2020-11-03, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Redan dagen efter skotten i trappuppgången gav HOL media sin tillåtelse att publicera bild och namn på honom. Han var med andra ord oerhört snabb och anledningen till att han gav sin tillåtelse till publikation var självklart för att outa "toppjuristen". Men tillika som han i affekt outade toppjuristen så outade han även sina barn och förhoppningsvis önskar han detta ogjort för fy fan vilket elände det här måste orsakat hans barn då gamarna här inne i sitt sjukliga hat mot KL valt att publicera allt om barnens ärende med soc för att smutskasta "toppjuristen. Tack och lov får man väl säga att media inte resonerar på samma vis pga pressetiken.

Så ni som gråter floder nu för att ni inte får liverapport, det är HOL ni får tacka för det. Att det gått er förbi övergår varje resonabelt förstånd.

Men kära iLivid att han outade sig betyder ju att pressen INTE kan skriva om KL:s relation till honom. Och därmed är det ännu svårare för random svensk att veta vem hon är. Eller?
Sen att man kan räkna ut med röven att det är exfrun är ju solklart ändå. Men där ska vi inte lägga skulden på HOL utan på KL som skulle stoltsera i media med sina teorier och uttala sig om åklagare mfl.

Hmmm, tänker Agda 75 år i Västerås, vem är den här människan som vill ha så mycket uppmärksamhet, kan det vara en exfru månne?

Sen kan man väl resonera lite om vem som gjort barnen mest skada - Flashback, HOL eller KL?

Barnens väl skulle väl KL tänkt på lite tidigare innan hon drog igång all den här skiten för så många år sen nu. Nu är det kört.
Senast redigerad av Avel 2020-11-03 kl. 08:39.
Citera
2020-11-03, 08:45
Medlem
Toppen Bengt-Birger! Tack för att du rapporterar!

Nämen man tackar man tackar! Jag gör ett till försök idag iaf och sen får jag se hur det blir kommande dagar, några fler borde jag väl ha tid till.[/quote]
Citera
2020-11-03, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Men kära iLivid att han outade sig betyder ju att pressen INTE kan skriva om KL:s relation till honom. Och därmed är det ännu svårare för random svensk att veta vem hon är. Eller?
Sen att man kan räkna ut med röven att det är exfrun är ju solklart ändå. Men där ska vi inte lägga skulden på HOL utan på KL som skulle stoltsera i media med sina teorier och uttala sig om åklagare mfl.

Hmmm, tänker Agda 75 år i Västerås, vem är den här människan som vill ha så mycket uppmärksamhet, kan det vara en exfru månne?

Sen kan man väl resonera lite om vem som gjort barnen mest skada - Flashback, HOL eller KL?

Barnens väl skulle väl KL tänkt på lite tidigare innan hon drog igång all den här skiten för så många år sen nu. Nu är det kört.

Det är självklart inte random svensk som gjorde att HOL tog beslutet att media fick publicera namn och bild på honom. Det vet till och med du.

Till din fråga: Flashback och HOL har gjort barnen mest skada sen skotten i trapphuset.

Tror du HOL tog beslutet tillsammans med barnen att gå ut i offentligheten med sitt namn och sin bild? Vägde för och nackdelar? Det tror inte jag utan enligt press är det med sin advokatfirma han bollat beslutet.

Vilket antiklimax detta måste vara för dig nu att HOL bakbundit pressen på alla smaskiga detaljer du önskat att Agda 75 från västerås ocg DU skulle få smaska er i i en liverapportering. Stackars Agda! Stackars dig vilket antiklimax det blev på upploppet.
Citera
2020-11-03, 09:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Right-humanist
En gång i tiden hade jag mycket med media att göra, och mot den bakgrunden är det med stor förundran jag läser de mest märkliga spekulationer och teorier om varför det inte direktrapporteras från rättegången. Hur skulle man kunna göra det utan att utsätta barnen för en enorm så kallad publicitetsskada och utan att identifiera KL innan hon är dömd? (Vilket visst sker i undantagsfall men då krävs mer än så här av både bevis och typ av brott.)

Kruxet här är ju att i och med att målsäganden redan är namngiven från start (vilket garanterat många redaktioner önskar vore ogjort) går det inte att berätta vad som verkligen ligger bakom - en alkoholiserad och väldigt störd exfru, en tidigare gemensam bostad, strid om barnen - utan att hela familjen och dess tragedi blir fullständigt utlämnad långt bortom vad pressetiken tillåter. (Och den som nu vill hävda att det går ju lätt att ta reda på ändå har då inte förstått något av syftet med just pressetik, men det blir för mycket att utveckla här.)

