2020-11-02, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Har någon av er tittat på Worldometers "projection" över respektive land?

De förutsäger antal döda den 1 februari 2021 för varje land.

Sverige idag 5938 Sverige feb 2021 10537
USA idag 236564 USA feb 2021 399163
Norge idag 282 Norge 2021 360
Tyskland idag 10650 Tyskland 2021 88946

Det mest anmärkningsvärda i den här kalkyleringen är väl Tysklands 8-faldiga beräknade ökning.

Vad tror ni? Kommer denna förutsägelse stämma överens med verkligheten?

Oj, herregud vad svårt ... jag vågar bara giss hur Sveriges situation ser ut om 2 månader.

Besöksförbudet på äldreboendena togs nyss bort, smittspridningen tar fart lite överallt, en massiv mental trötthet ligger som en genomblöt filt över oss alla, för många skiter blankt i coronakrisen (inklusive drivor av döda människor och kraschad vård) och kylan kommer.

Inte ens en toppolitiker (Ebba Busch) orkar ju minnas restriktioner i mer än 5 minuter. Hon partajar glatt och fikar med vilt främmande 81-åring, mitt under pandemin. Hon är troligen representativ för både både politiker och herr och fru Svensson. Coronakrisen är ett IQ-test, som skördar många offer.

Jag tror att vi har mer än 10 537 döda i januari.
Senast redigerad av Eremona2.0 2020-11-02 kl. 18:46.
Citera
2020-11-02, 18:42
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Du har rätt. Det är egentligen en liten detalj i sammanhanget. Men det är en indikator på hur fel Anders Tegnells strategi har gått.

Riktigt. Men ifall Folkhälsomyndigheten hade skött sina egentliga uppgifter, så hade jag haft större möjlighet att fira jul i Norge eller Danmark.

Det handlar inte enbart om regelverket. Det handlar även om risken att ta med sig smitta. Även såvida det blir tillåtet att resa, så planerar jag att avstå, så länge det finns risk att jag utsätter lokalbefolkningen för smitta.

Strategin håller på att kollapsa från grunden. Smittspridningen i Belgien och Spanien visar att immunitet genom infektion var en usel strategi.

En sak som hade kunnat vara värdefull, hade varit att ge medborgarna semester från restiktionerna under sommaren. Men det hade krävt att epidemin hade kvästs under våren. Under sommaren hade det varit värdefullt med seriös smittspårning och familjekarantän, för att ha så få smittbärare som möjligt i samhället när hösten kom. Anders Tegnell har misslyckats med allt. Nu får vi betala priset för misslyckandet. Jag räknar med både kraftiga restriktioner, och fullproppade bårhus. Både restriktioner och dödsfall hade kunnat lindras med en mer förutseende strategi. Vi har allt att förlora, och inget att vinna, på Anders Tegnells strategi.

Spanien verkar väl vara på väg ner igen?
Citera
2020-11-02, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jo det är klart. Satan vilken koll du verkar ha på Tjeckien då! Hur ser det ut med restriktioner och så där nu? Och när infördes dom osv?

Dom har ju en ganska oklanderlig sida som google översätter mycket bra: https://onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19

Tjeckien är tokstängt. Idrotten har nog varit stängd en månad redan i det här laget, och övriga samhället bommade igen för ca 10 dagar sen.
Citera
2020-11-02, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Oj, herregud vad svårt ... jag vågar bara giss hur Sveriges situation ser ut om 2 månader.

Besöksförbudet på äldreboendena togs nyss bort, smittspridningen tar fart lite överallt, en massiv mental trötthet ligger som en genomblöt filt över oss alla, för många skiter blankt i coronakrisen (inklusive drivor av döda människor och kraschad vård) och kylan kommer.

Jag tror att vi har mer än 10 537 döda i januari.

Hade just tänk skriva det, men du hann före.
Många fler, än så.
Citera
2020-11-02, 18:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Slovakiens masstester för Covid kanske slår väl ut. De testade 3,6 miljoner personer i helgen (65% av befolkningen) och 1,1% var smittade.

Syftet med detta är att få ned smittan så att man slipper nedstängning. Man använde de mindre säkra snabbtesterna.

Jag tycker att detta är en riktigt intressant strategi, om man gör detta när smittan verkar stiga så skulle man nog snabbt kunna få kontroll på smittan. Och fortsätter den att stiga, ja då gör man det igen!

Jag tycker detta är en mycket bra strategi, man identifierar de smittade och isolerar dem. Att släppa smittan fri är ju helt galet.
Citera
2020-11-02, 18:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Dom har ju en ganska oklanderlig sida som google översätter mycket bra: https://onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19

Tjeckien är tokstängt. Idrotten har nog varit stängd en månad redan i det här laget, och övriga samhället bommade igen för ca 10 dagar sen.

Tack, det blir till att bokmärka den!

Så stabiliseringen som redan verkar synas borde inte helt tillskrivas nedstängningen då? Om det redan synts en stabilisering under 5 dagars tid och dom stängde ned hårt för bara 10 dagar sedan menar jag.
Citera
2020-11-02, 18:51
Medlem
Citat:

Hur stängt var det bortsett från idrotten fram till för 10 dagar sedan? Det tar ju ca 10 dagar från att restriktioner införs till att de påverkar antingen bekräftade fall.
Citera
2020-11-02, 18:54
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Trenden är tydlig nu. Det går uppåt nu.

För en månad sedan, 2020-10-02, var antalet 22.

Ja, antalet förkylningar går uppåt vid den här tiden på året. Inte alls ovanligt.
Citera
Medlem
Citat:

Då borde det helt enkelt märkas på allvar inom 10 dagar.
Om det funkar alltså
Senast redigerad av ParMobil 2020-11-02 kl. 18:54. Anledning: Korr
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Har någon av er tittat på Worldometers "projection" över respektive land?

De förutsäger antal döda den 1 februari 2021 för varje land.

Sverige idag 5938 Sverige feb 2021 10537
USA idag 236564 USA feb 2021 399163
Norge idag 282 Norge 2021 360
Tyskland idag 10650 Tyskland 2021 88946

Det mest anmärkningsvärda i den här kalkyleringen är väl tysklands 8-faldiga beräknade ökning.

Vad tror ni? Kommer denna förutsägelse stämma överens med verkligheten?

Worldometers har ju haft fel förr. Tyskland sticker ju ut rejält, i övrigt är det inte omöjligt, såg någon häromdagen som tippade på 500K döda i USA framåt vårkanten.
Citera
2020-11-02, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Worldometers har ju haft fel förr. Tyskland sticker ju ut rejält, i övrigt är det inte omöjligt, såg någon häromdagen som tippade på 500K döda i USA framåt vårkanten.

Många av ”profetiorna” baseras ju på ”om” man lättar på alla restriktioner.
Men jag tycker det är bra att ta i i överkant. Vissa idioter behöver ruskas om rejält för att fatta alvaret.
Citera
2020-11-02, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Hur stängt var det bortsett från idrotten fram till för 10 dagar sedan? Det tar ju ca 10 dagar från att restriktioner införs till att de påverkar antingen bekräftade fall.

Följde inte lika noga när det tog fart där, men dom hade inte mycket mer än att strama åt lite grann på nöjen i början av hösten tror jag, man tillät fortfarande relativt stora sammankomster. Flera tusen hela september ut när det gällde fotbollen. Först stramade dom åt lite mindre, sedan lite mer, och sen till slut stängde dom helt vad gällde idrotten. Dag för dag verkar vara deras melodi.

Munskyddskravet tog dom däremot tillbaka redan 1 september.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in