen kan lagen och har några guldtackor kvar att processa med.
Frågan är alltså om det är hennes identitet eller den infekterade tvisten med barn inblandade de tagit hänsyn till i slutändan?
Sen är det ju skillnad på att endast skriva ut att det är hans exfru och att mata på med alla detaljer kring konflikten och hennes privatliv.
Tvivlar på att de hade blivit stämda för förtal om de skrivit ”exfrun” men utelämnat alla smaskiga detaljer i konflikten.
Någonstans skaver det dock att ”alla” är lite byxis när KL är i farten.
Det galna är ju att hon använt sitt yrke som tyngd bakom att manipulera fram hjälp att förfölja och hota/skada HOL. En ”domare” som alltså inte kan välja vägen via polisanmälan och tingsrätten när hon är förföljd, hotad, misshadlad och våldtagen av HOL.
Som sagt något är lite lurt med hennes anonymitet i pressen men som någon var inne på så gör väl redaktionerna en riskbedömning från fall till fall. Är man nyfiken vidare så får man väl ringa någon av redaktionerna och fråga. De gör säkert ingen hemlighet i varför de tagit den ställning som de gjort.
Men i lagen och då angående förtal så finns det en risk för att dömas för förtal om man bryter anonymiteten eller på annat sätt outar en person och dessutom sprider för mycket information från t.ex en fup och det vet tidningarnas jurister.