Det är absolut en så ovanlig och spektakulär historia att jag tror att varenda redaktion hade önskat att den kunde berätta mer. Men då de var så snabba med att namnge HOL, för att han är advokat och man trodde att det var kopplat till hans yrke, tvingas de nu berätta en halvdan historia långt från verkligheten om de vill förbli seriösa - vilket inte heller är så tilltalande då ju det blir lite av lurendrejeri. DÄR är anledningen till den mycket begränsade bevakningen.
Och jag måste erkänna att jag blir förvånad över att personer som jag hittills uppfattat som intelligenta inte kan se detta. Men det var en parentes.
Finns till och med förövare vars namn släpps tidigt, innan dom. Alt omaskad bild. Nämnda Möller är en sådan.
Det är upp till media att stå sitt kast och ta smällen.
Kom iaf med argument som bär.

Media skulle säkert ääälska att rapportera live.
Varenda redaktion.
Citat:
Det är självklart inte random svensk som gjorde att HOL tog beslutet att media fick publicera namn och bild på honom. Det vet till och med du.

Till din fråga: Flashback och HOL har gjort barnen mest skada sen skotten i trapphuset.

Tror du HOL tog beslutet tillsammans med barnen att gå ut i offentligheten med sitt namn och sin bild? Vägde för och nackdelar? Det tror inte jag utan enligt press är det med sin advokatfirma han bollat beslutet.

Vilket antiklimax detta måste vara för dig nu att HOL bakbundit pressen på alla smaskiga detaljer du önskat att Agda 75 från västerås ocg DU skulle få smaska er i i en liverapportering. Stackars Agda! Stackars dig vilket antiklimax det blev på upploppet.
Ge dig nu din fjant och sedvanlig förövarslickare.
Det är lika lite nån som vältrar sig i smaskiga detaljer som den som har rätt att vistas där.

Däremot ett intresse att följa rättegången.

Med hopp om att KL får långt fängelsestraff.

Smaskiga detaljer finns redan tack vare KLs skitbeteteende i FUP. Det efterfrågas inte.
Senast redigerad av develi 2020-11-03 kl. 09:46.
Citera
2020-11-03, 09:36
Medlem
Citat:

Jag är hur cool som helst med att det inte är någon live-rapportering.

För din del så är det dock trist att KL, den person du älskar mer än livet självt, inte får ännu en kanal att vädra hur HOL och hans hejdukar har våldtagit och misshandlat henne och barnen ända sedan 1998.
Citera
2020-11-03, 09:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Att det blir frustrerande för både presskåren och inbitna Flashbackare får man ha förståelse för. Om jag tolkat allt rätt så kommer journalisterna försöka med en lite annorlunda approach då men ändå delge oss så mycket de bara ”kan” utan live då.

Sen finns det ju såklart en diskussion om t.ex Wilma-fallet där pojkvännen är just pojkvännen i media som Develi nämner ovan. Wilma är namngiven i pressen men där är det väl andra faktorer som spelar in som avgör att de kan skriva ”pojkvännen”. Jag har varit inne på om det är mord som avgör eller vad kan det vara? Men gäller det allvarliga brott som mord eller mordförsök och man bortser från alla andra omständigheter så ser man ju då att de ändå har gjort någon skillnad på de olika fallen?
Prata direkt till mig och du har följdfrågor jag ställt.
Kan fylla på eftersom du fortsätter.

Är mord att anse mildare pressetiskt så de kan leverera live?

För övrigt är jag personligen inte frustrerad.
Jag undrar eftersom ett så extraordinärt rättsfall har en återhållsamhet.
Senast redigerad av develi 2020-11-03 kl. 09:53.
Citera
2020-11-03, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Kan hända att några tänker på de två tonårsbarnen, totalt oskyldiga som försöker leva sin vardag i sthlm,.
De behöver väl inte möta löpsedlarna på stan med sin mammas namn. Trots allt är den sjuka kvinnan barnens biologiska mamma. Tyvärr in till döden och efter det även i graven.
Helt rätt skrivet.
Citera
2020-11-03, 10:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Birger
Tyvärr kommer jag nog inte kunna vara det 😭

Ja alltså tanken slog mig under förhöret om hon t.o.m. vill tona ner Ömers inblandning där(feta jäkla skuldkänslor kanske), för det kändes som att hon dansade runt det först och jag köper ju inte riktigt förklaringen senare att det skulle handlat om någon uppläxning p.g.a. hans beteende bara. Hon stod ju precis där och kom ihåg andra detaljer, så hon borde kommit ihåg bättre där kanske.. Ömer själv påstod i förhör i FUP att han blev slagen för att han sa nej till uppdraget.

