2020-11-02, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Du menar inte test för antikroppar? Antigentest är ett så kallat snabbtest som man gjorde i Tjeckien. Visar resultat inom 15 minuter och indikerar pågående infektion.
Jag läste fel på din fråga, jag har gjort antikroppstester.
Citera
2020-11-02, 21:14
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Men vet du om man var tvungen att åka någonstans för att testa sig, eller om det även gjordes hemtester?
Tror det var militär som satte upp en massa teststationer överallt.
Citera
2020-11-02, 21:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Tack för svar! Så i Sverige dör många pga Tegnells prestige men i alla andra länder är det pga dåliga förutsättningar? Har jag fattat rätt?

Självklart.

Precis som den första vågen så ser vi nu förnekelse i den andra, "det kommer inte till Sverige", var det inte exakt det Tegnell sa i våras, precis som han sa nu i höstas? Att i Sverige blir det annorlunda, vi blev kritiserade för det, och sedan så kom det till oss ändå.

Exakt likadan situation som nu.
Citera
2020-11-02, 21:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Men vet du om man var tvungen att åka någonstans för att testa sig, eller om det även gjordes hemtester?
Som jag förstått det görs antikropps test på vårdcentral eller apotek och dylikt, blodprov i armvecket.
Citera
2020-11-02, 21:15
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Totalt Lockdown i Stockholm och de andra värst drabbade städerna är det som behövs. Annars det blir som Frankrike.
Högskolor och gymnasium hållas på distan, obligatorisk munskydd, stänga alla affärer förutom livsmedel och apotek, ingen ska ut om de inte ska köpa mat eller medicin.
Kosta vad det kostar.
Det är det enda sättet att få smittspridningen under kontroll.
Snart blir alla sjukhus överfyllda och folk kommer att lida utan sjukvård hemma.
Samma som hände i våras i olika äldreboende fast nu i större skala för vanlig folk.

Jag kan säga att det kommer att inte att hända i den ordningen du nämner, däremot kommer det hända i den här ordningen att sjukhus kommer att bli överfyllda och även IVA innan det kommer någon restriktion gällande levernet här i Svedala.
Smittan kommer att öka och till slut så gör man en sk. nedstängning men för sent.
Citera
2020-11-02, 21:17
Medlem
crisscrosss avatar
Inlagda på sjukhus i Tjeckien minskade för första gången på flera veckor igår (7370 ner från 7637 på lördag).
De kanske har passerat peaken.
Citera
2020-11-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag kan säga att det kommer att inte att hända i den ordningen du nämner, däremot kommer det hända i den här ordningen att sjukhus kommer att bli överfyllda och även IVA innan det kommer någon restriktion gällande levernet här i Svedala.
Smittan kommer att öka och till slut så gör man en sk. nedstängning men för sent.

Har vi tur har smittan minskat pga höstlovet, men utifrån hur det såg ut på stan i Göteborg i helgen så betvivlar jag det (jag betraktade trängseln från bilen, inte en chans jag skulle gå dit trots att jag har haft Covid redan).

Vi har den här veckan på oss att få stopp.
Citera
2020-11-02, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Samma som de två blodprovstester jag tagit för antikroppar. falskt negativt i 5% av fallen om du har antikroppar. Falskt positivt om du inte har antikroppar var det i 0,25% av fallen.

Men då alla i min familj hade antikroppar så var den falska positiva näst intill helt utesluten...

OK, skönt för dig och din familj!
För Slovakien påverkar det på marginalen, kanske är 1,2% istället för 1,1%, men knappast mer än så, om det är korrekt med 5%
Citera
2020-11-02, 21:19
Medlem
Jag tror att till och med förnekarna kommer ge upp nu inom ett par veckor. Det är alldeles uppenbart att vi går mot Game Over inom 1-2 månader max.

Vilken blir den första regionen att falla tror ni? Vilket storsjukhus blir först med att bli helt fullt så att de får hänga upp en ”Stängt”-skylt vid entréerna? Jag tippar på Uppsala.
Citera
2020-11-02, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad säger ni om detta?

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/weebdd/belgias-helsevesen-paa-randen-av-kollaps-vil-skje-om-ti-dager

Kollaps om 10 dagar, men biografer är fortfarande öppna och 200 är tillåtna på div arrangemang.
Jävligt märkligt om ni frågar mig.

Ja verkligen. Men jag delar nog andra länders bild att organiserade arrangemang utefter protokoll är säkrare än mycket annat. Här i Sverige tar vi istället bort det organiserade först. Sen är det så att vissa länder inte verkar ha mycket av ett protokoll utan bara sätter en maxgräns, Frankrike exempelvis. Kanske har det även varit så i Belgien vilket förklarar en del.
Citera
2020-11-02, 21:20
Medlem
Citat:
OK, skönt för dig och din familj!
För Slovakien påverkar det på marginalen, kanske är 1,2% istället för 1,1%, men knappast mer än så, om det är korrekt med 5%
Nu är det skillnad på antikroppstest och antigen test. Ursäkta att jag rörde till det för att jag läste för snabbt.
Citera
2020-11-02, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Tror det var militär som satte upp en massa teststationer överallt.

OK, känns som att de med symptom inte var välkomna, även om det säkert var några som trotsade det och gick dit med symptom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in