2020-11-02, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Winter is coming.

Ja sannerligen. Antalet fall kommer explodera. Men inte bara det - de drabbade kommer att bli mycket mer allvarligt sjuka pga högre smittdoser i den krispiga vinterluften och pga att de kommer att smittas inomhus.

Inom två månader brakar sjukvården ihop. Sen är det Game Over.
Citera
2020-11-02, 15:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
MM. Och ett patetiskt gnäll från unga friska lärare i skitblaskan E i dag:

Skolorna kan och ska forsätta precis som innan, möjligtvis stängas om sängarna tar slut på sjukuset. Och vi är inte i NÄRHETEN av detta. Belastningen är en fjärdedel av i våras och även då gick det bra.
Du tror att alla lärare är unga och friska?

Jag vet inte om det var dig jag svarade igår och förklarade att sjukvården har inte samma möjligheter att skala upp som de gjorde i våras. De har 150 000 operationer som fått vänta då de behövt vården till covid-19 patienter. NU måste alla dessa betas av samtidigt som covid-19 smittade måste vårdas.

En hel del människor med t ex högt blodtryck kan inte opereras om inte sjukhuset har tillgång till IVA-platser. Är du ”frisk” och behöver en ny knäled kan du opereras på vilket sjukhus som helst, har du däremot högt blodtryck eller hjärtbesvär osv kan du bara bli opererad där det finns LEDIG IVA-vård.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-11-02 kl. 15:40.
Citera
2020-11-02, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Lugn som en filbunke.

Har inget minne av att folk byter lungor vid lunginflammation/influensor/förkylningar.

Det gör man heller inte regelbundet pga "covid".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Kan visst jämföras. Jag gjorde precis det.

Sedan kan man ifrågasätta huruvida narkolepsi pga vaccin verkligen existerar då det är bara i Sverige det förekommer, precis som "apatiska barn". Tror snarare diagnosen är "svaga nerver".

Dessutom kan barnen mycket väl utveckla kroniska sjukdomar. För tidigt att säga hur det slutar för dom.
Det här skulle jag kategorisera som fria fantasier.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Kontra att alla föräldrar måste vara hemma vs några hundra föräldrar för att en skola här en skola där får stänga ner.

Stänger skolan så måste jag eller mitt ex vara hemma, jag hade mer än gärna sluppit jobba och tagit hand om barnen ett par månader. Laga lite lunch, göra lite läxor, hjälpa med matten när det behövs. Men rent ekonomiskt så håller det inte att alla föräldrar till skolbarn är hemma, och ska ni upp och ersätta allas löner med skattemedel så blir det nog inte billigt alls.

Då väljer nog den som är bäst betald att vara hemma med barnen, så hade i alla fall vi gjort.
Det var inte svar på min fråga!

Jag upprepar den:
Påverkar en otyglad smitta ekonomin (eller inte)?
Citera
2020-11-02, 15:17
Medlem
https://platz.se/coronavirus/
Platz rapporterar 5166 nya fall idag måndag.
14 döda.
Citera
2020-11-02, 15:18
Medlem
NirvanAs avatar
Det har börjat märkas i matleveranstjänster, nu går det inte längre att boka mat för leverans till morgondagen, vilket har varit möjligt enda sen början av sommaren. I våras kunde det vara drygt en veckas väntetid innan de la om systemet.
Citera
2020-11-02, 15:18
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Lugn som en filbunke.

Har inget minne av att folk byter lungor vid lunginflammation/influensor/förkylningar.

Källa på dina påståenden?
Ecmo under svininfluensan exempelvis.
Ifall Ecmo inte fungerar, så är transplantation enda alternativet.
Citera
2020-11-02, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Har vi nån uppskattning hur det kommer se ut imorgon när ett antal regioner redan uppdaterat siffrorna?

Nya fall per/dag för en vecka sedan gånger 2 eftersom FHM:s senaste uppskattning av R-talet låg på 1.5. Stiger R och blir närmare 2 så lär vi få stora problem igen. UK gjorde lockdown igen när R gick över 1.6.
Citera
2020-11-02, 15:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Viruset bara sprider sig över hela Sverige. Hur ska det stoppas?
Citera
2020-11-02, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det gör man heller inte regelbundet pga "covid".

Alltså anmärkningsvärt att en antagligen medelålders man genomgår lungtransplantation pga SARS Covid-19.

Friskis och svettis har öppet, följer FHM´s "rekommendationer" dvs,

"Armlängds avstånd mellan motionerarna"

I ett rum på 7x7 meter med 20 cyklar.

Motion borde göras utomhus med tanke på smittspridningen.
Senast redigerad av snuttis 2020-11-02 kl. 15:47.
Citera
2020-11-02, 15:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternatur
https://platz.se/coronavirus/
Platz rapporterar 5166 nya fall idag måndag.
14 döda.

Suck! Antalet smittade stiger exponentiellt och nu märks tydligt att antalet sjukhusinläggningar och antalet döda stiger igen också. Vi redovisar nu återigen tvåsiffriga dödliga dödstal varje dag.

Jag tror ärligt talat att denna andra våg som vi nu är inne i, kommer bli värre än den första vågen. Tycker allt tyder på det nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in