Senare pratade hon om att hon blev så chockad när Ömer själv tog på sig uppdraget istället för att hitta en torped och hon poängterade verkligen hur snäll han är o.s.v. Sen blev det ju Samuel ändå som gav sig iväg men avbröt.

Ja nu vet vi att de skrev krönikor istället(har inte hunnit läsa) men visst fan måste de köra live när Karin förhörs åtminstone?!
Tack hittills för detaljerad beskrivning. 👍
Ja, jag finner det också intressant om de går live. Domare Karin och Sveriges ökända rånare kan de väl bjuda på i nästa del.

Det är ju intressant att ta del av hur ÅK lägger fram bevisningen och hur motargumenten går.
Målet är fällande dom.
Citat:
Ja HOL var helt klart på offensiven och pratade om hur manipulativ/våldsam/oberäknelig hon varit och hängde ju upp allt på datum för olika förhandlingar/attacker så det blev tydligt kronologiskt så att säga.
En bra strategi i mitt tycke eftersom det ses en systematisk förföljelse genom åren.

Hängde han upp attackerna på att det kulminerar i förhållande till vad som sker i rätten?
Det kan ju skönjas ett mönster där hon blir mer offensiv i sin krigsföring.
Citera
2020-11-03, 10:14
Medlem
crocodilelilos avatar
Här är Nordströms bedömning till namnpubliceringen för Arboga fallet:
Därför publicerar vi namn och bild
Citat:
Enligt min bedömning står det allmänintresset över den publicitetsskada som riskerar att drabba de anhöriga när jag nu väljer att publicera namn.
Arbogakvinnans advokat anmälde och PO gjorde en bedömning:
Citat:
PO anser i sitt beslut att "allmänintresset i det här fallet varit så starkt att det var pressetiskt godtagbart av tidningen att publicera anmälarens namn och bild."
Allmänintresset kommer från att det publicerats så mycket om Arbogafallet redan innan namnpubliceringen. De skriver om pojkvänner/make/etc som förvisso gör att man kan identifiera Arbogakvinnan men de gör den bedömningen att publicitetsskadan blir mindre eftersom identifieringen sker inom en begränsad krets.

Eftersom de namngivit HOL redan från början så blev medierna bakbundna och kunde inte skriva allt för mycket om motivet till mordförsöket på HOL utan att identifiera KL för en större krets. Och då blev det svårt att skriva om detta intressanta fallet överhuvudtaget eftersom motivet är centralt. Och på grund av att det inte skrivits så mycket om detta fallet i medierna så kan man inte heller hävda allmänintresse. Ett slags moment 22 man kan inte skriva om fallet eftersom det saknas allmänintresse och allmänintresset uppstår inte eftersom det inte skrivs om fallet.

Medierna ångrar säkerligen att de skrivit ut HOL's namn eftersom detta hade kunnat sälja lösnummer och en hel del klick med tanke på alla "intressanta" detaljer som framkommit under våren och framför allt i FUPen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Ge dig nu din fjant och sedvanlig förövarslickare.
Det är lika lite nån som vältrar sig i smaskiga detaljer som den som har rätt att vistas där.

Däremot ett intresse att följa rättegången.

Med hopp om att KL får långt fängelsestraff.

Smaskiga detaljer finns redan tack vare KLs skitbeteteende i FUP. Det efterfrågas inte.

Citat:
Jag är hur cool som helst med att det inte är någon live-rapportering.

För din del så är det dock trist att KL, den person du älskar mer än livet självt, inte får ännu en kanal att vädra hur HOL och hans hejdukar har våldtagit och misshandlat henne och barnen ända sedan 1998.

Herregud vad frustrerade ni är nu att ni blivit snuvade på konfekten. Det blev inget av er grand finale som ni väntat på över ett år. Tacka HOL för det, tog inte ens han 24 h innan han gav media fri tillgång till honom.

Ni är så pass frustrerade så att till och med ni bästa tjommisar börjar klösa varann som rabiessmittade katter.

Mord följer mindre reglement runt pressetiken likaså om förövaren är andragångsförbrytare. Finns en hel uppsjö av pressetiska regler som jag just läste in men i det här fallet gäller diskretionen mestadels HOLs val att publicera namnet sitt innan ens ett dygn gått.

Ett råd från mig till er, läs om tråden så får ni smaska er i detaljerna runt KL för media kommer inte bjuda Agda och er på det ni så hett önskar i en liverapportering.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Prata direkt till mig och du har följdfrågor jag ställt.
Kan fylla på eftersom du fortsätter.

Är mord att anse mildare pressetiskt så de kan leverera live?

För övrigt är jag personligen inte frustrerad.
Jag undrar eftersom ett så extraordinärt rättsfall har en återhållsamhet.

Jag hänvisade till det du skrivit angående Wilma för att visa att jag inte till fullo köper teorin att det endast är pga hans namn blivit offentligt som gör att de inte ens kan skriva om hans relation till KL.
Hans namn i pressen väger tungt men precis som du är inne på så måste det vara något mer.

I Wilmafallet så dog hon ja men där var det ingen långdragen tvist med barn inblandade osv. Sånt kan ju spela in här i vårt fall.
Långsökt är att hennes ”känsliga” yrke spelar in.
En annan teori kan vara att de vet att toppjuristen kan lagen och har några guldtackor kvar att processa med.

Frågan är alltså om det är hennes identitet eller den infekterade tvisten med barn inblandade de tagit hänsyn till i slutändan?
Sen är det ju skillnad på att endast skriva ut att det är hans exfru och att mata på med alla detaljer kring konflikten och hennes privatliv.
Tvivlar på att de hade blivit stämda för förtal om de skrivit ”exfrun” men utelämnat alla smaskiga detaljer i konflikten.

Någonstans skaver det dock att ”alla” är lite byxis när KL är i farten.

Det galna är ju att hon använt sitt yrke som tyngd bakom att manipulera fram hjälp att förfölja och hota/skada HOL. En ”domare” som alltså inte kan välja vägen via polisanmälan och tingsrätten när hon är förföljd, hotad, misshadlad och våldtagen av HOL.

Som sagt något är lite lurt med hennes anonymitet i pressen men som någon var inne på så gör väl redaktionerna en riskbedömning från fall till fall. Är man nyfiken vidare så får man väl ringa någon av redaktionerna och fråga. De gör säkert ingen hemlighet i varför de tagit den ställning som de gjort.

Men i lagen och då angående förtal så finns det en risk för att dömas för förtal om man bryter anonymiteten eller på annat sätt outar en person och dessutom sprider för mycket information från t.ex en fup och det vet tidningarnas jurister.
Citera
2020-11-03, 10:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag hänvisade till det du skrivit angående Wilma för att visa att jag inte till fullo köper teorin att det endast är pga hans namn blivit offentligt som gör att de inte ens kan skriva om hans relation till KL.
Hans namn i pressen väger tungt men precis som du är inne på så måste det vara något mer.

I Wilmafallet så dog hon ja men där var det ingen långdragen tvist med barn inblandade osv. Sånt kan ju spela in här i vårt fall.
Långsökt är att hennes ”känsliga” yrke spelar in.
En annan teori kan vara att de vet att toppjuristen kan lagen och har några guldtackor kvar att processa med.

Frågan är alltså om det är hennes identitet eller den infekterade tvisten med barn inblandade de tagit hänsyn till i slutändan?
Sen är det ju skillnad på att endast skriva ut att det är hans exfru och att mata på med alla detaljer kring konflikten och hennes privatliv.
Tvivlar på att de hade blivit stämda för förtal om de skrivit ”exfrun” men utelämnat alla smaskiga detaljer i konflikten.

Någonstans skaver det dock att ”alla” är lite byxis när KL är i farten.

Det galna är ju att hon använt sitt yrke som tyngd bakom att manipulera fram hjälp att förfölja och hota/skada HOL. En ”domare” som alltså inte kan välja vägen via polisanmälan och tingsrätten när hon är förföljd, hotad, misshadlad och våldtagen av HOL.

Som sagt något är lite lurt med hennes anonymitet i pressen men som någon var inne på så gör väl redaktionerna en riskbedömning från fall till fall. Är man nyfiken vidare så får man väl ringa någon av redaktionerna och fråga. De gör säkert ingen hemlighet i varför de tagit den ställning som de gjort.

Men i lagen och då angående förtal så finns det en risk för att dömas för förtal om man bryter anonymiteten eller på annat sätt outar en person och dessutom sprider för mycket information från t.ex en fup och det vet tidningarnas jurister.
Det är märkligt och grunden till ett intresse för live är att följa hur bevisningen läggs fram, om det känns som 1-0 till Lucas - eftersom huvudsakliga intresset med en rapportering är att nå fällande dom.

Det är ett oerhört svårt mål och det är förutom mordförsök, anstiftan och stämpling av intresse att se hur en sofistikerad stalker som KL kommer att bemötas.

Eftersom jag följt flertal live och media så är jag som sagt förvånad att det peakade... och sen blev det väldigt formell rapportering.

Jag erinrade ett annat rättsfall om man ska diskutera pressetik.
Jag nämnde att de fall där det vore fog att höja ribban vore barn.
Fallet jag kom att tänka på var Yara.

Varför jag undrar är om de gör skillnad på folk och fä och då börjar det lukta skit.
Senast redigerad av develi 2020-11-03 kl. 10:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in